بزرگترین تجارت هوایی ایران در آستانه تحقق

 تحریم ها سبب پیری ناوگان هوایی کشور شد تا حدی که برخی از هواپیماها مجوز های خود را به سبب نا ایمن بودن،برای پرواز بر فراز آسمان اروپا از دست دادند البته برخی ازهواپیماهای لغو مجوز شده اصلا سفری به اروپا نداشته چراکه پرواز آن ها به این کشور ها صرفه اقتصادی نداشت.

 

براساس این گزارش ناوگان فعلی کشور عمر خود را کرده و باید جوان سازی شود و طبق آمار اعلام شده کشور به 551 فروند هواپیما نیاز دارد چراکه از تمامی 266 فروند ناوگان هواپیمایی کشور یا زمین گیر هستند یا سال های آخر عمر خود را طی میکنند.

 

عباس آخوندی،وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه کشور تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۵۵۱ فروند هواپیما نیاز دارد، گفت: ناوگان هواپیمایی ایران شامل ۲۶۶ فروند هواپیما است که ۱۰۰ فروند آن زمین‌گیر هستند و عمر مفید ۱۶۶ فروند دیگرآن نیز بالای ۲۳ سال است که قاعدتا طبق استاندارد بین المللی تا یک سال آینده باید بازنشسته شوند،همچنین ۱۲ فروند هواپیمای بالای مدل ۲۰۰۰ در ناوگان موجود است.

 

همه آنچه گفته شد نیاز نوسازی ناوگان کشور را بیش از پیش با اهمیت جلوه می دهد همین امر موجب شد که پس اجرای توافق مذاکرات 5+1 موسوم به برجام خرید هواپیما رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد تا آنجا که 2 شرکت بزرگ هواپیمایی جهان یعنی ایرباس و بوئینگ تمایل خود برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کردند و بر همین اساس تفاهم نامه‌ای بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و کمپانی بوئینگ در خرداد ماه سال جاری به امضا رسید که بر اساس آن نامه مقرر شده است در صورت اخذ مجوز های لازم توسط دو طرف ، تعدادی هواپیما بویینگ عموما از خانواده ۷۳۷ نسل جدید و مدل های ۳۰۰ERو ۹۰۰ از سری بوئینگ ۷۷۷ توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری شود.

 

وزیر راه و شهرسازی نیز در رابطه با این تفاهم نامه گفت: با شرکت بویینگ موافقت اولیه داریم و مذاکرات ادامه دارد.

 

وی در پایان در خصوص مذاکرات با شرکت ایرباس نیز اظهار داشت: موافقت اولیه با ایرباس داشتیم و مذاکرات اولیه انجام شده است و حالا در آغاز راه با ایرباس قرار داریم.

 

شایان ذکر است نهایی شدن این قرارداد و اجرایی شدن آن ها منوط به اخذ مجوزهای نهایی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا خواهد بود