تراریخته ها، فرصت یا تهدید ؟

گروه اجتماعی- دکتر بهزاد قره یاضی با بیان این مطلب اظهار کرد: مسوولان و مشاوران سازمان حفاظت از محیط زیست نباید در برابر قانون ایستادگی کرده و مخالف اجرای قانون باشند.

 

به گزارش افکارنیوز، وی بیان کرد: محصولات تراریخته بسیار پاک و سالم هستند و در طول تاریخ مانند این محصولات نداشته این در حالی که در بسیاری از محوصلات کشاورزی غیر تراریخته می تواند بقایای سموم و ... را مشاهده کرد.

 

وی افزود: محصولات تراریخته مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، سازمان خواروبار جهانی و سازمان FDA، اتحادیه اروپا، کشورهای ژاپن، روسیه، چین، هندوستان، اسپانیا، کانادا و ... است.

وی عنوان کرد: محوصلات تراریخته از نظر کیفی بسیار سالم تر و مفید تر از محصولات غیر تراریخته هستند و تاکنون شاهد گزارش هیچ گونه گزارشی در مورد عارضه های احتمالی این محصولات پس از مصرف نبوده ایم در حالی که گزارش های متعددی در مورد مسمومیت با محصولات غیر تراریخته و حتی ارگانیک مشاهده شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مورد محصولات تراریخته باید گفت این مواد پیش از عرضه به بازار مورد ارزیابی های دقیق قرار می گیرند و احتمال ایجاد عارضه توسط آنها به شدت کاهش می یابد در حالی سایر مواد غیر تراریخته پس از مصرف مورد ارزیابی قرار می گیرند .

قره یاضی گفت: برخی کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست مدعی نگرانی برای سلامت مردم در اثر تولید و واردات محصولات تراریخته هستند در حالی که 20 سال است این مصحولات به کشور وارد و مصرف می شود، باید از این عزیزان پرسید چرا در این 2 دهه سکوت کرده بودند اما امروز که تولید این محصولات بر اساس قانون در صورت کار قرار گرفته، یک باره نگران حال مردم شده اند و مخالفت می کنند؟ 

وی ادامه داد: اکنون محصولات تراریخته ای مانند سویا، ذرت، کلزا، پنبه، یونجه، چغندرقند، خربزه درختی،سیب زمینی، برنج در سطح محدود و بادمجان به میزان کم در سطح جهان تولید می شود که در ایران فقط ذرت، سویا، و کلزا وارد و استفاده می شود.

رئیس انجمن عملی ایمنی زیستی کشور درباره انجام پژوه شهای علمی بر روی تاثیرات مصرف این گونه محصولات بر سلامت انسان ها توضیح داد: خوشبختانه در این 2 دهه پژوهش های خوبی انجام شده و تاکنون هیچ عارضه ای در این زمینه مشاهده و گزارش نشده است.

وی درباره برخی خبرها در مورد ممنوعیت واردات محصولات تراریخته به روسیه و اسپانیا گفت: این اخبار دروغ هایی است که برای افراد و رسانه ها منتشر می کنند در حالی که اخبار کذب است زیرا اکنون اسپانیا 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را به کشت محصولات تراریخته اختصاص داده است و در تمام اتحادیه اروپا این گونه محصولات وارد و مصرف دارد البته باید محصولات ترتریخته برچسب داشته باشند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه محصولات تراریخته در کشور نیز دارای برچسب مشخصات هستند.

قره یاضی در مورد برخی اظهار نظرها درباره کشت برنج تراریخته در کشور بیان کرد: در سال 1383 برنج تراریخته در کشور رهاسازی شد و به کشت انبوه رسید و توسط معاون اول رییس جمهور وقت دکتر عارف برداشت شد اما کشت این محصول در سال 1384 و در زمان وزارت محمدرضا اسکندری ادامه نیافت و اکنون تولید انبوه برنج تراریخته در کشور نداریم .

وی افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی با توجه به قانون اعلام آمادگی کرده به صورت داوطلبانه نسبت به کشت و رهاسازی برنج تراریخته اقدام کند.

وی توضیح داد: برنج های تراریخته فقط به یک نوع اطلاق نمی شود بلکه نوعی از برنج وجود دارد که با آفات مقاوم بوده و در مسیر تولید آن به هیچ عنوان از سموم استفاده نمی شود همچنین نوعی دیگر برنج تراریخته متحمل خشکسالی وجود دارد که تا به حال مجوز نگرفته اما امیدوارم در آینده نزدیک تولید این گونه برنج ها در دستور کار قرار گیرد و شاهد بی نیازی کشور به واردات برنج باشیم.

قره یاضی در پایان خاطر نشان کرد: مردم و مخالفان باید بدانند محصولات تراریخته پاکیزه ترین و سالم ترین و مغذی ترین مصحولات کشاورزی هستند و دارای مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و همچنین سازمان بهداشت جهانی بوده و بریا پرهیز از ابتلای افراد به انواع سرطان ها، مسومیت هاو ... توضیح می کنم از محصولات تراریخته استفاده شود زیرا تاکنون هیچ عارضه ای در مورد مصرف این محوصلات گزارش نشده است.

 

است.