رشد سریع نابرابری های اقتصادی در آمریکا

به نقل از دیلی میل، نابرابری مالی در آمریکا سال گذشته بیشتر شده و درآمد متوسط یک درصد ثروتمند جامعه این کشور با 7.7 درصد رشد به 1.36 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس تحلیل به روز شده امانوئل سائز، استاد اقتصاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا از آمارهای مالیاتی، درآمد خانواده های متعلق به یک درصد ثروتمند جامعه آمریکا دو برابر سریعتر از 99 درصد بقیه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، درآمد متوسط 99 درصد بقیه با احتساب تورم در سال گذشته 3.9 درصد افزایش یافته و به 48 هزار و 768 دلار رسیده است. این در حالی است که «در همان بازه زمانی، درآمدهای بالا با سرعتی بیشتر رشد کرده اند و این سبب عمیق تر شدن نابرابری اقتصادی در جامعه آمریکا شده و این روند هشدار آمیز همچنان تداوم یافته است.»

نابرابری درآمدی، یکی از موضوعات داغ مورد بحث در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده و شهروندان آمریکایی بیشتری از افزایش فشار اقتصادی بر طبقه متوسط خشمگین و نگران هستند. این در حالی است که هر دو نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه جزو طبقه ثروتمندان جامعه آمریکا هستند.

دونالد ترامپ وعده داده که با بازنگری در قراردادهای تجاری و استفاده از تعرفه ها برای بازگرداندن مشاغل تولیدی به داخل آمریکا، رفاه را به مردم این کشور باز خواهد گرداند.

هیلاری کلینتون نیز از حق تحصیل رایگان در دانشگاه ها و افزایش حداقل دستمزدها برای کمک به طبقه متوسط حمایت کرده است.

بررسی های سائز نشان می دهد، بیشترین رشد درآمد در سال گذشته در بین 0.1 درصد ثروتمند بوده و درآمد سالیانه آنها به طور متوسط به 6.75 میلیون دلار رسیه است.