چرا هاشمی برای خبرگان کاندید نشد؟

محمد هاشمی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت و گویی با روزنامه آرمان داشته است که بخشی از این گفت و گو را به شرح ذیل می خوانید:

یکی از سوالات مهم افکار عمومی پس از انتخابات هفتم اسفند عدم کاندیداتوری آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری بود. این در حالی است که ایشان با فاصله معناداری به عنوان نفر اول انتخابات خبرگان تهران انتخاب شدند. دلیل کاندیدا نشدن ایشان برای ریاست مجلس خبرگان چه بود؟

آیت‌ا... هاشمی برای نخستین بار نیست که چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند. آیت‌ا... هاشمی همواره وحدت و انسجام را مهم‌ترین عامل پیشرفت و حرکت روبه جلوی جامعه می‌دانند. در گذشته و زمانی که آیت‌ا... مشکینی در قید حیات بودند آیت‌ا... هاشمی برای حفظ وحدت در بین جامعه و به‌ویژه در بین روحانیون خود را کاندیدای ریاست خبرگان نمی‌کردند و ریاست آیت‌ا... مشکینی را بیشتر به مصلحت نظام و انقلاب تشخیص می‌دادند.

این وضعیت درباره مرحوم آیت‌ا... مهدوی کنی نیز وجود داشت. هنگامی که بحث ریاست بین آیت‌ا... هاشمی و آیت‌ا... مهدوی کنی مطرح شد آیت‌ا... هاشمی به این نکته پی بردند که برخی تلاش می‌کنند بین روحانیون انقلابی و کسانی که از همراهان حضرت امام (ره) دو دستگی و تفرقه به وجود بیاورند. در نتیجه ایشان خود را کاندیدای ریاست خبرگان نکردند و عنوان کردند کاندیدای مورد نظر ایشان نیز آیت‌ا... مهدوی کنی هستند و به مصلحت نظام و انقلاب است که ایشان ریاست مجلس خبرگان را به دست بگیرند. آیت‌ا... هاشمی در هر مقطع زمانی که احساس کنند برخی قصد فتنه‌گری و تفرقه بین روحانیون دارند مصلحت انقلاب و نظام را در نظر می‌گیرند و اجازه نمی‌دهد این اتفاق رخ بدهد. در انتخابات اخیر نیز آیت‌ا... هاشمی مانع از اختلاف بین روحانیون و فتنه‌انگیزی برخی بدخواهان شدند. استراتژی آیت‌ا... هاشمی از ابتدای انقلاب تاکنون بویژه در زمینه روحانیت مبتنی بر وحدت و انسجام بوده و هیچ‌گاه در این زمینه با کسی مماشات نکرده‌اند.

آخرین وضعیت خانم مرعشی همسر آیت‌ا... هاشمی که در بستر بیماری بودند به چه صورت است؟آیا بهبودی حاصل شده است؟

بله؛ الحمدا... بهبودی نسبی حاصل شده و ایشان از بیمارستان به منزل منتقل شده‌اند و در حال استراحت هستند. پزشکان نیز نسبت به سلامتی ایشان نظر مثبت و مساعد دارند و هیچ گونه مشکل خاصی وجود ندارد.