محاصره اهواز در دود زباله

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به آتش سوزی مدفن زباله های اهواز در 8 روز گذشته اظهار کرد: وسعت این آتش سوزی به حدی بود که مردم را به شدت ناراضی کرد و شکایت های بسیاری از شهر اهواز و روستاهای اطراف به همراه داشت.

وی افزود: این نارضایتی به مساله قطع چند روزه آب در اهواز اضافه شده بود که دامنه آن به رسانه ها و فضای مجازی هم کشیده شد.

دبیرکارگروه مدیریت پسماند خوزستان با اشاره به آتش سوزی همیشگی در این سایت، تصریح کرد: آتش سوزی زمین زباله در نوروز نیز باعث شده بود جاده اهواز ماهشهر را دود فرا بگیرد.

لاهیجان زاده اظهار داشت: دفن زباله به روش فوکوئوکا (نیمه هوازی) که در این سایت انجام می شود، شامل یک زنجیره است و دلیل آتش سوزی های سایت صفیره این است که شهرداری اهواز علیرغم هزینه میلیاردی، حلقه های این زنجیره را رعایت نکرده و زباله همچنان به روش سنتی دفن می شود.

این مقام مسئول با اشاره به ساخت سلول جدید در سایت صفیره، اذعان کرد: سلول قبلی دفن زباله به دلیل دفن غیراصولی آتش گرفته و در صورت اصلاح نکردن روش دفن، مشکل حل نمی شود و سلول جدید نیز دچار آتش سوزی می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده گفت: سایت صفیره قرار بود برای 50 سال ساخته شود اما با عملکرد نامناسب شهرداری، تا پنج سال نیز عمر نمی کند.

وی افزود: مشکلات مدفن پسماند اهواز در منطقه 'صفیره' در جلسه گذشته مطرح شده و قرار بود شهرداری آنجا را ساماندهی کند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه جداسازی و تولید کود کمپوست در مدفن اهواز انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: 13 سال است که مجوز این سایت اخذ شده اما به دلیل تامین نشدن آب امکان راه اندازی کارخانه کمپوست نیست.

به گفته وی، تولید کمپوست در اصفهان و شیراز و سایر شهرهای کشور انجام شده و به صرفه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درخواست اعتبار سازمان مدیریت پسماند شهرداری را برای ساماندهی زمین زباله بی دلیل دانست و گفت: شهرداری اهواز عوارض پسماند را به صورت جداگانه از شهروندان اخذ می کند و در حدود 400 میلیارد ریال عوارض آلایندگی دریافت می کند که باید در امور محیط زیست هزینه شود.

وی تاکید کرد: در دنیا سه درصد زباله ها دفن و 97 درصد بازیافت و یا به انرژی تبدیل می شود.

لاهیجان زاده همچنین خواستار توقف زباله سوزی در شهرهای ویس و حمیدیه شد و گفت: قرار بود زباله شهرستان های باوی و حمیدیه به سایت صفیره برود اما این مصوبه هنوز عملی نشده است.

وی بیان کرد: پسماند شهرهای ویس و حمیدیه به صورت غیراستاندارد تخلیه و سوزانده می شود به طوری که جاده منتهی به این شهرها همیشه از مملو از دود است.