سرمایه گذاری 246 میلیاردی بنیاد برکت در خراسان‌جنوبی

به نقل از  خاورستان، حسن خسروی مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی اظهارکرد: من معلم آموزش و پرورش متولد 1338 روستای رقیه آباد بیرجند بوده و دارای مدرک لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی هستم.

 

وی دوران خدمتش در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: از سال 74 تا 77 معاون آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بودم و بعد از آن به عنوان کارشناس مسائل فرهنگی و تربیتی شهید باهنر بیرجند منصوب شدم.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بعد از این مسوولیت، در انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا از مردم رای اعتماد گرفتم و دو دوره توانستم مسوولیت شورای شهرستان را برعهده داشته باشم.

 

خسروی ادامه داد: بعد از این، عضو کمیسیون فرهنگ کلان شهرهای کشور بوده و تا قبل از استان شدن نیز به عنوان عضو شورای اسلامی خراسان بزرگ به فعالین مشغول بودم.

حسن خسروی

وی با بیان اینکه دور سوم عضویت من در شورای شهر در زمان استاندار شدن سید صولت مرتضوی بود، خاطرنشان کرد: بعد از این مسوولیت فرمانداری بیرجند را برعهده گرفته و در زمان استانداری آقای رشید و دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به عنوان مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری خراسان جنوبی به مردم خدمت کردم و در این مسؤلیت بازنشسته شدم.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی ادامه داد: پس از بازنشستگی ام از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) دعوت به همکاری شده و از ابتدای کار مسؤلیت را برعهده گرفتم که در ابتدای کار و فعالیتم ستاد اجرایی فرمان امام راحل مستقل نبود و زیر نظر خراسان بزرگ بود که پس از درخواست برای استقلال، این ستاد مستقل شد و اکنون مستقیم زیر نظر تهران فعالیت می کند.

 

خسروی افزود: از زمانی که من عهده دار این مسؤلیت شدم این ستاد اجرایی نضج گرفت و الان با 11 نفر نیرو فعالیت می کند.

 

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت به صورت رسمی تشکیلاتی ندارد، گفت: این بنیاد یکی از زیرمجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) است که مدیرعامل آن در کشور آقای دکتر نوروزی است و به صورت متمرکز دستور العمل های آن اجرایی می شود.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی با بیان این‌که در خراسان جنوبی اصل کار بنیاد برکت را مسؤل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تمشیت می‌دهد، گفت: فرمان امام راحل هم متناسب با شرح مقدس و هم دو اصل 44 و 45 قانون اساسی است که برخی املاک متعلق به شخص ولی فقیه است و آنها برای نیازمندان هزینه می شود.

 

خسروی ادامه داد: اموال بلاصاحب و مجهول المالک در اختیار ستاد فرامان امام خمینی (ره) قرار گرفته و تحت نظارت ولی فقیه صرف امور نیازمندان آن هم به صورت مشارکتی می شود.

حسن خسروی

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به اعتبار فرمان امام خمینی ستادی تشکیل دادند و نام فرمان امام بر آن باقی ماند و شکل خاصی گرفت و تحت مدیریت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) قرار گرفت.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی افزود: مقام معظم رهبری طی این ستاد کارهای بزرگ و اهداف عظیمی را ترسیم کردند و قرار شد این اموال در اختیار باشد.

 

خسروی اظهارکرد: در سال 1389 ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی تشکیل شد و مقام معظم رهبری دستور دادند که اعتبارات این ستاد صرف رفع محرومیت شود.

 

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است، افزود: طی این سال ها ستاد هم از اموال در اختیار استان ما و هم از جاهای دیگر اموالی به استان وارد می شود.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی اضافه کرد: تاکنون 240 میلیارد تومان اعتبار صرف شده از مشارکت ها و بلاعوض ها در استان هزینه شده است.

حسن خسروی

خسروی خاطرنشان کرد: بلاعوض ها شامل ایتام، خانواده مستضعف، مدارس، مساجد، حوزه های علمیه و بیمارستان ها است.

 

وی ادامه داد: در زمینه مشارکت ها هم این ستاد شریک اقتصادی می شود تا اشتغال زایی صورت بگیرد و اگر درآمدی ایجاد شود باز صرف محرومین شود.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی گفت: بنیاد برکت مثل خروجی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی را دارد و درآمدی که ایجاد می شود توسط بنیاد برکت هزینه شده و 70 درصد کار با بنیاد برکت است.

 

خسروی با بیان اینکه شاخصه فرعی بنیاد برکت ایجاد اشتغال در مشاغلی که توجیه اقتصادی دارد و درآمد آن صرف محرومیت می شود، افزود: باید در پروژه های اقتصادی سه شاخصه محرومیت زدایی، اشتغال آفرین و توجیه اقتصادی وجود داشته باشد تا بنیاد برکت وارد مشارکت با پروژه شود.

وی تاکید کرد: اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد سرمایه از بین می رود و کار استمرار پیدا نمی کند و برای استمرار و مشارکت در پروژه نیز مدیران بنیاد برکت تدبیر می کنند تا درآمد حاصل از آن را صرف محرومین شود.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی با اشاره به مشارکت اقتصادی در دو پروژه طبس، گفت: دو پروژه سرمایه گذاری مرغداری و گلخانه نیز اخیرا در بیرجند به تصویب رسیده است.

 

خسروی یادآورشد: تاکنون بنیاد برکت در اکثر شهرستان ها بجز آن هایی که طرح توجیه اقتصادی ارائه نکرده اند سرمایه گذاری کرده است.

 

وی با بیان اینکه استانداری و یا بخش خصوصی می تواند طرح های سرمایه گذاری ارائه کنند تا وارد مشارکت شویم، گفت: استانداری تاکنون طرح های خوبی ارائه نداده است و اگر طرحی از سوی استانداری و فرمانداری ارائه شود توجیه بیشتری دارد.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی از مشارکت بنیاد برکت در فولاد خبرداد و گفت: هنوز واریزی به فولاد صورت نگرفته و طرح مورد تایید قرار گرفته است.

 

خسروی با بیان اینکه در حال حاضر 8 پروژه در کمیته تهران توسط کارشناسان این ستاد در حال بررسی است، افزود: بازه سرمایه گذاری بنیاد برکت بین سه تا پنج سال و تا سقف 250 میلیارد تومان است.

 

وی از خدمت به ایتام تحت عنوان "کمیته ی ایتام برکت و صندوق نیکوکاری برکت" خبرداد و گفت: در خراسان جنوبی یک هزار و 24 یتیم تحت پوشش خدمات مالی و بیمه ای بنیاد برکت قرار دارد.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی با بیان این‌که تاکنون بنیاد برکت 19 میلیارد و 100 میلیون تومان برای 605 نفر پرداخت کرده است، افزود: این تعداد شامل 479 نفر برای ازدواج، 71 نفر برای تعمیرات مسکن،47 نفر برای درمان و 7 نفر برای اشتغال خانگی است.

حسن خسروی

خسروی گفت: کل سرمایه گذاری بنیاد برکت در خراسان جنوبی بالغ بر 246 میلیارد و 200 میلیون تومان است که در حوزه های مختلف هزینه شده است.

 

وی افزود: تاکنون 13 پروژه در حوزه توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی به میزان 201 میلیارد و 300 میلیون تومان، 26 مدرسه به میزان 11 میلیارد و 400 میلیون تومان و ساخت 14 مسجد به میزان یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه شده است.

 

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه خراسان‌جنوبی یادآورشد: برای 19 پروژه زیربنایی 12 میلیارد و 300 میلیون تومان، خدمات بیمه ای 400 میلیون، خدمات مالی و بیمه ای به ایتام 300 میلیون تومان و وام قرض الحسنه 19 میلیارد و 100 میلیون تومان پرداخت شده است.

 

خسروی با بیان اینکه بنیاد برکت استخری است که همه به دنبال خروجی آن می روند و کسی به دنبال ورودی نیست، گفت: ما انتظار داریم همان طور که موارد مورد نیاز به این بنیاد معرفی می شوند؛ ملک و منزل بلاصاحب، حساب های بلوکه شده بانکی را به این بنیاد معرفی کند و چنانچه صاحبی برای آن پیدا شد به طرف تحویل داده خواهد شد چراکه این بنیاد تنها نهاد مأذون از سوی مقام معظم رهبری است.