18 روز جهنمی برای حافظان محیط زیست

گروه اجتماعی- واپسین روزهای بهار و روزهای نخست تابستان 95 برای محیط بانان اصلا خوب نبوده و این عزیزان در حوادث مختلفی جان و سلامت خود را از دست داده اند.

 

به گزارش افکارنیوز، صبح روز یکشنبه 16 خرداد صدای شلیک گلوله در منطقه حفاظت شده دنای شرقی سبب شد تا محیط بانان شهرستان بویراحمد عازم منطقه شوند.

 

محیط بانان پس از چندین ساعت جست و جو و ردزنی شکارچی متخلف را مشاهده کرده و برای برخورد قانونی با وی وارد عمل شدند.

زمانیکه ماموران قصد بازداشت متخلف را داشتند، وی از فاصله حدودا سه متری به سمت محیط بانان تیراندازی کرد و پس از مجروح کردن یکی از ماموران از محل متواری شد.

بر اثر تیراندازی شکارچی متخلف؛ محیط بان علی آرامش فر، سرپرست منطقه حفاظت شده دنای شرقی از محیط بان باسابقه، پرتلاش و خوشنام استان کهگیلویه و بویراحمد از ناحیه پا مورد اصابت گلوله اسلحه شکاری قرار گرفت که متاسفانه تعداد زیادی ساچمه اسلحه شکاری وارد پای این محیط بان شده و آسیب جدی به استخوان نازک نی و اعصاب پای وی وارد کرده است.

در این حادثه شکارچی غیر مجاز بلافاصله شناسایی شد اما متاسفانه از دست ماموران انتظامی نیز گیخته است و تلاش برای دستگیری این فرد ادامه دارد.

 

48 ساعت جهنمی برای محیط بانان

 

هنوز این حادثه تلخ فراموش نشده بود که پنجشنبه سوم تیرماه، پرویز هرمزی و محمد دهقانی، محیط ‌بانان منطقه حفاظت‌شده گنو در استان هرمزگان به وسیله شکارچیان غیر مجاز به شهادت رسیدند.

عصر روز پنجشنبه محیط ‌بان پرویز هرمزی و محمد دهقانی برای سرکشی و بررسی وضعیت آبخوان‌های منطقه حفاظت‌شده گنو راهی منطقه شدند، ساعتی بعد در تماس با همکاران طلب آب می‌کنند اما وقتی از آنها خبری نمی‌شود، سایر محیط ‌بانان نگران شده  و برای بررسی وضعیت این دو همکار راهی منطقه می‌شوند و پس از ساعت‌ها گشتن، با جنازه آنها روبه ‌رو می‌شوند که در جریان درگیری با شکارچیان متخلف بر اثر شلیک گلوله مستقیم به قلب و به سر به شهادت رسیده بودند.

حادثه تلخی که سبب شد تا 6 فرزند پرویز هرمزی و یک فرزند محمد دهقانی پدر خود را از دست دهند و یتیم شوند.

هنوز داغ از دست دادن این عزیزان برای سایر محبط بانان و علاقه مندان محیط زیست تازه بود که متاسفانه منوچهر شجاعی، محیط بان پارک ملی بمو نیز با وجود همراه نداشتن سلاح  با ضرب گلوله شکارچیان به شهادت رسید.

شجاعی روز جمعه حین درگیری با شکارچیان مورد اصابت گلوله آنها قرار گرفت و از ناحیه سینه و گلو مجروح و از روی صخره نیز به پایین پرتاب شد و با وجود انجام عمل جراحی جان خود را در راه حفاظت از محیط زیست از دست داد.

 خوشبختانه 2 شکارچی که اقدام به تیراندازی به وی کرده بودند خود را به نیروهای پلیس معرفی کرده و در بازداشت به سر می برند.

 18 روز گذشته را می توان مصداق بارز روزهای جهنمی برای محیط بانان دانست چرا که در این مدت 3 نفر از این عزیزان جان خود را از دست دادند و به شهادت رسیدند و یک نفر نیز اکنون در حال گذراندن دوره های درمانی است و آسیب فراوانی دیده است.

با شهادت این عزیزان تاکنون ۱۱۹ محیط بان جان خود را در راه حفاظت از محیط زیست از دست داده اند و گفتنی است 630 محیط بان دیگر نیز در سراسر کشور در حین ماموریت  زخمی و مجروح شده اند که هنوز هم با صدمات ناشی از این مجروحیت ها دست و پنجه نرم می کنند.

برای پیشگیری از حوادث مشابه و شهادت و مجروح شدن محیط بانان امید است مجلس هرچه سریعتر بررسی ۲۸ بند قانون حمایت از محیط‌ بانان را که اکنون حدود یک سال است در کمیسیون پژوهش‌های مجلس خاک می‌خورد و هیچ کس هم تلاشی برای پیگیری و به نتیجه رساندن آن ندارد، در دستور کار قرار داده و بررسی کند زیرا با تصویب این قانون می توان امیدوار بود که محیط بانان کمتری مورد آسیب قرار گیرند و جان و سلامت خود را از دست دهند.