نبود تصفیه خانه و منبع ذخیره آب شرب در روستای انگوران

به نقل از شمیم ماهنشان، کدر و گل آلود بودن آب شرب روستای انگوران سبب شده تا مردم این منطقه برای استفاده از آب آشامیدنی با مشکل جدی مواجه شوند.

طی تماس های مکرر مردم روستای انگوران مبنی بر گل آلود بودن آب شرب آنها و نبود تصفیه خانه آب شرب، عدم کلر زنی و نبود منبع ذخیره آب و پمپاژ مستقیم آب شرب از چاه و دیگر مشکلات خبر نگار شمیم ماهنشان در جمع مردم انگوران حاضر شد و از نزدیک پای صحبت های آنها نشست تا صدای آنها را به گوش مسئولین برساند.

روستای انگوران در جوار بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند جدای از اینکه این معدن مشکلات بهداشتی برای آب شرب و کشاورزی این روستا ایجاد کرده است متأسفانه بجز مشکلات بهداشتی و اقتصادی هیچ مزایای برای میزبان خود ندارد.

روستای انگوران با جمعیت تقریبا یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت و بالای پانصد خانوار با مشکل آب شرب مواجه است به طوری که یکی از اهالی این روستا در گفت و گو با خبر نگار شمیم ماهنشان گفت: مشکل آب شرب یا بهتر بگم مدیریت آب شرب انگوران از همان ابتدا بوده است و حتی اهالی این منطقه منبع ذخیره آب هم ندارند و آب آشامیدنی مردم مستقیم از چاه به صورت لوله کشی به منازل می آید که قطعا از نظر بهداشتی هم دارای مشکل است.

شکری اظهار کرد: متأسفانه عدم مدیریت صحیح در این منطقه باعث شده مردم مشکل اساسی با آب که مایه حیات است داشته باشند، به طوریکه وقتی بر اثر بارش باران رعد و برق می زند تجهیزات پمپاژ آب آسیب می بیند و وقتی برق قطع شود آب ما هم بلافاصله قطع می شود.

وی افزود: از آنجا که آب شرب انگوران از چاه تأمین می‌شود چندین سال است که با بارش باران آب‌های سطحی با آب زیرزمینی مخلوط شده و ضمن گل آلود بودن آب در همان روزها مردم روزهای زیادی شاهد کدری آب هستند.

شکری خاطر نشان کرد: با توجه به کدر بودن آب برای جلوگیری از مریض شدن مجبور هستیم  برای آب خوردن و پخت و پز غذا ساعت‌ها آب را بجوشانیم  که واقعا از این وضع خسته شده‌ و از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم چاره‌ای برای رفع مشکل آب این منطقه بیاندیشند.

 

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: چند روزی است که در پی بارندگی های اخیر و در نتیجه بالا آمدن سطح آب های زیر زمین که عمدتأ در سالهای پر باران اتفاق می افتد وضعیت آب انگوران  گل آلود و کدر شده است؛ هر چند که شاید این موضوع یک پدیده طبیعی به نظر برسد اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورده است.

بابای اظهار کرد: وقتی آب شرب ما مستقیم از چاه آب به منازل می رسد پس اینجا نقش به اصطلاح کلر زنی چی می شود؟!

وی افزود: مردم روستای انگوران مشکل کمبود آب ندارند بلکه مشکل مدیریت صحیح آب را دارند که در جایی کارشناسی اظهار کرد در صورت استفاده بهینه و مدیریت صحیح آب انگوران، می توان روزانه پاسخگوی تأمین آب شرب  ده هزار خانوار شد.

 

میرزایی یکی دیگر از اهالی روستای انگوران گفت: امروزه مشکل آب تقریبا جهانی شده اما به نظر بنده این مشکل می توانست با تدبیر مسولان این همه حاد نشود مثلا منطقه شهرستان ماهنشان کمبود آب ندارند بلکه این آبهای قنات ها، چشمه و رود های سطحی بدون مدیریت صحیح هدر می رود و در تابستان هم اکثر روستاها با کمبود آب مواجه می شوند بنابراین اگر مسئولان همت داشته باشند می توانند آبها را محار کرده و برای استفاده آب شرب و کشاورزی نیاز مردم را پاسخگو باشند.

وی افزود: اما در حال حاضر آب شرب بخش انگوران کدر و سبب نگرانی گسترده مردم شده به‌ طوری‌که برخی استفاده از آب کدر را دلیل بیمار شدن خود می‌دانند و برخی دیگر از مردم جوشاندن آب را چاره کار دانسته‌اند اما علی‌رغم نگرانی‌های مردم، مسئولان سلامت آب کدر شده را تائید کرده‌اند.

میرزایی اظهار کرد: با توجه به اینکه آب شرب سالم ویژگی‌های مشخص خود را دارد -بی‌رنگ، بی‌بو، بدون مزه، زلال-اکنون آب کدر شده انگوران اگر بار میکروبی هم نداشته باشد باز املاحی دارد که می‌تواند ضایعات خیلی زیادی برای بدن در پی داشته باشد بنابر این بالا بودن کدری آب را می‌تواند جزو مشکلات این آب دانست.

وی تصریح کرد: آب شرب ما گاهی اوقات آنقدر گل آلود می شود که حتی برای شستن لباس و نظافت مناسب نیست و بعضی از خانواده ها که صاحب فرزندان کوچکی هستند مجبور به خرید آب معدنی هستند اما تا کی باید این روند ادامه داشته باشد.

عضو شورای اسلامی روستای انگوران گفت:یکی از اهالی انگوران نزدیک قنات زمین کشاورزی دارد و در آن مشغول کاشت درختان و یونجه است و هرساله کود دامی و شیمیایی استفاده می کند که با آبیاری مسلما اثرات آن وارد چاه آب آشامیدنی شده و مستقیم وارد منازل مردم می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد.

جعفر نادری اظهار کرد: شورای اسلامی و دهیاری روستای انگوران چند سالی است پیگیر احداث آب منبع هستند که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: آب شرب چون مستقیم با فشار از پمپاژ به داخل لوله ها می ریزد در اکثر مواقع لوله ها از داخل معابری که درست شده ترکیده و باعث تخریب معابر و به هدر رفت آب می شود .

 

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماه نشان در پاسخ به مشکلات و معضلات مردم روستای انگوران گفت: به خاطر عدم تخصیص اعتبار هیچ یک از روستاهای پر جمعیت شهرستان ماهنشان دارای تصفیه خانه آب شرب نیستند بجز روستای پری که تصفیه خانه آنها نیمه تمام است و برای اتمام پروژه نیاز به اعتبار می باشد که بعد از بهره برداری تصفیه خانه روستای پری در صورت تأمین اعتبار تصفیه خانه منطقه انگوران در دست اجرا خواهد بود.

محمد رضا لطفی اظهارکرد: مشکل آب شرب ماهنشان بسیار زیاد است و همه اینها نیاز به تأمین اعتبار می باشد.

وی افزود: همین تصفیه خانه آب شرب شش میلیارد تومان هزینه می خواهد که اداره آب و فاضلاب روستایی خود درآمدی ندارد و وابسته به دولت است که اگر اعتبارات تخصیص یابد یکسری از مشکلات حل خواهد شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماهنشان گفت: امسال فقط تا پایان سال جاری یک میلیارد تومان اعتبار لازم است تا برای ساخت سیل بند قنات انگوران، نگهداری و تعمیر لوله های پوسیده هزینه شود.