آسیب جدی آفت سفیدک به ۳۰ درصد از تاکستان های بجنورد

محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره بروز و طغیان آفت سفیدک داخلی انگور در تاکستان های خراسان شمالی اظهار کرد: آفات و بیماری های گیاهان به سه گروه آفات عمومی، آفات همگانی و آفات خصوصی تقسیم می شوند که آفت سفیدک داخلی انگور جزو آفات خصوصی هستند.

رضایی با اشاره به اینکه تاکداران استان با بیماری های کرم خوشه خوار و سفیدک سطحی انگور آشنا هستند و هر ساله با این دو آفت مبارزه می کنند، عنوان کرد: در فصل زراعی جاری، تاکداران استان با آفت سفیدک داخلی انگور روبرو شدند که تاکداران با آثار بروز این بیماری آشنا نبودند.

به گفته وی، این آفت در آب و هوای سرد و رطوبتی بروز و طغیان می کند و این آفت که هوزا است و با جریانات هوایی منتقل می شود در شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب روی خوشه و برگ های درختان انگور اثر می گذارد.

وی افزود: این آفت میزان غذا سازی میوه و عملکرد تولیدی تاکستان ها را کاهش می دهد همچنین مقاومت گیاه را در برابر سرمای سال آینده کمتر می کند.

این مسئول با بیان اینکه تاکداران خراسان شمالی که با اثرات این آفت غیر رایج در استان آشنا نبودند، تصریح کرد: با این وجود، این سازمان بر اساس داده های هواشناسی نسبت به بروز و طغیان این بیماری در تاکستان های استان به تاکداران هشدار داده بودند تا آنان به موقع به انجام سمپاشی ها اقدام کنند.

وی با اشاره به سطح 18 هزار و 500 هکتاری تاکستان های استان، عنوان کرد: متاسفانه برخی از تاکداران استان این هشدار ها را جدی نگرفتند.

وی خاطر نشان کرد: این آفت از اواخر فروردین ماه امسال در سطح پنج هزار و 700 هکتاری تاکستان های شهرستان بجنورد بروز کرد و به علت اینکه برخی از تاکداران این شهرستان به موقع به مبارزه با این آفت نپرداخند از طغیان این آفت آسیب جدی دیدند، با این وجود، دیگر تاکداران این شهرستان به موقع به مبارزه شیمیایی با این آفت پرداختند.

در عین حال، رضایی همچنین افزود: تاکستان های منطقه بدرانلوی شهرستان بجنورد که در ارتفاع قرار دارند متاثر از سردی و رطوبت هوای از بروز این آفت خسارت جدی دیدند.

وی عنوان کرد: تاکنون به طور متوسط 30 درصد از سطح باغات و باغچه های انگور شهرستان بجنورد از طغیان این بیماری آسیب دیده اند.

وی خاطر نشان کرد: این آفت طی دو هفته اخیر بر تاکستان های سایر شهرستان های خراسان شمالی نیز بروز کرده است که تاکداران این شهرستان با انجام سمپاشی های شیمیایی توانسته اند این بیماری را کنترل کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره علل بی توجهی برخی از تاکداران استان به انجام مبارزه با این آفت، اعلام کرد: کشاورزی شغل دوم برخی از این تاکداران محسوب می شود و آنان به طور جدی به شخم زدن باغات خود، هرس درختان نمی پردازند و با نشانه های آفات گیاهی نیز آشنا نیستند.

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: قیمت سم آفت سفیدک داخلی انگور بالا است و در یک مبارزه شیمیایی باید هر 10 روز باغ انگور سمپاشی شوند و این در حالی است که قیمت خرید محصول انگور در هنگام برداشت نیز بسیار پایین است بنابراین برای برخی از تاکداران انجام مبارزه شیمیایی با آفات توجیه اقتصادی ندارد و باغات این گروه از تاکداران غالبا رها شده، هستند.

رضایی در خاتمه توصیه کرد: تاکداران استان برای مبارزه با این آفت علاوه بر اینکه باید به سمپاشی تاکستان خود توجه جدی داشته باشند می بایست به طور مستمر به هرس درختان خود بپردازند همچنین نسبت به پابلند کردن درختان انگور در باغات خود نیز اقدام  کنند.

انتهای پیام/ رض