توسعه کشاورزی مهمترین ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی

یادداشت- کیوان عظیم زاده */ ایران نخستین کشور دنیاست که در آن کشاورزی و زراعت آغاز گردیده و انسان اولیه برای اولین بار در فلات ایران به کشت و آبیاری و پرورش دام مشغول شده است.تقریبا یک سوم زمین های ایران قابلیت کشاورزی را دارا هستند و به واسطه چهار فصل بودن ایران در هر فصلی از سال انواع محصولات زراعی و باغی یافت می شود و این ویژگی باعث گردیده ظرفیت بالقوه ای برای رشد بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور به وجود آید.

 

اهمیت بخش کشاورزی چنان است که آدام اسمیت (پدر علم اقتصاد) می گوید (کشاورزی و تغذیه شرط حیاتی رشد هر اقتصاد است)،کشاورزی در ایران می تواند زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی ویکی از عوامل مهم در رهایی اقتصاد وابسته به نفت باشد و نقش مهمی را در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند .

 

از جمله مهمترین این نقش ها  می توان به عرضه نیروی کار و سرمایه مازاد،تامین مواد غذایی و مواد خام صنعتی ،گسترش صادرات غیر نفتی و رونق مبادلات تجاری در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

 

کشور ایران با داشتن رتبه های برتر جهانی در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی نظیر رتبه اول جهان در تولید زعفران،پسته،خاویار و زرشک و رتبه دوم جهان در تولید زرد آلو و خرما و رتبه سوم جهان در تولید هندوانه ،گیلاس،طالبی،سیب وخیار و رتبه های برتر دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی می تواند عامل مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رهایی ایران از اقتصاد تک محصولی (نفت)باشد.

 

جالب است بدانید در سال 1391 همه بخش های اقتصاد کشوربا تاثیر گرفتن از تحریم ها ،رشد منفی را تجربه کرده اند در حالیکه بخش کشاورزی رشد 3/6 درصدی را داشته است و این مهم نشان می دهد که کشاورزی می تواند مسیرکشور را برای رسیدن و دستیابی به اقتصاد مقاومتی  که هدفش رشد و توسعه همه جانبه در شرایط بحرانی کشوراست هموار کند.

 

 واما در استان کرمانشاه طبق آمار سطح کل اراضی استان به مقدار 983 هزار هکتار می باشد که این میزان نشان می دهد کشاورزی در کرمانشاه می تواند عامل رشد و توسعه اقتصادی  این استان باشد چرا که استان کرمانشاه بر اساس تازه ترین آمار با تولید سالانه بیش از 4 میلیون تن محصولات کشاورزی نقش مهمی را در تولید کل و اقتصاد کشاورزی ایران ایفا می کند .

 

در شهر ما ،گیلانغرب نیز باتوجه به موقعیت خاص این شهراز نظر آب و هوایی و حاصلخیزی خاک و داشتن منابع آبی و زیر بنایی بخش کشاورزی می توان امیدوار به بهره وری و تولید انبوه انواع محصولات زراعی و باغی بود .

 

باتوجه به اینکه در شهرستان گیلانغرب هنوز کشاورزی به شکل تقریبا سنتی و تولید محصولاتی همچون گندم و جو وعدم تولید و کشت محصولات جایگزین  ادامه دارد نمی توان آینده ای را برای پیشرفت و رشد در بخش کشاورزی این شهرستان تصور کرد.

 

اقتصاد دانش بنیان یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است که مبتنی بر علم ودانش است و در بخش کشاورزی نیز می توان با تکیه بر علم و دانش روز شاهد تولید انبوه محصولات جایگزین و جهش به سوی کشاورزی مدرن بود .

 

بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته توسط برخی از کارشناسان بخش کشاورزی از شرایط آب و هوایی و زمین های کشاورزی ، شهرستان گیلانغرب می تواند به سوی تولید محصولات جدید و با بهره وری بالا گام بردارد چرا که هم اکنون شاهد تولید محصولاتی در دیگر شهرستانها هستیم که از نظر شرایط آب و هوایی با گیلانغرب تقریبا شرایط یکسانی را دارا می باشند .

 

بر اساس کشت برخی از محصولات باغی و زراعی نظیر انگور یاقوتی ،پسته ،زیتون کلزا وزعفران وتولید برخی از گیاهان دارویی نظیر گیاه به لیمو و... می توان انتظار داشت با مطالعات و تحقیقات بیشتر وهمت کارشناسان بخش کشاورزی شهرستان و آشنایی و یادگیری کشاورزان با نحوه کشت و تولید این گونه محصولات شاهد رشد و توسعه و پیشرفت در زمینه  تولید انبوه و بهره وری زیاد محصولات کشاورزی جایگزین و پر بازده باشیم.

*مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد اقتصاد