ابلاغ دستورالعمل کارت اعتباری میزان

به گزارش کیهان،در دستورالعمل اجرايي كارت اعتباري ميزان براي كاركنان دولت و كارگران، نكات جديدي به دستورالعمل اجرايي كارت اعتباري بر پايه عقد مرابحه افزوده شد تا موجبات رونق توليدات داخلي فراهم گردد و به تبع آن زمينه بهبود وضعيت اشتغال جوانان را مهيا سازد.
یکی از اهداف مهم این دستورالعمل حمایت از اقشار زحمتکش(کارگران و کارمندان) جامعه می باشد تا به تسهیلات مناسب مرابحه جهت خرید کالاهای مورد نیاز دست یابند و بدین ترتیب، رفاه اجتماعی آنان بهبود و عدالت اجتماعی در جامعه گسترش پیدا کند.
یکی از شرایط متمایز کارت اعتباری میزان را می توان خرید کالاها و اجناس ایرانی دانست که با بکارگیری وسیع آن توسط شبکه بانکی در سطح جامعه، کمک شایانی به فروش محصولات تولیدکنندگان ایرانی خواهد کرد و زمینه اشتغال پایدار را ایجاد خواهد نمود.
بر این اساس، سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی به منظور حمایت از کارگران و کارکنان خود با ایجاد تفاهم نامه ای با بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی، بازپرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون ریالی آنان با نرخ ۴ درصد را ضمانت می نمایند.
وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز آن دسته از تولیدکنندگان ایرانی که خواهان فروش سریعتر محصولات خود هستند و حاضر به ارائه تخفیف حداقل ۷ درصدی در محصولات خود می باشند را به موسسات اعتباری اعلام خواهد کرد تا دارندگان کارت بتوانند از طریق فروشگاه هایی که این محصولات را به فروش می رسانند، اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود نمایند.
بنابراین نرخ سود تسهیلات مرابحه ای که از طریق کارت اعتباری میزان به متقاضیان اعطا می شود، برابر با ۱۱ درصد می باشد که ۴ درصد آن را دارنده کارت - در صورت خرید نسیه و عدم استفاده از مهلت تنفس تعیین شده در متن دستورالعمل - پرداخت خواهد کرد و ۷ درصد آن را موسسه اعتباری از طریق خرید با تخفیف ۷ درصدی و براساس عقد مرابحه(فروش کالا به بهای تمام شده + سود متعارف تجاری) دریافت خواهد کرد.
یادآور می شود: نرخ سود مرابحه در این دستورالعمل برابر با نرخ سود عقود مبادله ای در سیاست های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۰ می باشد و این نرخ ممکن است در سال های آتی توسط مراجع ذیربط با توجه به شرایط اقتصادی تغییر پیدا کند که به هر حال نرخ سود ۴ درصد دریافتی از دارندگان کارت ثابت خواهد ماند و نرخ سود حاصل از اخذ تخفیف از تولیدکنندگان متغیر خواهد بود.
از ديگر شرايط حمايتي اين دستورالعمل مي توان به مدت زمان بازپرداخت ۲۴ ماه بدهي ناشي از خريد كالاها اشاره كرد و در صورت خوش حسابي دارندگان اين نوع كارت ها در بازپرداخت به موقع تسهيلات مرابحه، زمينه براي تمديد اعتبار ۱۵ ميليون ريالي به آنان از سوي شبكه بانكي لحاظ شده است تا بيش از پيش كارگران و كاركنان اقدام به تأمين نيازهاي ضروري خويش از طريق كارت اعتباري ميزان نمايند.