سختی کار در معادن خدابنده به روایت تصویر

به نقل از اشراق۲۴،کارگری در معدن در صدر سخت ترین و زیان آور ترین شغل های دنیا به شمار می آید.

کار در معادن‌ اعم‌ از تحت‌ الارضی‌ یا سطح‌ الارضی‌ که‌ ایجاب‌ می‌نماید کارگران‌ در تونل‌ها و راهروهای‌ سر پوشیده‌ به‌ استخراج‌ بپردازند  وکار استخراج‌ شامل‌ جدا کردن‌ یا منفجر ساختن‌ مواد از سطح‌ کار، حمل‌ مواد عملیات‌ مربوط‌ به‌ انفجار، اداره‌ تأسیسات‌ آب‌ و برق‌ در داخل‌ معدن‌ و به‌ طور کلی‌ هر گونه‌ مباشرت‌ و نظارتی‌ که‌ ایجاب‌ کند کارگر در تونل‌ها، راهروها یا میله‌های‌ معدن‌ انجام‌ وظیفه‌ کند است.

معمولاً وقتی می خواهند از سختی های یک شغل بگویند ، این طور شروع می کنند : « این شغل بعد از کار در معدن ، دومین شغل پرخطر دنیاست ! » یعنی انگار همه پذیرفته اند که کار در معدن در میان مشاغل مختلف ، از همه سخت تر است . کارکنان معدن هم به دلیل عوامل زیان آور این شغل با خطرات زیادی مواجه اند .

صنعت معدن در اغلب کشورها بالاترین نرخ مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و  آسیب دیدن یا کشته شدن در مراحل مختلف کار در معدن ، گازها ، گرد و غبارها ، مواد شیمیایی ، صدا ، گرما و چیزهایی از این قبیل می تواند موجب بیماری های مزمن و گاهی حوادث کشنده ناگهانی شود .

معادن آهک و گچ، رس و مارون به عنوان تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز از قابلیت های موجود منطقه است و معادن  سنگ گچ شهید چمنی، گچ ایچ، آهک چپ دره، مرمریت آقبلاغ، سیلیس چپقلو، باریت جرین، نمک سید محمد و نمک شوراب از منابع معدنی این شهرستان محسوب می شود.

در ارتفاعات شهرستان خدابنده معادنی وجود دارد که به صورت سنتی (دستی) و صنعتی بهره برداری می شوند و مهم ترین آن ها معدن سنگ گچ در ارتفاعات روستای ملک چمنی و معدن سنگ های ساختمانی و سنگ مرمر در روستای مادآباد در دامنه باختری کوه قیدار که به جز معادن یاد شده، منابع دیگری هم وجود دارد که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.

در ادامه تصاویری از سختی کار در معادن خدابنده را می بینید.