اوباما: روابط ویژه واشینگتن - لندن همچنان ادامه دارد

 رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در گردهمایی جهانی کارآفرینی در کالیفرنیا با اشاره به رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا بر ادامه روابط ویژه کشورش با انگلیس تاکید کرد.

 

باراک اوباما به گفتگوی تلفنی خود با دیوید کامرون ، نخست وزیر انگلیس نیز اشاره کرد و ضمن قدردانی از وی و همکاری نزدیکش با واشنگتن در صحنه ی جهانی گفت: « بر اساس گفتگویی که داشتیم اطمینان دارم انگلیس ، خروج از اتحادیه اروپا را بسیار حساب شده و منظم دنبال خواهد کرد. توافق کردیم که بخش های مالی و اقتصادی دو کشور با هدف تضمین رشد و ثبات اقتصادی به همکاری نزدیک خود ادامه بدهند.»

 

اوباما به گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان نیز اشاره کرد و افزود: « توافق کردیم همکاری ما با اروپا به خوبی گذشته در بخش های مالی و تجاری در هفته ها و ماه های آتی ادامه پیدا کند.»

 

رئیس جمهور آمریکا رای مردم انگلیس را به خروج از اتحادیه اروپا در نتیجه تغییرات و چالش هایی خواند که از جهانی سازی بوجود آمده اما تاکید کرد در جایی که روابط انگلیس و اروپا دستخوش تغییر می شود روابط ویژه آمریکا با انگلیس بدون تغییر به کار خود ادامه می دهد.» 

 

اوباما همچنین تاکید کرد اروپا جزیی جدایی ناپذیر از آمریکاست و پیمان ناتو هم پایه و اساس امنیت جهانی به شمار می آید. در هفته های آتی در نشست ناتو در ورشو شرکت خواهیم کرد.

 

وی سپس به تعهد به آنچه ارزش های مشترک خواند از جمله دموکراسی، چندگانگی و ایجاد فرصت برای همه مردم در جهان اشاره کرد و افزود: « این ارزش هاست که عامل ایجاد اتحاد بین ماست و ما را امروز در اینجا گرد هم آورده است. دنیا کوچک شده است و همه بخش ها با هم در تماس هستند. افرادی که در اینجا حضور دارند این تماس را نمایندگی می کنند.»

 

اوباما سپس چالش هایی را بر شمرد که جهانی سازی بوجود آورده و موجب نگرانی و ترس در دنیا می شوند و مدعی شد:« نشست جهانی کارآفرینی با هدف ایجاد امید و فرصت های برابر برای همه مردم در جهانی تشکیل شده است که همه اجزای آن با هم تنیده شده اند.»

 

وی با اذعان به اینکه طرح هایی را که در دوران دانشجویی ارائه می کرده به خوبی طرح هایی نبوده که به شکل گیری شرکت هایی همچون یاهو و گوگل ختم شده است افزود: « همین نوآوری هاست که عامل ایجاد تغییر در دنیا قرار می گیرد و ایده و نظر کارآفرینان است که فرصت های شغلی در دنیا بوجود می آورد.»

 

اوباما گفت: « در دنیای کنونی که بخش های اقتصادی دستخوش تغییر بسیار بزرگ قرار گرفته و کسب و کار دیگر مرزی نمی شناسد و در جایی که فناوری همه تفکر و سازماندهی بشر را به هم ریخته است کارآفرینی موتور رشد به شمار می آید. کارآفرینی یعنی تبدیل ایده به واقعیت ، نوآوری و مشاغل خرد که منبع درآمد می شود و اقتصاد را در مسیر دستیابی به رفاه قرار می دهد. این مهم است که مردم را گرد هم می آورد و برای برطرف کردن چالش های بزرگی همچون پدیده تغییرات آب و هوایی و فقر با یکدیگر همراه می سازد.»

 

وی افزود: « وقتی مشاغل کوچک موفق می شوند همه جوامع به رفاه دست پیدا می کنند و مسیری مثبت را پیش روی جوانانی قرار می دهند که در جستجوی آینده ای برای خود هستند. همچنین افرادی را که پیشتر در محدودیت های نظم اجتماعی گرفتار شده اند برای خروج از چنین شرایطی یاری می کنند.»

 

اوباما با اشاره به اینکه در مقطعی از زمان زندگی می کنیم که بیش از نیمی از مردم دنیا زیر سی سال هستند گفت در چنین شرایطی باید دنبال راه هایی باشیم که اطمینان پیدا کنیم همه جوانان در دنیا ابزار لازم و کافی را در اختیار دارند که سرمایه گذاری نو انجام بدهند و مشاغلی را ایجاد کنند که نیاز قرن 21 را برآورده سازد.

 

وی از جمله اهداف برگزاری نشست جهانی کارآفرینی را فراهم آوردن زمینه ی آشنایی جوانان کارآفرین و در اختیار گذاشتن ابزار و منابع لازم برای آنان برشمرد و مدعی شد: « همه انسان ها باید فرصت های برابر داشته باشند. زنان ، جوانان و اقلیت ها باید به همه منابعی که اکثریت در اختیار دارند دسترسی داشته باشند تا بتوانند ایده های خود را جامه عمل بپوشانند. آمریکا همیشه تلاش کرده به کارآفرینانی همچون شما کمک کند استعدادهای خود را شکوفا کنید.»

 

اوباما گفت: «از زمان برگزاری نخستین نشست جهانی کارآفرینی تاکنون ، نشست های مشابهی در ترکیه ، امارات ، مالزی ، مراکش و کنیا برگزار شده و به ما گفته شده هم اکنون 17 هزار کارآفرین در سراسر دنیا با هم در تماس هستند و سرمایه لازم را برای شروع به کار در اختیار دارند.»

 

رئیس جمهور آمریکا به حضور 11 کارآفرین کوبایی در نشست استنفورد هم اشاره کرد و گفت برای نخستین بار کارآفرینانی از کوبا در این گردهمایی شرکت کرده اند. وی همچنین اعلام کرد نشست آتی کارآفرینی سال آینده در هند برگزار می شود.