آلایندگی امروز اراک مربوط به منابع آلاینده داخلی است

به نقل از اراک امروز؛ شهر اراک به دلیل ویژگیهای اقلیمی و به دلیل محاط شدن توسط ارتفاعات، وجود کویر (تالاب میقان) در پنج کیلومتری شمال شرقی که در تابستانها منبع تولید گرد و غبار و در زمستانها منبع تولید مه است، همچنین پدیده وارونگی دما در فصول پایئز و زمستان و عدم جریانهای جوی تاثیر گذار به منظور انتشار آلاینده ها از نظر طبیعی بسیار مساعد شرایط تثبیت آلودگی هوا است.

81660061-6543336

با توجه به توسعه ناموزون شهری، رشد جمعیت در دهه های اخیر و وجود بنگاههای اقتصادی بزرگ مانند استقرار و فعالیت صنایع سنگین در حاشیه شهر ، حمل و نقل و ترافیک این شهر به عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور مطرح شده است.

آب و هوای شهر اراک، خصوصیات فلات مرکزی ایران را دارا بوده به طوری که زمستانهای سرد و مرطوب و تابستانهای گرم و خشک دارد و از آنجا که این منطقه در فصول پاییز و زمستان ۷۷-۴۵ درصد مواقع در وضعیت سکون هوا به سر می برد در این فصول آلودگی هوا حالت پایدار داشته و اینورژن بسیار رخ می دهد.

شهر اراک به عنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور مطرح است و از آنجایی که صنایع روزانه مقادیر فراوانی مواد آلاینده به هوا منتشر می سازند لذا استقرار نامناسب این صنایع موجب تشدید پدیده آلودگی هوا در این شهر شده است.

وجود واحدهای صنعتی سنگین از جمله کارخانه آلومینیوم سازی، ماشین سازی، هپکو، آذر آب، واگن پارس و واحدهای آلاینده از جمله آجر پزی ها و ریخته گریها که به عنوان همسایگان مسکونی شهر اراک به فعالیت مشغولند در بالا رفتن میزان آلودگی هوای آن تاثیر بسزایی دارند.

کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است، به همین منظور طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

در ۱۰ ساله اخیر بیش از ۸۰% صنایع شکل گرفته در استان به شهرکهای صنعتی هدایت شده اند و از پراکندگی آنها در اراضی کشاورزی و یا سایر نقاط جلوگیری شده است.

خروجی دودکشهای پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه حرارتی در نزدیکی اراک ترکیب متفاوتی از هیدروکربن ها را علاوه بر آلاینده های اصلی در هوای شهر پراکنده کرده است.

تردد تعداد زیاد خودرو در خیابانهای کم عرض اراک ، تقاطع های زیاد و ترافیک پر حجم در محدوده مرکزی شهر نیز از جمله منابع آلودگی هوای شهر اراک می باشد که آن را به عنوان یکی از ۸ شهر آلوده کشور مطرح نموده است.

همه این موضوعات نشان می دهد که اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است و باید برای رفع این آلودگی ها برنامه ریزی های مناسبی داشته باشیم که کارگروه کاهش آلودگی هوا می تواند بهترین مکان برای تصمیم گیری برای رفع موضاعات مربوط به آلودگی هوای اراک باشد.

کارشناس هواشناسی:

آلایندگی امروز اراک منشا خارجی ندارد و مربوط به منابع آلاینده داخلی است

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که آلایندگی های اخیر منشا خارجی ندارد و مربوط به منابع آلاینده داخلی است.

محمدرضا احمدی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛ گفت: آلودگی که امروز در هوای اراک شاهد هستیم به صورت غبار محلی است.

1410563

احمدی اظهار کرد: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که آلایندگی های اخیر منشا خارجی ندارد و مربوط به منابع آلاینده داخلی است.

وی ادامه داد: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که تا روز آینده ریزگردها در آسمان اراک خواهند بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسایلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند.

کیفیت هوای اراک در شرایط ناسالم قرار گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کیفیت هوای اراک روز چهارشنبه ۹ تیرماه در شرایط ناسالم قرار گرفت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛گفت: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در صبح روز جاری  ۴۱ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.

139405261807307105896534

ابراهیمی اظهار کرد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی با بیان اینکه میزان غلظت ذرات معلق در هوا،متغییر است ادامه داد: میزان غلظت ذرات معلق روز گذشته به بیش از دو برابر حد مجاز هم رسید در حالی که در برخی از مواقع کمتر هم شده است.

وی افزود: در سه ماهه سال ۹۵ مجموع روزهایی که کیفیت هوا سالم نبوده ۱۸ روز گزارش شده در حالی که سال گذشته در مدت مشابه این روزها ده روز بوده است و این آمار افزایش ۸۰ درصدی در مدت مشابه را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده و سال گذشته نیز ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به آلودگی هوای اراک در روز ها و هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: میزان مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک در زمان آلودگی هوا ۲۰ درصد بیشتر از روز های سالم بوده است.

حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛گفت: همچنین میزان افراد بستری شده در مراکز درمانی در اراک در روزهای آلوده گاها تا سه برابر روز های سالم افزایش داشته است.

1892646

وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از آلاینده های خطرناک هستند؛ به دلیل ریز بودن بیش از حد، با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و اگر در مدت طولانی استنشاق شود موجب بروز نارسایی هایی در دستگاه تنفسی و سایر اندام های بدن می شود و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: استفاده از مایعات فراوان، شیر، لبنیات ، سبزی ها و میوه های تازه و مغزها در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود.

طاهر احمدی خاطرنشان کرد: گروه های آسیب پذیر شامل بیبماران قلبی و تنفسی، کودکان زنان باردار و سالمندان بهتر است که در منزل بمانند و از قرار گرفتن در فضای باز و مناطق شلوغ شهری بپرهیزند.

در این شرایط که کاری از دست مسئولین استان نمی آید و زمان بارندگی هم نیست باید نشست و در این ایام دست به دعا برداشت تا شاید بتوان در دست ریزگردها عبور کرد.