ورود وزارت اطلاعات به ۲۱ پرونده کلان قاچاق

علیرضا گلستانی‌زاده با اشاره به موضوع کاهش تعرفه واردات و انتقاد برخی از کارشناسان نسبت به این مسئله و مساوی دانستن آن با پاک کردن صورت مسئله قاچاق اظهار داشت: با توجه به اینکه ستاد جلسات متعددی در خصوص کنترل نظام‌مند و سیستماتیک داشته لذا کاهش تعرفه واردات نیز یکی از راهکارهای تسهیل واردات و کاهش ورود کالای قاچاق به کشور است و متاسفانه برخی از کارشناسان با انتقاد از این راهکار عنوان می‌کند که کاهش تعرفه پاک کردن صورت مسئله است در حالی که این راهکار در برخی کشورهای دنیا نیز برای پایین آوردن آمار قاچاق اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به موضوع قاچاق موبایل در کشور گفت: ما در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که در حال حاضر چند تولیدکننده موبایل در کشور داریم و چه تعداد گوشی تلفن همراه در کشور تولید می‌شود؛ درست است که شاید تعرفه واردات موبایل تعرفه پایینی باشد ولی چیزی در حدود 18 تا 20 درصد عوارض از واردات موبایل اخذ می‌شود، این در حالی است که حتی از واردات این کالا ارزش افزوده نیز گرفته می‌شود که این موضوع در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این هزینه‌ها و همچنین هزینه‌های دیگری از جمله هزینه آزمایش‌ها و تست‌های واردات به کشور باعث افزایش قیمت تمام شده این کالا برای واردکننده می‌شود.

گلستانی‌زاده با اشاره به موضوع تعطیلی کارخانه ارج نیز گفت: دوستانی که در این زمینه فعال هستند می‌دانند که تعطیلی کارخانه ارج برای امسال نیست و این کارخانه سالهاست با مشکلات تولید، عرضه و فروش دست به گریبان است لذا نباید به صورت تک‌بعدی راجع به این مسئله اظهارنظر کرد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تشدید مبارزه با قاچاق کالا در کشور به ارائه آمار فعالیت‌های انجام شده در این حوزه پرداخت و افزود: در سال 92، هزار و 200 میلیارد تومان ارزش کشفیات کالای قاچاق در کشور بود که این آمار در سال 93 به هزار و 800 میلیارد تومان و در سال 94 به 5 هزار میلیارد تومان رسید.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: همچنین در دو ماه نخست سال 95 بیش از 100 هزار قلم انواع کالای خانگی در استان‌های البرز، تهران و هرمزگان کشف شد و به همین میزان نیز موبایل کشف شده است.

گلستانی‌زاده با تاکید بر برخورد دستگاه‌های عضو ستاد با عرضه قاچاق کالا در سطح بازار افزود: ما معتقدیم با توجه به اینکه فروش اجناس قاچاق ممنوع است و فروشنده متخلف، لذا در وهله اول صنوف و بازرسی اصناف و در مرحله بعد سازمان حمایت از مصرف‌کننده مسئولیت دارند تا  با کالای قاچاق در سطح عرضه برخورد کنند این در حالی است که در کل کشور بیش از 3 هزار و 600 بازرسی در سطح عرضه انجام شد و حدود 5 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است.

وی با اشاره به خرد بودن برخوردها در سطح عرضه از حرکت دستگاه‌های عضو ستاد به سمت پرونده‌های کلان قاچاق خبر داد و گفت: در سال 94، 21 پرونده توسط دوستان ما در وزارت اطلاعات به سرانجام رسید که ارزش ریالی آنها بالغ بر 2 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است و ما با توجه به حساسیت پرونده‌های کلان قاچاق به دنبال حرکت به سمت برخورد با این پرونده‌های کلان هستیم.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد با توجه به کاهش 20 درصدی حجم پرونده‌ها، با افزایش 400 درصدی ارزش کشفیات روبه‌رو هستیم و این یعنی حرکت به سمت پرونده‌های کلان قاچاق.