انقاد احمد توکلی از توافق دولت با کارگروه اقدام مالی

احمد توکلی درباره تفاهم دولت با کارگروه اقدام مالی تصریح کرد: مشکل اصلی از این ناشی می شود که دولت شفاف عمل نمی کند. وقتی fatf ما را به طور موقت و یکساله از اقدام متقابل تعلیق کرد یعنی کارهای ما را می بندد و یکسال فرصت به ما می دهد. می خواهیم بدانیم دولت چه تعهداتی داده که این را گرفته ؟ آیا می ارزیده است؟

توکلی افزود: چون در این باره نمی گویند پس این موضوع زیر سوال است که لابد چیزهایی هست که قابل دفاع نمی بینند این به ذهن هر کسی خطور می کند در نتیجه اشکال از این موضوع آغاز می شود.

وی ادامه داد: اگر دولت تلاش کند که فشارها از ما کم شود باید قدردانی کرد اما مهم اینست که به چه بهایی به این موضوع رسیده ایم .

توکلی گفت : این همان موضوعی است که با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند. به عنوان نمونه در برجام ما را به رعایت تعهداتمان فرا می خوانند و وعده لغو یا توقف تحریم ها را می دهند در حالی که از طرق دیگر تحریم ها را تقویت می کنند.

نماینده پیشین چهار دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : به عنوان دیدبان شفافیت و عدالت معترضیم و دولت باید اعلام کند که در تفاهم با fatf چه کرده است ؟

وی گفت : البته اطلاعاتی می دهند که ناقص و حتی برخی اطلاعات نادرست است به عنوان نمونه گفته اند آنان فقط ضابطه می گذارند و در مسائل ما دخالت نمی کنند در حالی که طبق نص اسناد fatf حتی به طور موردی در کارها دخالت می کنند، به نحوی که حساب به حساب کنترل می شود

توکلی افزود: در قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم آمده است که همه اطلاعات مربوط به اشخاص مشکوک که یکجا جمع می شود به مراجع ذیربط داده خواهد شد . عبارت مراجع ذیربط ده بار در این قانون تکرار شده است اما هیچ جای قانون نگفته اندکه این مراجع ذیربط کجاست ؟

وی گفت : وقتی این قانون تصویب می شد من در مجلس بودم اما به یاد ندارم که چرا به این موضوع توجه نکردم ، غافل بودیم .

این اقتصاد دان تصریح کرد: اینکه بانک مرکزی ادعا می کند که اگر زیاده خواهی کنند جلویشان ایستادگی می کنند ، این شعارها به درد سخنرانی می خورد. توکلی گفت : طبق ماده 12 قانون پولشویی به صراحت آمده است که اگر ایران با هر کشوری معاضدت قضایی داشته باشد باید اطلاعاتش را تبادل کند، این ها حد یقفی ندارد ؛ کجا می ایستند؟ حساب چه کسانی را می خواهند کنترل کنند ؟ بعد به سپاه پاسداران و حزب الله لبنان می رسند و هر چه دلشان بخواهد.

وی تاکید کرد : باید بگویند چه کار کردند ، چه تعهداتی دادند و آیا این تعهدات ما را به اینجا می رساند یا نه ؟

رئیس سازمان دیدبان شفافیت و عدالت تصریح کرد: وقتی ما می گفتیم برای گرفتن مالیات حقه و ندادن یارانه ناحق باید حسابها کنترل شوند ، آقای روحانی می گفت نباید به عرصه خصوصی مردم سرک کشید در حالیکه در اینجا سرک کشیدن جای خود ، از بالا می ایستند و تماشا می کنند.

توکلی افزود: این برای آینده کشور مسئله درست می کند؛ ما برای مبارزه با تروریسم تعریف خود را داریم و از همه دنیا بیشتر با آن مخالفیم ، در گذشته بابتش هزینه دادیم و اکنون نیز هزینه می دهیم . وی با اشاره به جنایات داعش علیه پیروان همه ادیان گفت : کدام کشور جز ایران جلوی آنان را گرفته است ؟ پس ما در مبارزه با تروریسم هزینه می دهیم آنان که هزینه نمی دهند.

توکلی افزود : منافقین که هزاران نفر از مردم ما را شهید کردند در پناه آنان زندگی می کنند با این وضع در آینده به ما می گویند به مقاومت کمک نکنیم چون آن را کمک به تروریسم می دانند و این اول دعواست . نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت : وقتی بیرون هستند باید با آنان دعوا کنیم وگرنه به فرموده امام علی (ع) هیچ قومی در داخل خانه اش با دشمن نمی جنگد مگر آنکه ذلیل شود. اگر قرار است بیایند باید در این جا جلوی آنان بایستیم.

وی افزود : حرکت راهبردی ما کاملاً اعتقادی ، انسانی ، اسلامی ، عقلانی و کاملاً امنیتی است زیرا مرزهای امنیتی کشور را هزار کیلومتر عقب برده ایم به همین علت است که در امنیت به سر می بریم و آنان در امنیت نیستند اگر این کار را نمی کردیم به قول رهبر انقلاب باید در کرمانشاه با آنان می جنگیدیم و جنایاتشان را در حق زن و فرزندان ما نیز مرتکب می شدند.

توکلی گفت : آمریکا از چند هزار کیلومتر آن سوتر برای خود مرز امنیتی تعریف می کند و با حضور در خلیج فارس می گوید اگر اینجا نفت بالا و پایین شود امنیت اقتصادی اش به هم می خورد ما نمی گوییم این کار درست است اما منطقش درست است . زیرا خطر را از مرزهای جغرافیایی اش دور می کند .

وی افزود : این منطق امنیتی ، سیاسی و دفاعی بسیار درستی است گرچه او بدجنسی می کند و سلطه گر است اما ما که سلطه گر نیستیم و می خواهیم خودمان را حفظ کنیم.

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به پرسشی درباره نقش مجلس در تفاهم با"fatf "گفت : مجلس را نمی توان ملامت کرد زیرا در ماه های نخست در حال ساماندهی داخلی است و تا جا بیفتد و اقدام کند هنوز دیر نشده است اما قدرتش برای استنطاق خیلی بالاست و باید به سوالات مجلس پاسخ دهند .

توکلی تاکید کرد: البته در این موضوع خاص موظفند به پرسشهای تک تک ایرانیان پاسخ دهند زیرا طبق قانون آزادی انتشار و دسترسی به اطلاعات مصوب سال 87 هر ایرانی می تواند اطلاعات عمومی و هر سندی را از دولت بخواهد و آنان موظفند در مدت ده روز ارائه کنند .

وی گفت : اگر تا این مهلت اطلاعات درخواستی را به شرط آن که اسرار دولتی نباشد ارائه نکنند مرتکب جرم شده اند . در ماده یک این قانون آمده است که تصمیمات و مصوباتی که مرتبط با حقوق و تکالیف مردم است قابل محرمانه شدن نیست .

این اقتصاد دان هشدار داد: توافق با fatf با منافع تک تک ایرانیان درگیر است زیرا حسابهای همه ما را کنترل می کند و نمی گذارد پول ما جابجا شود .

توکلی گفت : به عنوان نمونه کسی که بیماری دارد و می خواهد پولی را به خارج ارسال کند نمی گذارند یا اگر برای تحصیل فرزندانش در خارج بخواهد پولی را واریز کند می توانند مانع شوند پس منافع همه ما را در خطر قرار می دهد.