بارگیری نخستین محموله صادراتی نفت کوره از عسلویه

معاون بازار یابی فرآوردهای نفتی شرکت ملی نفت ایران در مراسم بارگیری این محموله گفت این محموله 30 هزار تنی، نفت کوره مازاد پالایشگاه‌های داخلی کشور است که با تانکر به بندر عسلویه منتقل و سپس صادر شد.

سعید خوشرو افزود با افزایش تولید گاز طبیعی و جایگزینی آن به جای نفت کوره در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها حالا مقادیر زیادی نفت کوره برای صادرات در اختیار داریم که قیمت آن سه تا چهار برابر گاز است.

 وی گفت تاکنون از ماهشهر و بندر عباس کشتی های 40 تا 80 هزار تنی نفت کوره را صادر می‌کردند و با توجه به این‌که مازاد نفت کوره پالایشگاه اراک و تبریز هم نیاز به صادرات داشت برای صادرات آنها از امروز اسکله فراسکودر عسلویه نیز به اسکله‌های صادرات فرآورده‌های نفتی افزوده شد.

خوشرو افزود با افزایش ظرفیت این اسکله، کشتی های 100 هزار تنی هم امکان پهلوگیری و بارگیری در آن را خواهند داشت.

وی پاکستان وکشورهای حوزه خلیج فارس را مقصد صادرات نفت کوره عنوان کرد و گفت: ماهانه 700 هزار بشکه نفت کوره به این کشورها صادرمی شود که به زودی به یک و نیم میلیون بشکه خواهد رسید.

معاون بازار یابی فرآورده های نفتی شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت کوره را بیش از 200 دلار در هر تن و گازوییل را نزدیک به 450 دلار دانست و خاطرنشان کرد: مهم تر از صادرات، این است که اکنون در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده می‌شود، سوختی که آلودگی ایجاد نمی کند.