نیکسون چک سفید امضا به شاه داد/آمریکا از فروش اف 14 به ایران پشیمان شد!

مجله آمریکایی "نشنال اینترست" (National Interest) با انتشار گزارشی در صفحه آنلاین خود به فروش جنگنده های آمریکایی اف 14 به ایران و پشیمانی زودهنگام مقامات ایالات متحده از آن پرداخته و از بهره برداری جمهوری اسلامی به بهترین شکل ممکن از این موضوع سخن به میان آورده است.

 

این پایگاه آمریکایی ابتدا به داستان فروش جنگنده های اف 14 آمریکایی به ایران اشاره کرده و عنوان می کند که امضای قرارداد تاریخی تسلیحاتی در سال 1972 میان شوروی و عراق، که مانند بمبی در رسانه های خبری منفجر شد و می توانست به گسترش نفوذ شوروی در خاورمیانه بیانجامد، دولت وقت آمریکا را بر آن داشت که با فروش جنگنده های اف 14 به محمد رضا پهلوی، شاه ایران، موافقت کرده و از این طریق با شوروی مقابله نماید.

 

نشنال اینترست با اشاره به این موضوع می نویسد: «نیکسون [رئیس جمهور وقت آمریکا] و "هنری کسینجر" مشاور امنیت ملی او در سال 1972 به ایران سفر کرده و یک چک سفید به شاه دادند. هر گونه سلاحی که شاه می خواست و قدرت پرداخت آن را داشت در اختیارش قرار می گرفت؛ بدون توجه به سفارشات و نیازمندیهای پنتاگون و سیاست های سختگیرانه ای که وزارت خارجه برای صادرات تسلیحاتی اعمال می کرد. در اواسط دهه 70 میلادی ایران به تنها کشوری تبدیل شد که در کنار ایالات متحده، قوی ترین جنگنده های رهگیری که تا آن زمان ساخته شده بود یعنی "گرومن اف 14 تام‌کت" را در اختیار داشت.

 

منصفانه است که بگوییم سیاستگذاران آمریکایی به سرعت از فروش اف 14 به ایران پشیمان شدند. در فوریه سال 1979 انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و این کشور را از متحد آمریکا به دشمن ایالات متحده بدل کرد؛ دشمنی که 79 فروند از مهیب‌ترین جنگنده های رهگیر جهان را در اختیار داشت.

 

در طی مدت 5 دهه بعد، ایالات متحده هر چه در توان داشت به غیر از جنگ مستقیم را انجام داد تا تام‌کت های ایران را زمین گیر کند. اما آمریکایی ها شکست خوردند. ایرانیان به وسیله ترکیبی ازنبوغ و ابتکار مهندسی و قدرت جاسوسی، اف 14 های خود را در حالت آماده به کار نگه داشته و حتی آن ها را ارتقاء نیز دادند. جنگنده های ایران چندین بار در درگیری ها شرکت کردند و حتی در برخی موارد با هواپیماهای آمریکایی نیز رو به رو شدند. امروز 40 فروند -و یا بیشتر- اف 14 که در اختیار ایران است از بهترین جنگنده های خاورمیانه باقی مانده اند.»

 

این پایگاه آمریکایی در ادامه گزارش خود به مطلب منتشر شده در مجله "Combat Aircraft Monthly" که از منابع اخبار هوانوردی آمریکایی است در رابطه با درگیری تام‌کت های ایرانی با پهپادهای شناسایی فوق پیشرفته آمریکایی اشاره کرده و به آن پاسخ می دهد. در مقاله این مجله آمریکایی آمده است: «پرنده های شناسایی (پهپادهای شناسای) دیده شده در آسمان ایران از خود ویژگی های پروازی خیره کننده ای از جمله قابلیت پرواز خارج از اتمسفر، حداکثر سرعت حرکت کروز 10 ماخ و حداقل سرعت 0، قابلیت هاور کردن بر روی هدف (ایستادن در آسمان) و انجام جنگ الکترونیک بسیار قوی با قابلیت ارسال انرژی مغناطیسی با توان بسیار بالا و از کار انداختن سیستمهای کنترل تسلیحات، رادار و حتی ناوبری شکاریهای رهگیر را نشان دادند. در چندین مورد تامکتهای نیروی هوایی ایران با آنها مواجه شدند ولی قادر به استفاده از سیستمهای تسلیحاتی خود به طور مناسب نشدند.»

 

نشنال اینترست در پاسخ به مقاله "Combat Aircraft Monthly" که به قلم بابک تقوایی نوشته شده، عنوان می کند: «به روشنی می توان گفت که این بسیار بعید است که CIA [سازمان سیا] پهپادهایی ما فوق صوت با قابلیت پرواز خارج از اتمسفر و تسلیحات مغناطیسی فوق پیشرفته ای که تمامی رادارها را از کار می اندازد، در اختیار داشته باشد. اما نکته این است که ایران با حساسیت فوق العاده ای که نسبت به تاسیسات هسته ای خود دارد، دفاع از این تاسیسات را به اف 14 های خود واگذار می کند.»

 

این پایگاه آمریکایی با اشاره به تامین قطعات مورد نیاز برای حفظ و نگهداری از جنگنده های اف 14 توسط ایران می نویسد: «در صورتی که ایران قطعات مورد نیاز را تولید کرده باشد و یا از خارج تهیه کرده باشد، این کشور به روشنی در تامین اسکادران اف 14 خود موقف بوده است. به گفته تقوایی در سال 2013 بیش از 40 جنگنده اف 14 ایرانی در حالت آماده به پرواز قرار داشته اند که احتمالا بالاترین تعداد از اواسط دهه 70 بوده است. ایران همچنین به ارتقاء تام‌کت های خود و مجهز کردن آن ها به قطعات رادار جدید، رادیوها، سیستم های جهت یابی و سیم کشی پرداخته و آن ها را برای استفاده از موشک های هاوک و R-73 سازگار کرده است.»

 

در انتهای این گزارش آمده است: «با گذشت 5 دهه، اف 14 های ایران تنها بهتر و بهتر شده اند و برای نیروی دفاعی این کشور فارسی، نقش مهمی ایفا می کنند.»