سرقت و ضرب و جرح عمدی،دو جرم اول استان البرز

به نقل از البرزبانو؛ دو جرم سرقت و ضرب و جرح عمدی از جرم های اول استان البرز به شمار می رود که به منظور جلوگیری از افزایش این جرائم تلاش های بسیاری نیازمند است.

از این رو حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در پاسخ به سوالاتی، به اقدامات صورت گرفته و در دست بررسی در این خصوص اشاره کرد.

 

1- فکر می­ کنید اقداماتی در جهت حل اختلاف بین طرفین پرونده­ های قضایی، چقدر بتواند در کاهش جرم مؤثر واقع شود؟

در واقع هریک از پرونده­های قضائی می­ تواند به دو نتیجه منتهی شود: حل و فصل قانونی موضوع و فصل خصومت. در مورد حل و فصل قانونی، هر چند پرونده مختومه می­ شود، لیکن ممکن است یکی از طرفین از رأی صادره راضی نباشد و همین امر ممکن است هم در مرحلة اجرای حکم مشکل ایجاد کند و هم منشاء اختلافات بعدی باشد ولی فصل خصومت به معنای سازش بین طرفین، عمدتاً مشکل را به صورت ریشه­ای حل می­کند و از اختلافات و دعــاوی بعدی پیشــگیری می­کند لذا چنین رویکردی قطعاً به کاهش جرم منتهی خواهد شد.

13940603160626355958654

2- آیا موردی داشته ­اید که طولانی شدن یا عدم حل اختلاف در پرونده­ای باعث شود تا جرمی بزرگتر رخ دهد؟

بله، اخیراً پروندة اختلاف خانوادگی بین طرفین که البته درگیری مختصری بود و موضوع هم به شورای حل اختلاف ارجاع شده بود، به علت کم طاقتی طرفین منجر به درگیری بزرگتر و نهایتاً قتل داماد توسط پدر زن شد.

3-به طور مختصر چه اقداماتی در راستای پیشگیری از جرم در شهرستان کرج انجام داده­اید؟

تمرکز دادسرای کرج بر پیشگیری وضعی بوده است یعنی سعی کردیم زمینه­ های ارتکاب جرم را کاهش دهیم مثل الزام به تأمین روشنایی معابر و یا ساماندهی بازار خودرو که در آن جرایم متعددی رخ می­دهد. همچنین در زمینة آموزش و پیشگیری اجتماعی و آگاه­سازی، کلاس­های آموزشی برای اصناف برگزار شده است. به علاوه در ایام خاص نظیر انتخابات، اقدامات پیشگیرانه مثل سخنرانی برای نامزدها انجام شده است. نقاط حادثه خیز منتهی به تصادف نیز در سطح شهرستان به ویژه محور چالوس شناسایی و دستور لازم به ادارات مربوطه صادر شده است.

4-کارهای تبلیغاتی و آموزشی را چقدر در پیشگیری از جرم مؤثر می­ دانید؟

بسیاری از جرائم خرد به علت ناآگاهی شهروندان رخ می­دهد. گاهی اوقات نیز عدم اطلاع و ناهوشیاری موجب می­شود افراد در دام بزهکاران قرار گیرند.

5-از برنامه ­هایی که در راستای فعالیت­های تبلیغاتی و آموزشی انجام داده­اید، برایمان توضیح دهید؟

یکی از برنامه ­های آمــوزشی، مربوط بــه آموزش مشاوران املاک بوده است که در این دوره­ها، نکات مربوط به پیشگیری از جرم را به آن­ها آموزش داده­ایم. بعضاً نیز در برنامه­ های صدا و سیما و سایر رسانه­ ها، نکات پیشگیری را به شهروندان تذکر داده­ ایم.

6-آیا درخصوص پیشگیری از جرم با نهادهای دیگر هماهنگی انجام داده­اید و اساساً این کار را مفید می­دانید یا خیر؟

هر چند در اصل 156 قانون اساسی، پیشگیری وظیفة قوه قضائیه شناخته شده است ولی در واقع دادگستری ابرازهای کافی برای پیشگیری را در اختیار ندارد لذا همکاری با سایر نهادها در امر پیشگیری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا عمدتاً برنامه­ های پیشگیری را با همکاری شهرداری، فرمانداری، استانداری، سازمان ثبت اسناد، اداره جهاد کشاورزی و غیره انجام داده­ ایم.

7- در استان البرز چه جرایمی نسبت به دیگر جرایم آمار بالاتری دارند و آیا درخصوص پیشگیری از آن­ها اقداماتی انجام داده­اید؟

دو جرم اول استان البرز سرقت و ضرب و جرح عمدی (درگیری) است. در مورد سرقت، برنامه­ های پیشگیری وضعی از جمله تأمین روشنایی معابر، تذکّر به شهرداری مبنی بر تأمین پارکینگ برای واحدهای مسکونی  و پیشگیری کیفری شامل برخورد شدید با سارقان سابقه ­دار انجام شده است. در مورد ضرب و جرح عمدی نیز استفاده از نهادهایی نظیر تعلیق تعقیب و معرفی متهمان به کلاس­های کنترل خشم و نیز پیشگیری کیفری در مورد برخورد شدید با ضرب و جرح با چاقو یا اسلحه و یا درگیری­های منتهی به صدمات شدید انجام شده است.