سوال خبرنگار از وزیرخارجه آمریکا درباره فرد شماره دو ارتش ایران!

"جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری با خبرنگاران، پاسخگوی پرسش‌های آنها بود. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: امروز فرد شماره دو ارتش ایران تهدید به حمله به اقلیم کردستان عراق در شمال عراق کرد این اظهارات چند روز پس از حملات توپخانه ای به روستاهای کردنشین مرزی این اقلیم صورت گرفت، واکنش آمریکا به این موضوع چیست، اظهار داشت: من گزارشهای مربوط به گلوله باران و اظهاراتی را که به آنها اشاره کردید ندیده ام. اینکه شما می گویید ما چشمان خود را به روی اقدامات بی ثبات کننده ایران بسته ایم، نادرست است. ما جزئیات مواردی را که مطرح کردید در اختیار نداریم. من برای کسب اطلاعات بیشتر شما را به وزارت دفاع رجوع می دهم. من گزارشهای عملیاتی در این رابطه در اختیار ندارم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا معامله بوئینگ می تواند سبب میانه رو شدن رفتار ایرانی ها شود، گفت: به نظرم همانطور که وزیر خارجه گفت ما می دانیم که بسیاری از ایرانی ها خواهان روابط بهتر با مابقی جهان هستند. آنها جمعیتی جوان هستند. ما می دانیم که افرادی درکشور هستند که خواهان تعاملات بیشتری با جهانیان هستند. ما در بسیاری از نقاط جهان شاهد این موضوع بوده ایم که زمانی که یک جامعه به طور رسمی تعاملات بیشتری داشته است این موضوع اثرات مثبتی نه تنها بر روی اقتصاد داخلی بلکه بر روی امنیت و ثبات و  رفاه جمعیت داشته است. این موضوع همچنین تاثیر مثبتی بر افزایش روابط سازنده با همسایگان داشته است .اما آیا این موضوع هم در این جا روی خواهد داد؟ توافق اتمی برای بستن راه دسترسی آنها به سلاح اتمی بود و وزیر خارجه بارها در این رابطه صحبت کرده است. او گفته است که اگر این توافق سبب میانه رو تر شدن رفتار ایرانی ها با غرب و توقف اقدامات بی ثبات کننده شود این موضوع خوبی خواهد بود.

 

وی افزود: ما از مدتها پیش گفته ایم که اگر در نتیجه رفع تحریم ها خواه در بخش رفع توقیف دارایی ها و خواه معامله با شرکت های بانکی پولی حاصل می شود  که برای فعالیت های تروریستی صرف شود ما ابزارهایی برای مقابله با آن در اختیار خواهیم داشت.