از اردوغان داووس تا اردوغان نیویورک

سرویس سیاسی افکار نیوز - هیچکس استقبال شور انگیز دانشجویان جوان ایرانی از اردوغان و سخنانش را فراموش نمی کند. آنروز که با چند موضع شک برانگیز علیه رژیم صهیونیستی توانست "قاپ" انها را بدزدد!


اظهارات ضد اسراییلی نخست وزیر ترکیه هر چند خوشحالی بسیاری از مسلمانان را در پی داشت اما هیجان دانشجویان جوان ایرانی را بیشتر برانگیخت.

به این ترتیب ترکیه برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در منطقه، قدم اول را محکم و حساب شده و پر سرو صدا برداشت.

سپس این کشور با حضور در طرح انتقال سوخت هسته ای ایران از طریق کشورش خود را به عنوان یک کشور با پتانسیل رهبری منطقه معرفی کرد.

طی یکسال گذشته، نوک پیکان حملات اردوغان به سمت اسرائیل نشانه رفته است. هرچند سخنان تند وی علیه رژیم غاصب صهیونیستی باید تنش ایجاد می کرد اما این مواضع تاکنون با برخورد جدی اسرائیل مواجه نشده است.


اما همزمان با موج بیداری اسلامی در منطقه ترکیه آن روی خود را هم نشان داد و در رفتار و اظهار نظرهایی نشان دادند که مسولین ترک به دنبال مسائلی دیگر هستند و چیزی دیگر را دنبال می کنند.

مسولین ترک در مواضعی متناقض ابتدا در لیبی به دلیل سرمایه گذاری های گسترده در بخش انرژی از دولت و شخص معمر قذافی حمایت و بر گفتگوی طرفین تاکید می کرد.

اما رفته رفته با وجود پیشرفت انقلابیون در لیبی به عنوان یک انقلابی دو آتیشه وارد معرکه شد و با حمایت از مردم خود را به انقلاب چسباند.

در مواجه با انقلاب مردم مصر هم وضعیت بهتر از این نبود، با پیروزی مردم مصر در اظهاراتی تعجب برانگیز برای آینده حکومت مصر حومتی لائیک را که به همه ادیان احترام می گذارد را پیشنهاد داد که با واکنش سریع حزب قدرت مند اخوان المسلمین مواجه شد و او را مجبور به عقب نشینی از مواضع خود کرد.

اما اوج اعمال قابل تامل آقای نخست وزیر اظهار نظر او در مورد اغتشاشات سوریه بود که این بار مسولان ترک منتظر نماندند و در همان شروع اغتشاشات با حمایت از معترضین به حمایت از آنان پرداخت و در اظهار نظری سخیف به مسولین ایران هم توصیه هایی کرد.

و در اقدامی عجیب و سریع با ایجاد چادرهایی در مرز خود با سوریه به اسقبال مردم سوریه رفت و آتش حمله رسانه ای و به دنبال آن شورای امنیت را روشن کرد.
در ادامه اردوغان در اظهار نظری سخیف مسولین کشورمان را از طرفداری بشار اسد برحذر داشت.

البته این اظهار نظرها باعثشد که وزیر امورخارجه خود را به تهران برساند و از سفر قریب الوقوع رجب طیب اردوغان به تهران خبر دهد.


به نظر می رسد ترکیه با این سیاسیت های خود نشان می دهد که می خواهد ضمن استمرار ارتباط سنتی اش با غرب و تامین منافع آنها به ویژه در خصوص سوریه، با اقدامات نمایشی جذاب علیه اسراییل و ورود به کشورهای حوزه بهار عربی، به عنوان رقیب سرسخت ایران کوشیده است خود را به عنوان الگوی سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی رها شده از چنگال دیکتاتوری معرفی کند؛ اقدامی که در راستای منافع غرب در منطقه ارزیابی می شود.