وجود ۴۱ میلیون کودک چاق در جهان

محمد رضا مسجدی با اشاره به این مطلب که در سال 2014 نزدیک به 41 میلیون کودک زیر 5 سال در جهان دچار چاقی یا افزایش وزن بوده اند، گفت: براساس مصوبات مجلس ، عوارض بر کالاهای آسیب رسان هر سال جدی تر مطرح و مورد تصویب قرار می گیرد که موضوع روغن های مصرفی و غذاهای چرب و ارائه انواع مناسب و سالم از مباحث مهم در این مقوله است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، در ادامه افزود: همکاری‌های منطقه‌ای و بین کشورها و تبادل تجارب مثبت و موفقیت آمیز گام مهم برای دست یابی به اهداف اصلی برنامه جامع جهانی کنترل بیماری های غیرواگیر محسوب می شود.

وی ادامه داد: بدون داشتن اطلاعات پایه و هدف گذاری بر اساس آن ها، برنامه ها ممکن است به بیراهه روند و نتایج مورد انتظار حاصل نیاید. لذا تخصیص بودجه های کافی برای تحقیقات در زمینه بیماری های غیرواگیر به خصوص عوامل خطر آن در شرایط متنوع جغرافیایی و اجتماعی کشور بسیار ضروری است. هزینه هایی که در این مقوله با حمایت دولت و مشارکت خیریه ها و بخش خصوصی می تواند انجام شود، پایه های محکمی برای استمرار همکاری ها و موفقیت اجرای برنامه‌ها فراهم می کند.

مسجدی با اشاره به اهمیت عوارض بر کالاهای آسیب رسان متذکر شد: اولین مورد مالیات مربوط به مواد دخانی است که تقریبا در همه کشورها جاری و ساری است. این رقابت مثبت میان کشورها پدید آمده تا با افزایش نرخ خرده فروشی مواد دخانی از طریق افزایش تصاعدی سالیانه مالیات، این روند روز به روز پر رنگ تر می شود. اگرچه با همت مجلس امسال مالیات مواد دخانی افزایش یافته اما هنوز در مقایسه با کشورهای منطقه و همجوار ، بسیار پائین تر است.

این فوق تخصص ریه گفت: با توجه به پیچیدگی و تنوع بیماری های غیرواگیر و رابطه مستقیم آن با فرهنگ مصرف و عادات مردم، نقش وزارت آموزش و پرورش، سازمان های فرهنگی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تریبون ائمه جمعه و جماعات در بسترسازی برای ایجاد فرهنگ تغذیه سالم و خودداری از عوامل خطر و مشارکت مردم در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بسیار با اهمیت است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران برای تحقق این امر در جامعه تصریح کرد: برای تحقق برنامه ها در درجه اول آگاهی رسانی به مردم و حساس سازی مسئولان و نهادهای حکومتی، شبکه ملی پیشگیری بیماری های غیرواگیر تشکیل شده است که این شبکه متشکل از سازمان های مردم نهاد با مشارکت واحدهای مختلف وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و سایر تشکیلات حکومتی است که در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر نقش ایفا می کنند.

مسجدی در خاتمه گفت: به این امید که با حمایت مسئولان، مشارکت متخصصان و کارشناسان و حمایت های خیرین، حرکتی جدی و فراگیر برای پیشگیری و کنترل این مجموعه از بیماری ها در کشور انجام گیرد.