با وجود تمامی آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان سازمان گردشگری، صنعت توریسم در ایران، وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش خبرآن لاین، نهادهای بین المللی تائید کرده اند رقابت پذیری گردشگری ایران، در قعر جدول است، به بیان دیگر، گردشگری ایران، از لحاظ شاخص هایی چون فضای کسب و کار، زیرساخت های سفر و توریسم، وضعیت فرهنگی و انسانی و ذخایر طبیعی و زیست محیطی از میان ۱۴۰ کشور جهان، در ردیف صد و چهاردهم قرار دارد.

گزارش مجمع بین المللی اقتصاد در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد فاصله ایران با سایر کشورهای توریست پذیر همسایه از لحاظ تسهیلات گردشگری، تنوع در جاذبه های رقابت پذیری در صنعت سفر و توریسم بسیار زیاد است، به طوری که کشور ترکیه در رتبه پنجاهم قرار دارد، یعنی ۶۴ پله بالاتر از ایران.

این در حالی است که مسئولان سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، همچنان اصرار دارند، وضعیت گردشگری در ایران، بسیار توسعه یافته است. به طور مثال، معاون گردشگری این سازمان اعلام کرده بود ورود گردشگران خارجی در سال جاری، ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته حامد دهقانان، میانگین رشد سالیانه، نرخ رشد گردشگر ورودی در ایران بیش از ۳ برابر نرخ میانگین رشد سالیانه در جهان برآورد می شود. او می گوید: " تعداد گردشگر ورودی به ایران از یک میلیون و ۶۴۹ هزار و ۴۷۹ نفر در سال ۱۳۸۳ به رقم سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۸۱ نفر تا پایان سال ۱۳۸۹ رسیده که از نظر رشد نقطه ای ۸۷ درصد رشد در مقایسه با سال پایه و به طور متوسط سالیانه ۳/۱۳ رشد را در بازه زمانی فوق تجربه کرده است. "

روح اله احمدزاده، رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری نیز در مردادماه امسال اعلام کرده بود: " ورود گردشگران خارجی از سال ۸۳ تا کنون رشدی ۳۰۰ درصدی داشته است. "

این اظهارات در حالی شکل می گیرد که کارشناسان مستقل نیز از رکود گردشگری در ایران خبر می دهند. اردشیر اروجی مدیر کل سابق دفتر آمار، اطلاعات و برنامه ریزی سازمان میراثفرهنگی معتقد است: " سال ۸۴ آمار ورود گردشگران خارجی را با بررسی آمار سازمان گمرک که هر سه ماه یک بار اعلام می شد بررسی کرده و متوجه شدیم که از آن تعداد تنها ۷۰۰ هزار نفر گردشگر و بقیه مسافر بوده اند. "

به گفته این کارشناس، تعداد گردشگران واقعی کمتر از این ارقام است. چون یک گردشگر حتما باید در مراکز اقامتی و گردشگری سکونت داشته باشد.

رقبایی که ایران را پشت سر گذاشتند

در این بین، کشورهای رقیب ایران در منطقه که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، رشد محسوسی در صنعت توریسم خود داشته اند، در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، به مراتب بالاتر از ایران ایستاده اند. به جز ترکیه که در ردیف ۵۰ است و مدعی است می تواند سالانه ۳۵ میلیون گردشگر خارجی را به مرزهای خود فرابخواند، سایر کشورهای توریست پذیر همجوار نیز از ایران، پیشی گرفته اند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در بخش توریسم، تاکید می کند کشور گرجستان در رتبه ۷۳، آزربایجان در رتبه ۸۳ و کشور ارمنستان با یک درجه افزایش در ردیف ۹۰ از میان ۱۳۹ کشورجهان قرار گرفته اند. این در حالی است که رتبه ایران، از همه پایین تر و در پله ۱۱۴ متوقف مانده.

این واقعیات از سوی یک نهاد معتبر جهانی در زمانی بیان می شود که مسئولان سازمان میراثفرهنگی سعی می کنند برای رونق دادن به گردشگری داخلی، از خروج گردشگران ایرانی از کشور، جلوگیری کنند.

مطابق برنامه اعلام شده از سوی دهقانان، معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، تعرفه خروج گردشگران از ایران، افزایش خواهد یافت و در کنار آن، قرار است بسته های عمده خدمات گردشگری داخلی، عرضه شود. مشخص نیست با توجه به وضعیت پایین رتبه بندی ایران از لحاظ توان رقابت در فعالیتهای گردشگری، سیاستگذاران گردشگری کشور چگونه می خواهند با کشوری مانند ترکیه که ۶۴ پله، بالاتر از ایران قرار دارد، رقابت کنند تا گردشگران عازم ترکیه را به سوی مرزهای ایران بخوانند.