روایتی از بحران زده ترین محله تهران

این روزها شهر هیاهوی خاصی دارد هیاهویی که ماحصل آن ماه مهمانی خدا است، اگر از کنار سفره‌های پربرکت افطار و صف های طولانی خرید کمی دور بشویم، از خود فاصله گیریم  و نقاب پرزرق و برق شهر را کنار بزنیم، زندگی در برخی از نقاط شهر جور دیگری است.نقاطی که دغدغه ساکنان کفش و لباس مارک، عطرو ادکلن برند و ماشینهای مدل بالا نیست دغدغه سیر کردن شکم بچه هاست ، دغدغه بیکاری پدر و اعتیاد فرزند است.

محله هرندی، محله ای است که به اصالت مردمانش معروف بوده و حالا غبار اعتیاد و تنگ دستی روی خیلی از خانه های این محل، ساکنان را رنج می دهد. مشکلی که به قول کارشناس تغذیه این مرکز، باعث سوتغذیه شدید در بین اهالی منطقه به خصوص کودکان زیر شش سال شده است. 

 

فقر و سرنگ و آتش؛ مثلث محله هرندی/ کودکانی که از سوءتغذیه در پایتخت جان می بازند

 

سوء تغذیه در این منطقه بیداد می کند
حدیقه السادات موسوی کارشناس تغذیه مرکز جامع سلامت هرندی درگفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به شیوع سوء تغذیه، چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و کمیته امداد برای طرح حمایتی مشترک به امضا رسید که قبلا در مناطق 14 و 15 اجرا می‌شد اما با توجه به مشکلات حاد این منطقه، طرح حمایتی شامل حال کودکان زیر شش سال این منطقه هم قرار گرفت.

موسوی افزود: حدود شش ماه است که طبق این طرح حمایتی، کودکان سوء تغذیه‌ای واجدالشرایط این طرح را به کمیته امداد معرفی می‌کنیم و ماهانه یک بسته حمایتی تغذیه‌ای در اختیار سرپرست کودک قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اثرگذاری بسته‌های حمایتی در رفع سوء تغذیه، در سه بازه زمانی مشخص با اندازه گیری قد و وزن کودک بررسی می شود، اظهار داشت: این بسته‌های حمایتی توانسته حدود دو تا سه درصد در افزایش این دو شاخص در کودکان اثرگذار باشد.

 

طوفانی که در سایه فقر می وزد
کارشناس تغذیه این مرکز با بیان اینکه افراد بزرگسال این منطقه هم از آرتروز‌های زودرس، پوکی استخوان، کم‌خونی‌های شدید و بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، گفت: فقر مالی در این منطقه چشمگیر و  شاخص است به عنوان مثال در بین مراجعه کنندگان، مادر باردار در هفته بیست و چهارم  با هموگلبین‌ خون نه نیز وجود دارد واقعا‌ باید دید این مادر باردار چطور می‌تواند در زمان وزن‌گیری جنین میزان مواد غذایی را به او برساند.

وی اظهار داشت: به عنوان یک کارشناس تغذیه باید به یک جامعه حمایتی وصل باشیم تا با شناسایی مراجعه‌کنندگانی که از نظر مالی مشکل دارند آنها را تحت حمایت قرار دهیم، اما متأسفانه تاکنون هیچگونه خیری برای کمک به اهالی این محل دست یاری دراز نکرده است.

موسوی با اشاره به اینکه در این منطقه تعداد قابل توجهی بیماری مزمن داریم که علاوه بر بحث بد غذایی باید تعدادی دارو نیز مصرف کند، عنوان کرد: اگر این داروها قطع شود جامعه اطراف به مشکل بر می‌خورد؛ مثل بیماری‌های مزمن و روانی که گاهی می‌تواند طوفان‌های شدیدی را برای خانواده و حتی اطرافیان فرد ایجاد کند.

 

مردمانی که هزینه ویزیت دو هزار و 800 تومانی دندانپزشکی را ندارند
نعیمه‌ نیک‌فرجام دندانپزشک مرکز جامعه سلامت هرندی با بیان اینکه تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان ما به این مرکز اتباع افغانی و پاکستانی هستند گفت: پوسیدگی دندان در این منطقه بیداد می‌کند و وضعیت بهداشت دهان و دندان اسفناک است برخی از افرادی که مراجعه می‌کنند حتی هزینه دو هزار و800 تومان ویزیت دندانپزشکی را هم ندارند و همین فقر مالی باعث شده زمانی مراجعه ‌کنند که دندان از دست رفته و هیچ کاری جز کشیدن دندان نمی‌شود انجام داد. 

 

محله ای که کودکان را به کام اعتیاد می کشاند
پوران‌دوخت عباسی روانشناس مرکز جامع سلامت هرندی با بیان اینکه اکثر مراجعه‌کنندگان برای مشاوره خانم‌ها هستند، گفت: به دلیل آسیب پذیری منطقه، اعتیاد و مسائل اقتصادی مشکلات اصلی خیلی از خانواده‌ها است و همین عوامل باعث شده که اضطراب، افسردگی و نگرانی در افراد این منطقه شیوع پیدا کند.

وی با اشاره به مراجعه‌کنندگان زیاد این مرکز با سابقه اقدام به خودکشی، ادامه داد: در کودکان این محل اختلال یادگیری بسیار زیاد است و بسیاری از خانواده‌ها از وضعیت تحصیلی بد کودکانشان گله‌مند هستند و طی بررسی‌ها مشخص می‌شود که خانواده ‌هااز مشکل بینایی یا شنوایی کودک خود بی خبر بودند.

مشاور این مرکز گفت: استقبال از ارائه خدمات روانشناسی در این مرکز بسیار خوب بوده و اکثر مراجعه‌کنندگان پیگیر مشاوره‌های بعدی خود هستند، البته اگر مشکلات فرد با مشاوره برطرف نشود فرد برای درمان تکمیل‌تر به روانپزشک ارجاع داده می‌شود.

 

آرزوی کوچک یکی از فرشته‌های محله هرندی
بهاره دختری شش ساله و از ساکنان منطقه هرندی است که وقتی با او درباره شغل پدرش هم کلام شدیم، گفت: پدرم در پاساژهای شهر چایی فروشی می کند که حالا بخاطر ماه مبارک رمضان چندی است کار و کاسبی درستی ندارد مادر هم از از بیماری قلبی رنج می برد.
در حالیکه از چهره رنگ پریده بهاره می توان به سوء تغذیه او پی برد ،‌از آرزویش می گوید که دوست دارد مادرش بهبودی کامل پیدا کند اما با کاروکاسبی نه چندان مناسب پدر او رسیدن به چنین آرزویی تقریبا محال است.

 

زنجیره‌ای که با همت مسئولان باید کامل شود
طاهری پزشک مرکز جامع سلامت هرندی گفت: ریشه مشکلات اهالی این منطقه فقر فرهنگی و مالی است و اکثر خانواده‌ها، بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند و همین موضوع باعث شده ما مشکلات عدیده‌ای را در زمینه بهداشت دهان و دندان، پوست و مو، مامائی و عفونی در این محله شاهد باشیم که شاید در خیلی از مناطق دیگر وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: وقتی بیماران با شرایط وخیم به این مرکز مراجعه می کنند به خوبی دیده می شود که آنها در مراجعه های قبلی خود مطابق دستور پزشک داروهای تجویزی به دلیل فقر مالی خریداری و مصرف نکردند.

درست است که چراغ حمایت از این اقشار را وزارت بهداشت با ایجاد مراکز جامع سلامت در مناطق حاشیه نشین شهرهای کشور روشن کرده است اما این زنجیره احتیاج به حلقه‌های دیگری هم دارد که این حلقه‌ها می توانند بعنوان مثال شهرداری و بهزیستی باشند. گذشته از این نهادهای مسئول، خیرین هم می توانند دست به کار شده و چراغ‌های دیگر این محفل را روشن کنند چرا که افراد چشم انتظار دراین مناطق کم نیستند.