بندر صیادی بریس چابهار نیازمند لایروبی است

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: لایروبی و احداث دستک رسوب گیر در بندر صیادی بریس چابهار پس از گذشت 24 سال از بهره برداری بسیار ضروری و از مهمترین نیازهای حدود چهار هزار صیاد و 405 شناور صیادی است.

 

هدایت الله میرمرادزهی افزود: استفاده مناسب از ظرفیت ها و توانمندیها به ویژه ذخایر خدادادی دریا می تواند روز به روز بر اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر مهمی بگذارد.

 

وی با اشاره به اتصال چابهار و کنارک به آب های اقیانوس هند و موقعیت مناسب برای آبزی پروری، افزود: با وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار در سواحل چابهار و کنارک نباید یک نفر بیکار وجود داشته باشد.

 

وی بیان کرد: بندر صیادی بریس در سال 1371 به بهره برداری رسیده و با گذشت حدود 24 سال هنوز لایروبی نشده است به همین سبب هم اینک صیادان با مشکلات جدی برای تخلیه صید و رفت وآمد به دریا رو به رو هستند.

 

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: حوضچه و اطراف بندر صیادی بریس به حدی روسوب گرفته است که قایق ها از یک مسیر کوتاه و تنگ برای رفت و آمد استفاده می کنند که آن هم در زمان جزر ومد مشکلات بیشتری را برایشان ایجاد می کند.

 

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: صیادان و مسئولان تعاونی این بندر در خواست دارند که در زمینه ساخت دستک رسوب گیر و لایروبی حوضچه و ورودی این اسکله اقدامی سریع انجام شود زیرا تعداد زیادی از لنج ها و قایق ها بخاطر مشکلات رسوب حوضچه و محدودیت و مخاطره در ورود و خروج به اسکله از بندر بریس کوچ کرده اند.  

 

وی افزود: بندر بریس به 141 فروند لنج و 264 فروند قایق صیادی خدمات ارائه می کند و علاوه بر آن شناورهای لنج گواتر نیز بدلیل نبود اسکله صیادی در آنجا از اسکله های بریس و پسابندر خدمات بندری می گیرند.

 

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: در این بندر سالانه در حدود هفت هزار تن ماهی تجاری به ارزش تقریبی 700 میلیارد ریال و 19 هزار تن ماهی صنعتی به ارزش تقریبی هزار و 140 میلیارد ریال (114 میلیارد تومان) تخلیه می شود و بخشی زیادی از نیاز ماهی بازارهای داخلی استان و کشور و همچنین نیاز کارخانجات کنسرو ماهی را تامین می کند.

 

میرمرادزهی ادامه داد: بیشتر مالکان شناورهای صیادی این بندر ساکن بریس و اطراف آن هستند و اشتغال زیادی برای منطقه ایجاد کرده اند.

 

وی بیان کرد: اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی است و طول موج شکن آن 594 متر، بازوی فرعی 95 متر، پهلوگیری اسکله 160 متر و وسعت حوضچه 25 هکتار است.

 

وی بر توسعه اسکله و محل تخلیه صید، تسریع در تخصیص اعتبار برای لایروبی بندر بریس، حصارکشی محوطه اداری، احداث جایگاه سوخت برای اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه های شهرک صنعتی، سردخانه، عمل آوری و کارخانه یخسازی بریس تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.

بندرصیادی بریس در فاصله 55 کیلومتری مرکز شهرستان چابهار و حد فاصل نوار ساحلی چابهار- گواتر واقع شده است.

11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.

930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

همچنین 107 واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی وجود دارد که از جمله آنها 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.  

سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.  

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.