من مثل کری در حین یک مذاکره مهم به دوچرخه سواری نمی روم!

«دونالد ترامپ»، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، آن را «فاجعه‌ای بزرگ برای آمریکا» و «فاجعه‌ای بزرگتر برای اسرائیل» خواند. 

وی که روز جمعه در جمع هوادارانش در «دنور»، پر جمعیت‌ترین شهر ایالت «کلرادو» صحبت می‌کرد از «برجام» با عنوان «توافق وحشتناک با ایران» یاد کرد و گفت: «ایران به یک قدرت تبدیل شده است.» 

وی در ادامه به انتقاد از «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا برای توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت: «(کری) یکی از بدترین مذاکره‌کنندگانی است که من تا حالا دیده‌ام، طوری که پایش را در جریان مسابقه دوچرخه سواری می‌شکند، باور می‌کنید؟ وقتی که در بحبوجه مذاکره برای رسیدن به توافق بود.»

 

اشاره «ترامپ» به حادثه‌ای بود که خرداد ماه سال گذشته برای «جان کری» در نزدیکی شهر «کیونزیر» فرانسه به وقوع پیوست و به شکستگی پای وی از ناحیه ران منجر شد. 

«ترامپ» در ادامه در حالی که دست راستش را بالا گرفته بود گفت: «من به شما قول می‌دهم، برایتان قسم می‌خورم که حین برگزاری یک مذاکره مهم، به مسابقه دوچرخه‌سواری نخواهم رفت. قول می‌دهم. قول می‌دهم. هرگز!هرگز!»

نامزد حزب‌جمهوری‌خواه سپس به اظهارنظر درباره محتوای توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «اگر نگاه کنید، ایران کشوری بود که درگیر مشکلات عمیق بود. آنها داشتند بد عمل می‌کردند. و بعد ما تحریم‌ها را برداشتیم.»

ترامپ افزود: « ما نباید هیچ وقت تحریم‌ها را قبل از خاتمه توافق، برمی‌داشتیم. ما تحریم‌ها را از قبل برداشتیم، برای اینکه آنها مذاکره‌کنندگان بزرگی هستند. آنها (ایرانی‌ها) می‌گویند، ما تا زمانی که تحریم‌ها را برندارید، مذاکره نمی‌کنیم و بعد آنها (آمریکایی‌ها) می‌روند و می‌گویند باشد. (خنده حضار). همین را می‌گویند.»

این میلیاردر آمریکایی اینطور ادامه داد: «و وقتی که آنها (ایرانی‌ها) این را گفتند، چرا ما نگفتیم ما می‌خواهیم که زندانی‌هایمان را برگردانید؟ چون زندانی‌های ما سال‌ها بود که آنجا بودند... و ما تحریم‌ها را برداشتیم و از آن چیزی عایدمان نشد.»

ترامپ در ادامه با بیان این اظهارات ضمن انتقاد از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای دولت اوباما به تشریح راهبرد خود پرداخت: «(مذاکره‌کنندگان آمریکا باید می‌گفتند) ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، منتهی دو نکته وجود دارد. اول اینکه باید زندانی‌های ما را همین الان آزاد کنید. دوم اینکه ما به شما 150 میلیارد دلار نمی‌دهیم. بعد ایرانی‌ها می‌گفتند: اصلا! اصلاً! -می‌دانید که آنها مذاکره‌کنندگان بسیار بزرگی هستند. ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان بزرگی هستند- آنها می‌گفتند به هیچ وجه! عمراً امکان ندارد. بعد شما (میز مذاکره) را ترک می‌کنید -کاری که کری هیچ وقت نکرد- بعد شما میز مذاکره را ترک می‌کنید و وقتی که به آمریکا می‌رسید هنز از هواپیما پیاده نشده، برمی‌گردید! هم زندانی‌ها آزاد شده‌اند و هم نیازی نیست که 150 میلیارد دلار بدهید.»

ترامپ در ادامه گقت که او با رسیدن به توافق، موافق است، اما با «توافق خوب.»

وی گفت: «من فکر می‌کنم این توافق، یک فاجعه است. فاجعه برای ما؛ اما یک فاجعه‌ بزرگتر برای اسرائیل است.»

ترامپ با بیان این ادعا که ایران قبل از مذاکرات هسته‌ای درگیر مشکلات اقتصادی و شورش بوده گفت: «به جای آن، ما الان با یک قدرت مواجهیم. با یک قدرت واقعی که با ما می‌جنگد.»

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از عدم مذاکره دولت اوباما با ایران بر سر یمن نیز انتقاد کرد. 

وی گفت: «ما داریم با ایران در یمن می‌جنگیم و وقتی از آنها می‌پرسیم چرا این را در توافق نگنجانده‌اید، کری می‌گوید: 'خیلی پیچیده بود.' چه چیزی پیچیده است؟ چه چیزی پیچیده است؟ ما همه چیز را به باد دادیم.»