ایران در رعایت قانون پولشویی در اول راه است

یک مقام ارشد «صندوق بین‌المللی پول» روز پنجشنبه از تصویب قانون مبارزه با پولشویی در ایران استقبال کرده اما این اقدام را گامی اولیه از سوی تهران برای ایجاد اعتماد در نظام مالی جهان خوانده است. 

«دیوید لیپتون»، معاون اول مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت: «آنها (ایرانی‌ها) دارند در حالی که رفع تحریم‌ها، فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند برای احیای اعتماد، تلاش می‌کنند. آنها می‌خواهند در بانک‌های خارجی حساب باز کنند.»

شرکت‌های بین‌المللی در ماه‌های گذشته به دلیل تحریم‌های پابرجا مانده آمریکا درباره از سرگیری مراودات تجاری با ایران ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. علاوه بر این، «کارگروه اقدام مالی»، نهادی که مأموریت ادعایی خود را مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی اعلام کرده، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده است. 

این کارگروه روز جمعه 4 تیرماه در تازه‌ترین اقدام خود، بعد از اتمام اجلاس خود در «بوسان» کره جنوبی، بار دیگر ایران را جزء کشورهای غیرهمکار و پرخطر برای نظام مالی جهان خواند.

کارگروه مالی، علاوه بر این، طبق روال گذشته از 37 عضو خود و سایر کشورهای جهان خواست توصیه به موسسات مالی خود برای حفظ احتیاط در هنگام مراوده مالی با ایران را ادامه دهند.

اهمیت بیانیه ضد ایرانی «کارگروه اقدام مالی» آنجا است که نهادهای مالی و بانکی بزرگ دنیا و حتی موسسات کوچک مالی در اتحادیه اروپا و آمریکا مواضع و اعلامیه‌های این گروه را به عنوان معیار ریسک همکاری با طرف تجاری‌شان در نظر می‌گیرند.

این نهاد بین‌المللی به رغم این اعلام کرد که «اقدامات تقابلی» علیه ایران را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآورده است. 

کارشناسان می‌گویند بیانیه روز 4 ژوئن این کارگروه، علی‌رغم تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، عملاً تغییری در وضعیت این کشور ایجاد نکرده، زیرا آن را همچنان در فهرست کشورهای غیرهمکار و متضمن تهدید نگاه می‌دارد. 

«لیپتون» روز پنجشنبه گفت: «بانک مرکزی ایران مصمم به ایجاد نظامی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است. ایرانی‌ها قانونی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب کرده‌اند. این قانون، کامل نیست، اما آغاز راه است.»

اظهارات آقای «لیپتون» در حالی مطرح شده که برخی صاحبنظران در ایران هشدار داده‌اند توافق میان تهران و «کارگروه اقدام مالی» ممکن است بخشی از راهبرد بزرگتر واشنگتن در «پسابرجام» برای مقابله با نقش ایران در محور مقاومت در منطقه باشد. 

در روزهای گذشته مقام‌های کاخ سفید، بارها درباره حمایت ایران از گروه حزب‌الله لبنان هشدار داده و برخورداری از مزایای رفع تحریم‌ها برای ایران را به قطع پشتیبانی مالی از این گروه گره زده‌اند.

آقای لیپتون خاطرنشان کرد که نظام نظارتی بانک مرکزی ایران به شرکت‌های خواستار تجارت با این کشور، اطمینان خواهد داد.  

وی گفت: «چیزی که بانک مرکزی مصمم به انجام آن است داشتن نظامی است که در آن هم توانمندی‌های حقوقی و هم توانمندی‌های اجرایی موجود باشد، به نحوی که بتوان مطمئن بود بانک‌ها وارد فعالیت‌های غیرقانونی نمی‌شوند.