کارخانه هایی که در دولت تدبیر و امید تعطیل شدند!

به نقل از کریمه، 19 خرداد سال جاری بود که رئیس جمهوری در جمع اعضای شوراهای عالی کشور گفت: مردم پیش از برجام هر روز با یک تحریم جدید مواجه بودند، اما اکنون و بعد از برجام، هر روز یک گشایش در امور حاصل می شود که این جای شکرگزاری دارد...

اما متاسفانه، بعد از برجام نه تنها گشایشی حاصل نشد، بلکه هر روز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی، کارخانه ها و اخراج کارگران هستیم! به طوری که بر اساس آمار غیر رسمی تا آخر سال گذشته ۶۰ درصد کارخانجات تولیدی کشور به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.

ناگفته نماند که تعطیلی کارخانه ها در دولت تدبیر و امید، تنها منحصر به دوران پسابرجام نیست؛ بلکه از زمان روی کار آمدن این دولت با آن همه شعارهای آب دار اقتصادی! کارخانه های زیادی تعطیل و کارگرانشان اخراج شدند.

در همین راستا، نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که در دولت روحانی بیش از 15 هزار واحد تولیدی و صنعتی به طور کامل تعطیل شده‌اند و مابقی با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعال‌اند، گفت: دولت از شعاردهی دست برداشته و باید به صحنه اقدام و عمل روی بیاورد.

به راستی چه کسی پاسخگوی وضعیت نابسامان صنعت در کشور خواهد بود؟! چه کسی می خواهد جور خانواده های کارگرانی که حالا با تعطیلی کارنجات بیکار شده اند را بکشد؟!

مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب، بارها و بارها بر تحقق اقتصاد مقاومتی و اتکا به تولید داخل، تاکید کردند؟ آن وقت برخی از آقایان به جای جامه عمل پوشاندن به این دو امر مهم، کفش آهنین بر پای کرده و اصرار و اصرار که می خواهیم مذاکره کنیم، می خواهیم برجام امضاء کنیم و...

آن وقت با همین حرف ها چنان مدینه فاضله ای را برای مردم متصور شدند که همه منتظر فرا رسیدن دوران پسابرجام و رهایی از تحریم ها بودند! اما با فرا رسیدن این دوران به اصطلاح طلایی! مردم روز به روز شاهد خراب تر شدن اوضاع اقتصادی بودند که تعطیلی کارخانجات یکی از آن هاست.

لذا جا دارد که به اسامی برخی از کارخانه هایی که درشان در این دوران طلایی! یعنی همان پسابرجام تخته شده است، اشاره کنیم.

تعطیلی کارخانه ارج از نتایج دوران پسابرجام است

چندی پیش به دنبال تشدید مشکلات تولید در اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور، ارج رسماً تعطیل و ماشین آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد...

لازم به ذکر است که کارخانه ارج در سال 1316 در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی متری تهران به اتفاق 8 کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1348 با کارگاه­های متعدد و ماشین‌های جدید در زمینی واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی مهندسین و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیک­های مدرن روز  فعالیت خود را ادامه داد.

همچنین این کارخانه از اول فروردین ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد.در سال 1357 با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار گردید که تا سال 1374 تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار گردید.

در پی تعطیلی این کارخانه، متین منتظمی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: چگونه است که دولت ادعا می‌کند پیگیر اقتصاد مقاومتی است و به‌دنبال حمایت از تولید داخلی ولی از آن طرف یکی از کارخانه‌های با قدمت کشور تعطیل می‌شود؟ چگونه است که کارخانه‌ای که در دوران تحریم‌ها فعال بود در پسابرجام تعطیل می‌شود؟ آیا این نشانه بی‌اهمیت بودن برجام نیست؟ متاسفانه پسابرجام باعث مرگ کارخانه‌ای شد که در اوج تحریم‌ها زنده بود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: می‌توان گفت تعطیلی کارخانه ارج از نتایج دوران پسابرجام است و البته ناکارآمدی مدیران اقتصادی؛ نگرانی مردم از این است که کارخانه‌های دیگر هم به چنین وضعیتی گرفتار شوند و نوبتی مجبور شوند کرکره‌های خود را پائین بکشند...

کارخانه قند ورامین هم تعطیل شد!

همچنین چند روز پیش، مشرق خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه تصفیه قند ورامین که از قدیمی ترین کارخانه های استان تهران و کشور است، را منتشر کرد. کارخانه‌ای که بسیاری از مردم ورامین در آن کار کرده و هویت تاریخی خود را با فعالیت در این کارخانه گره زده بودند.

شنیده ها حاکی از آن است که این کارخانه، پس از واگذاری به بخش خصوصی در دولت اصلاحات، همواره با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده و تعطیلی چند باره آن، بسیاری از کارگران و خانواده آنان را با مشکل مواجه کرده است.

اما گویا این بار جدی است و طبق گزارش مشرق از شواهد و حال و روز این کارخانه به نظر می‌رسد که این بار تعطیلی کامل آن که اوایل سال 95 صورت گرفت، جدی‌تر از دفعات قبل است...

واردات تنها کارخانه تولید چرم خاورمیانه را تعطیل کرد!

همچنین بنا بر گزارش تسنیم، کارخانه پارس کروم خزر که به تولید املاح کروم می‌پردازد؛ تنها تولید کننده سولفات بازیک در خاورمیانه بوده که به‌عنوان مواد اولیه در صنایع چرم سازی استفاده می‌شود و کیفیت آن با محصولات آلمانی برابری می‌کند که از ابتدای خردادماه به‌دلیل فروش نرفتن محصول تولیدی شرکت کارخانه تعطیل شده است!

مدیر کارخانه پارس کرم خزر، با اشاره به اینکه از دهه 60 تاکنون مشکل فروش نداشتیم و حتی محصول شرکت را پیش خرید می‌کردند، اظهار داشت: تنها کارخانه تولید مواد اولیه چرم در خاورمیانه قربانی واردات شد.

ولی‌ افتری افزود: امروز با واردات محصولات ارزان و بی‌کیفیت و با تعرفه بسیار کم به کشور باعث فروش نرفتن محصول کارخانه ما شدند.

وی تصریح کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده است هیچ مسئولی از این محصول منحصر به فرد سراغی نمی‌گیرد...

برجام، بازار فولاد را هم فلج کرد!

عضو انجمن فولاد  در رابطه با اخباری که مبنی بر تعطیل شدن کارخانه فولاد سبزوار منتشر شده است، بیان داشت: کارخانه فولاد سبزوار یکی از کارخانه‌های هفت‌گانه آهن اسفنجی است که هنوز در حال ساخت بوده و به تولید نرسیده بود که فعلاً قسمتی از پروژه متوقف شده است.

وی تأکید کرد: در دو سه هفته اخیر بار دیگر بازار جهانی افت داشته و مجدداً تقاضا پایین آمده است به همین دیل شرکت‌هایی که هنوز راه‌اندازی نشده و احتیاج به سرمایه‌گذاری دارند مانند کارخانه سبزوار اولین شرکت‌هایی خواهند بود که مهر توقف بر روی آنان زده خواهد شد.

عضو انجمن فولاد تصریح کرد: متأسفانه بر خلاف انتظار تأثیرات برجام نه تنها بر روی بازار فولاد مثبت نبود بلکه به دلیل برآورده نشدن توقعات فعالان این حوزه اثرات منفی نیز به جای گذاشت؛ چرا که همه انتظار داشتند پس از برجام اقتصاد بیش از پیش راه بیفتد و سرمایه گذاران خارجی جذب شوند اما هیچ اتفاقی صورت نگرفت و همین موضوع دلسردی فعالان این بازار را در پی داشت.

شایان ذکر است، کارخانه هایی که به آن ها اشاره شد، تنها تعداد خیلی کمی از کارخانه هایی که در دولت تدبیر و امید به تعطیلی کشانده شدند، می باشد؛ چرا که اگر بخواهیم به همه آن ها اشاره کنیم از حوصله خواننده آن خارج شده و او را به ورطه نا امیدی می کشاند!!

گفتنی است که این تعطیلی ها در حال رخ می دهد که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت در سال ۹۴، به آسیب شناسی واحد های تولیدی کشور پرداختند و راه حل خروج از مشکل را به مسئولین دولت نشان دادند؛ راه حل هایی که اگر دولت یازدهم گامی در اجرای آن  بر می داشت، مسلما امروز خبر تعطیلی کارخانه هایی همچون کارخانه ارج را نمی شنیدیم.

خلاصه مطلب آن که بی سیاستی اقتصادی دولت تدبیر و امید، کار دست مردم داد و آن ها را از کار بیکار کرد! بی سیاستی هایی که حالا امروز موجب رکود صنایع و بخش تولیدی کشور و ورشکستگی اقتصادی شده است.