برداشت 5 هزار تنی انبه در سرباز

انبه جزو اولین میوه‌هایی است که در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. از کشت انبه در دامنه کوه‌های هیمالیا در کشور هند و برمه نزدیک به 4 هزار سال می گذرد .  و کم‌کم میوه‌اش به سایر کشورها معرفی شده است.

 حدود 300 سال پیش تجار عرب میوه انبه را وارد کشور ایران کردند و مردم کشورمان با این میوه آشنا گردیدند و حالا انبه در مقیاس وسیع در کشورهای مختلف مانند هند وچین ومالزی، اندونزی، استرالیا وغرب هندوستان و در جنوب ایران یعنی استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و قسمت هایی از کرمان کشت می شود.

انبه درختی است زیبا که ارتفاع آن به 10تا 30 متر می رسد .برگهای این درخت نیزه ای شکل، گلهای آن زرد یا قرمز رنگ و بصورت خوشه ای وجود دارد . میوه آن که انبه یا منگو نامیده می شود بیضوی شکل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . انبه در نیمه دوم اردیبهشت ماه می رسد و تا نیمه اول شهریور موجود است.

با توجه به شباهت آب و هوایی شهرستان سرباز با اقلیم کشور پاکستان که تولید کننده مرغوب ترین ارقام انبه در منطقه است پتانسیل مناسبی جهت توسعه کشت انواع ارقام انبه دراین شهرستان وجود دارد.

در همین رابطه سعید نارویی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا،اظهار داشت: 570 هکتار از سطح باغات شهرستان سرباز به کشت انبه اختصاص دارد که 350 هکتار آن باور و بقیه غیر بارور است.

وی ادامه داد: در شهرستان سرباز 15 نوع انبه به عمل می اید که مشهورترین آنها عبارتنداز:لنگرا، سندری، سنیری، لال بادشا، چوسا و رقم های محلی دارچین، هیر و ... که سندری رقم غالب این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی سرباز افزود: سرباز با دارا بودن رتبه نخست تولید انبه در استان زمینه اشتغال حدود 200 نفر را به صورت مستقیم و بیش از 2 هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از انبه برداشت شده به صورت نارس، به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی برای تهیه ترشی به میناب هرمزگان صادر می شود این درحالی است که با ایجاد کارگاه های فرآوری این محصول در استان می توان زمینه اشتغال برای افراد جویای کار را فراهم کنیم.

نارویی اظهار داشت: این درخت صدا بهار نام دارد و در سال دوبار گل دهی در ماه های اسفند و شهریور دارد که گل دهی اسفند خرداد ماه برداشت می شود و گل دهی شهریور در ماه های بهمن برداشت می شود و می توان گفت در تمامی فصول سال میوه بر روی درخت است.

راسک مرکز شهرستان سرباز در 500 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.