دخل و خرجی که هم‌خوانی ندارد

طرح خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی از ابتدای خرداد ماه با آغاز فصل برداشت گندم از کشاورزان آغاز شد و به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از ابتدای این طرح تاکنون ۹ هزار و ۱۶۱ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

 
طی این طرح که قرار است کشاورزان گندم خود را با یک قیمت مصوب به سازمان تعاونی روستایی و شرکت غله بفروشند اما قیمت پایین خرید باعث گلایه مندی کشاورزان شده است.
 
ضیایی، کشاورز سرایانی در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: در سال جاری نزدیک 26 تن طی خرید تضمینی به جهاد  کشاورزی فروخته ایم که پس از گذشته 15 روز هنوز مطالبات ما پرداخت نشده است.
 
 
وی افزود: اگر هزینه دستمزد کارگر، آبیاری، و هزینه های جاری یک کشاورز را در نظر بگیریم باید سه، 4 برابر قیمتی که اکنون گندم ما خریداری می شود را مسوولان از ما بخرند تا کشت و کار گندم برای ما مقرون به صرفه باشد.
 
این کشاورز سرایانی با اشاره به اینکه گندم کاری در غرب کشور به دلیل شرایط وجود باران فراوان و نبود خشکسالی توجیه دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت مصوب گندم برای خراسان جنوبی و استان های پرباران کشور یکسان است و این باعث شده است تا ما متضرر شویم.
 
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته قریب 70 تن گندم تولید می کردیم اما امسال این میزان کاهش یافته است.
 
ضیایی که 35 سال است به شغل کشاورزی مشغول است، گفت: ما از مسوولان می خواهیم نرخ گندم را با توجه به اقلیم خراسان جنوبی برای این منطقه بیشتر در نظر بگیرند چراکه با این نرخ تورم، و قیمت نهاده های اولیه مانند کود، بذر و تراکتور کشت این محصول برای ما مقرون به صرفه نیست.
 
 
وی از مسوولان خواست تا کودهای استاندارد و بذر خوب در اختیار کشاورز قرار دهند تا کشاورز با وجود نهاده های مرغوب بتواند محصول خوبی تولید کند چراکه اکثر کودهای موجود در بازار چینی است و برای کنترل آفات کارایی ندارند.
 
حسینی، یکی از کشاورزان سربیشه در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: امسال 600 تن گندم به مسوولان تحویل دادیم و مطالباتمان را دریافت کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت پایه هر کیلو گندم یک هزار و 270 به بالا است، خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته در تولید رشد داشتیم.
 
این کشاورز سربیشه ای گفت: متاسفانه قیمت گذاری گندم در کل کشور یکنواخت است که این باعث اجحاف حق کشاورزان خراسان جنوبی می شود.
 
حسینی توضیح داد: در استانی چون فارس که کشت دیم زیاد و هزینه تولید کم است با استان خراسان جنوبی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند یکسان است و این باعث می شود که کشاورز ضرر کند به طوری که با تولید سه تن تنها هزینه ها پوشش داده می شود و بالاتر از این میزان باعث سوددهی می شود.
 
وی ضمن گلایه از نهاده های گران، گفت: اگر نهاده های کشاورزی به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان باشد باعث می شود تا کشاورز برای ارتقاء کیفیت محصول خود هزینه کند و در تولید خود متضرر نشود.
 
 
مدیرعامل شرکت سهامی زراعی خوشا تصریح کرد: خیلی از کشاورزان ما به دلیل گران بودن نهاده ها نمی توانند پول خود را صرف تکنولوژی ارتقاء محصولات کشاورزی خود داشته باشند و در نهایت این باعث هدررفتن منابع آب و زمین آنها می شود.
 
حسینی نبود بازار فروش محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: کارتی شدن چاه های این منطقه ضرورتی ندارد چراکه در مناطقی چون درح که مرز است اگر منابع آبی استفاده نکنیم افغانستان این منابع را در اختیار خود می گیرد.
 
وی تاکید کرد: کارتی شدن آب سفره های زیرزمینی برای مناطقی چون بشرویه و سرایان ضرورت دارد اما برای این منطقه باعث متضررشدن کشاورزان می شود.
 
طبق این گزارش، کشاورزان خراسان جنوبی از مسوولان جهاد کشاورزی می خواهند تا  با توجه به شرایط اقلیمی این استان در کشت گندم، محصول تولیدی کشاورزان را با قیمت بیشتری خریداری کنند و نهاده های مناسبی در اختیار کشاورز قرار دهند تا حلاوت زحمت کشید آنها کامشان را شیرین کند.