کوتاهی هواشناسی آذربایجان غربی خسارت به بار آورد

منطقه سیلوانا و صومای برادوست ارومیه در روز های پنج شنبه و جمعه هفته گذشته طوفان شدیدی را تجربه کرد طوفانی که به دلیل عدم پیش‌بینی‌های درست و دقیق سازمان هواشناسی مهمان استان آذربایجان غربی شد و خسارت‌های زیادی را بر جای گذاشت.

متاسفانه عملکرد ضعیف سازمان هوا شناسی و نهاد های مربوطه باعث شد تا هشدار لازم به مردم داده نشود و همین امر باعث شد تا بارش شدید باران و تگرگ، کام بسیاری از مردم منطقه را تلخ کند و خسارت‌های زیادی نیز برجای بگذارد.

در سال های اخیر بروز بحران هایی چون طوفان، بارندگی شدید و سیل جدی گرفته نشده است که یکی از مهم ترین علل این امر کوتاهی سازمان هواشناسی کشور است که به روز، به موقع و در زمان مناسب پیش بینی نمی کند و متولیان اجرایی کشور را از اتفاقات و بحران ها مطلع نمی سازد که می توان بعنوان مثال به طوفان سال گذشته تهران اشاره کرد.

در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته با بارش شدید باران و تگرگ و جاری شدن سیل بی سابقه در منطقه سیلوانا، خسارات و تخریبهای جبران ناپذیری به بخشهای کشاورزی، دامداری، واحدهای مسکونی مردم، راه های مواصلاتی روستاها اعم از خاکی و آسفالت و همچنین کارگاههای تولیدی و پرورش ماهی، وارد آمد.

خوشبختانه طوفان تلفات جانی نداشت و فقط به محصولات و دام های کشاورزان و دامداران آسیب رساند.

این خسارات در روستاهای سوله دوکل، کچله، نوی، سوسن آباد، براسب، کانی تابر، علیه، ژاراژی، لورزینی، شکل آباد، هاشم آباد و روستاهایی که در امتداد رودخانه باراندوز چای و دامنه کوهها واقع بودند، به چشم می خورد.

در روستاهایی که دچار سیل شده بودند دامداران اعم از زن و مرد از بعد از ظهر تا نیمه های شب در محاصره ی سیل بودند و چشم به کمک نیروهای امدادی داشتند اما دریغ از حضور یک امدادگر در محل و تنها اهالی منطقه بودند که بدون داشتن امکانات به کمک هم شتافتند.

جای تأمل است که چرا در منطقه ی سیلوانا با جمعیتی بالغ بر 56000 نفر گروه امداد و نجات همچون هلال احمر وجود ندارد تا در وقوع چنین حوادثی به کمک مردم بروند.

امیدواریم که مسئولین به جبران خسارات وارده همت گمارند و با ایجاد تیم های امداد و نجات در این منطقه خسارات ناشی از وقوع چنین حوادثی را کاهش دهند.