هرکول ایرانی: اگر نیاز باشد به سوریه می روم و با داعش مبارزه می‌کنم

سجاد غریبی ۲۴ ساله در بوشهر به دنیا آمده، وی با قدی حدود ۱۸۸ سانتی متر و وزن158 کیلو گرم به دلیل اندام تنومند خود تعجب بسیاری را برانگیخته است. وی در حال حاضر  یکی از چهره‌های معروف این روزهای شبکه‌های اجتماعی شده است.

برای صحبت کردن با سجاد سراغ وی رفتیم و در حالی که زیاد اهل صحبت و مصاحبه نبود پیشنهاد ما را برای یک گپ و گفت و گوی صمیمانه پذیرفت. برخلاف هیکل تنومند و خوفناکش دلی مهربان و شخصیتی فروتن دارد که این شخصیت را می توان در لابه لای صحبت هایش یافت.

این شما و این هم مصاحبه اختصاصی تنومند ترینِ تنومندها:

رسیدن به اندام به صورت ژنتیکی بوده یا با استفاده از تمرین با وزنه و رژیم خاصی؟

می توانم بگویم که هم ژنتیکی بوده و هم کار با وزنه. همانطور که در مصاحبه های قبلی گفته ام من به صورت حرفه ای تمرین نکرده ام چون مانند ورزشکاران دیگر  شرایط مالی خوبی نداشتم. من بیشتر به صورت طبیعی تمرین کردم، بدون هیچگونه مکمل و دارویی و 85 درصد اندام من از ژنتیک است.

در خانواده تان فرد دیگری هم مانند شما هست؟

پدر من پهلوان و دست به وزنه بود. پدر بزرگم همیشه در زورخانه کار می کرد. می توانم بگویم که خانواده پدری من ژنتیک پهلوانی داشتند. ولی کار با وزنه و ورزش هم تاثیر داشت.

 

در روز چه قدر تمرین می کنید؟

چون در ماه رمضان هستیم، زیاد تمرین نداشتم ولی سایر روزها تا 3 ساعت تمرین می کنم. الان هم ورزش هوازی را آغاز کرده ام و روزی حدود یک ساعت و 45 دقیقه ورزش هوازی انجام می دهم. برای آمادگی جسمانی هم روزی یک ساعت تمرین می کنم.

 

بیشتر چه غذایی مصرف می کنید؟

در دوره افزایش حجم من روزی7 تا 11 وعده غذایی داشتم. من همیشه برنج می خورم و چه در دوره حجم و چه در دوره رژیم هیچ موقع برنج را حذف نکردم.پروتئین، گوشت قرمز و سفید و میگو... بیشتر غذاها را مصرف می کنم. در دوره رژیم هم بین 3 تا 5 وعده غذایی دارم. الان هم که ماه رمضان است بیشتر از گوشت، شیر،خرما، تخم مرغ و برنج استفاده می کنم.

تا حالا در مسابقاتی شرکت کرده اید؟

سال 87-88-90 در مسابقات استانی شرکت کردم، ولی متاسفانه پس از مسابقه سال 90 من دچار پارگی شدید عضله شدم. دکتر گفت که باید ورزش سنگین را ترک کنی و فشار به عضلات پایم وارد نشود. از سال 92 باز هم استارت تمرینات را زدم و سال 93 هم دوران اوجم بود که با مصدومیت جزیی مواجه شدم ولی تا امسال شرایط خوبی داشتم و سعی میکنم به رکورد چند سال قبل بازگردم.

 

با این اندام در ماشین جا می شوید؟

ماشین پراید جا نمی شوم و اگر سوار شوم باید دستم بیرون پنجره باشد، ولی  ماشین های بزرگتر مانند سمند و پارس جا می شوم.

 

با این شرایط کنار آمده اید؟ اذیت نمی شوید؟

الان کمی وزنم را به خاطر تابستان و هوای گرم و شرجی بوشهر  پایین آورده ام و 158 کیلو هستم. انشالله مهر ماه که قصد شرکت در مسابقات را دارم وزنم را بالا خواهم برد. ولی وزن 170-175 کمی سخت بود. عضلات زیر بغلم فشار وارد می کرد، راه رفتن و دراز کشیدن سخت بود ولی دیگر عادت کرده ام و تحمل می کنم.

 

شما از کودکی همینجوری بودید یا از یه سن به بعد اندامتان تنومند شد؟

من در دوران کودکی بسیار لاغر بودم. و وزن و قدم هم با هم کلاسی هایم در یک سطح بود. دوران رشدم از 15 سالگی آغاز شد و به اینجا رسیدم.

رفتار مردم با شما چگونه است؟ رفتار عادی دارند یا برایشان عجیب هستید؟

مردم واقعی و دور از مجازی همیشه برایم احترام قائل بودند و هر وقت من را بیرون دیده اند لقب پهلوان داده اند. به خصوص مردم خون گرم جنوب همیشه به من لطف داشتند، ولی در فضای مجازی اصلا اینطور نیست و خلاف این موضوع  را دیده ام.

سایت های خارجی در مورد شما خبر هایی منتشر کرده و به شما لقب هالک ایرانی را داده بودند.

جرقه همه این ها از شایعه جلا و داعش بودن من آغاز شد. عکس یک فرد عربستانی را  کنار من گذاشته و نوشته بودند "جلاد داعشی پیدا شد". این موضوع ابتدا وارد رسانه های عربی شد. سپس وارد رسانه های آمریکایی شد. آن ها این موضوع را سرچ کردند و دیدند که اصلا این موضوع صحت ندارد و آنها  از من حمایت کرده و من را تشبیه به هالک ایرانی کردند و سعی داشتند من را به جهان معرفی کنند. البته هالک چیزی بود که هوادارانم به من لقب داده بودند و شخصا خودم خوشم نمی آید.

استارت این شایعه های "داعش و جلاد" از کجا زده شد؟

استارت این موضوع به مهر ماه 94 برمی گردد. من تازه به اینستاگرام آمده بودم و فعالیت زیادی هم نداشتم. یک سری پیج های غیر اخلاقی هستند که ورزشکاران را بد نام می کنند. من که تا به حال یک بار هم از مقابل کلانتری هم رد نشده ام و برادردان نیروی انتظارمی هم دوستان خوبم هستند، می آمدند به من می گفتند که سجاد چه خبر است؟ عکس تو در پیج هایی غیر اخلاقی و ارازل و اوباش پخش شده است. من دیدم که این افراد بدون اجازه عکس های من را پخش کرده اند و عکسم را کنار افراد خلافکار گذاشته بودند. اولین حاشیه از آنجا شروع شد که قیافه مرا شطرنجی کرده بودند  و نوشته بودند:" دستگیری ارازل اوباش معروف توسط پلیس" که اینجا شایعه شروع شد. تمام آن افراد را به خدا واگذار کردم. پس از صحبت با چند سایت و چند جای دیگر موفق شدم این شایعات را تکذیب کنم.

اما شایعه بعدی بسیار وحشتناک بود! من را به عنوان جلاد داعشی معرفی کردند که دیگر تکذیب این کمی سخت شده بود چون ماجرا در  رسانه های خارجی هم پخش شده بود. هر چقدر توسط خودم و خبرگزاری ها این موضوع را تکذیب می کردیم، هر روز یک لقب جدید می دادند از تروریست تا داعش و جلاد و... خداراشکر الان 90 درصد مقابل این شایعه ها ایستاده ام. متاسفم برخی افراد  برای افزایش فالور دست به هرکاری می زنند و راحت با آبروی انسان ها بازی می کنند.

 

مسئولین کشورمان از شما حمایت کرده اند؟

خیر هیچ توجهی به من نشده است. و تمام حمایت ها و تشویق ها از طرف مردم بوده و از طرف تربیت بدنی و اسپانسر  اصلا حمایت نشده ام.  از  استعدادی مانند من می توانستند حمایت کنند ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

چه تقاضایی از مسئولین دارید؟

ورزشکاران زیادی مانند من در ایران وجود دارد ولی گمنام هستند. وقتی به آنها اهمیت داده نمی شود، ورزش را ترک می کنند. از مسئولین خواهش میکنم حداقل به این ورزشکاران کمک مالی کنند . هزینه وزنه بردار ها بسیار بالا است. زمانی که همه هزینه ها به دوش خودمان باشد، نمی توانیم پیشرفت کنیم. صدا وسیما باید از ما حمایت کند. آنها حتی پخش قوی ترین مردان را هم قطع کردند که باعث شد انگیزه خیلی ها از بین برود. من خودم دوست داشتم وارد این مسابقات شوم ولی وقتی از تلویزیون پخش نمی شود، دیگر ارزشی ندارد.

در مصاحبه های قبلی گفته بودید برای مدافع حرم ثبت نام کرده اید؟

من قصد نداشتم این موضوع رسانه ای بشود. من در مقابل شایعه هایی که درست کرده بودند داعش هستم، عنوان کردم که من نه تنها داعش نیستم بلکه مدافع کشورم هستم و اگر نیاز باشد به سوریه هم می روم و با داعش مبارزه می کنم. چون از داعش متنفرم. من اگر برای مدافع حرم ثبت نام کنم، بی سرو صدا می روم نه با رسانه ای کردن. ولی می خواهم قبل از رفتن، برای خانواده کار مفیدی انجام دهم که بعد از رفتن من در رفاه باشند.

 

به چه رشته ورزشی علاقه دارید؟

من رشته کشتی و وزنه برداری را دوست دارم . ولی هیچ کدام به اندازه قوی ترین مردان برایم جذاب نیست. چون از بچگش عاشق این رشته بودم و آقای مهراب فاطمی و فرامرز خودنگاه  آن زمان با شور خاصی برنامه را اجرا می کردند و ما هم  دنبال می کردیم.  آرزو دارم که یک بار هم که شده در این مسابقات ظاهر شوم اگر صدا و سیما همکاری داشته باشد و این مسابقات را پخش کند.

 

به فوتبال هم علاقه دارید؟ طرفدار چه تیمی هستید؟

متاسفانه من اصلا فوتبالی نیستم. گاهی اوقات بازی های رئال مادرید و بارسا را می بینم.

 

الگوی شما از دوران کودکی چه کسی بود؟

پدرم همیشه الگوی من بود. چون همیشه از شخصیتش تقلید کردم. الگوی پهلوانیم هم همیشه حضرت علی (ع) بوده و ارادت خاصی دارم. و یک عشق خاصی هم از کودکی به امام حسین (ع) دارم.

 

عده ای می گویند که عکسای شما از ناحیه کمر فتوشاپه و خودتان با فتوشاپ باریک کردید؟

عده ای از مردم همیشه حرفی برای گفتند دارند و همیشه دوست دارند از کلمه "ساختگی" استفاده کنند. این هایی که می گویند عکس های من فتوشاپه، باید بگویم که مردم من را هر روز در این شهر می بینند، با من عکس می گیرند. من اگر ساختگی بودم خبرم داخل مجله های معتبر آمریکایی نمی رفت و من را تبلیغ نمی کردند. رسانه های آمریکایی قادر به این هستند که با نرم افزار های پیشرفته تشخیص بدهند که عکس فتوشاپه یا نه . عده ای می گویند دور کمرم فتوشاپه، دور بازوم فتوشاپه! من روزهای گذشته فیلمی از تمرینم گذاشتم و دیدند که اشتباه قضاوت می کردند. دور بازوی من 64 است که حتی خارجی ها هم می گفتند که این در کشور ما هم وجود ندارد. ملت ما تا بخواهند من را باور کنند کمی طول می کشند.

اسپانسری تا حالا به شما پیشنهاد همکاری نداده؟

خیر تا به حال کسی برای اسپانسری پیشنهاد نداده است. من علاقه شدید به بادیگاردی هم دارم. از کشورهای خارجی به من پیشنهاد کار دادن با ماهی 15 هزار دلار ولی ترجیح می دهم که از کشور خودم آغاز کنم. به پیشنهاد های زیادی که از  خارج دارم فکر نمی کنم. چون ایران برایم مهم تر است.

 

چه صحبتی با هوادارنتان و کسانی که حاشیه درست کردند دارید؟

کسانی که حاشیه درست کردند و سعی داشتند شخصیت من را خراب کنند، آخرش همه چیز به نفع من تمام شد. به قول پدرم کسی که خدا بخواهد دستش را بگیرد، بنده خدا نمی تواند زمینش بزند. در مورد کسانی هم که حمایتم می کنند هم از آنها ممنونم که به من انگیزه می دهند. هوادارانم مانند خانواده و خواهر و برادرم هستند و دوستاشن دارم. امیداور همیشه شاد و سلامت باشند.

خانواده تان از شما حمایت می کنند؟

صد درصد. اول خدا بعد خانواده ام از من حمایت کرده.  همیشه به پدرم گفتم که به خاطر من تحت فشار نباش. می خواهم چند سال ورزش را ترک کنم و به کمک تو بیاییم. پدرم می گفت:" تو دیگر راه برگشت نداری و باید جلو بروی.تو یک هرکولی و ادامه بده، پول مهم نیست." من همیشه مدیون پدرم هستم.

 

حرف پایانی

20 درصد از مردم ما از روی حسادت پیشرفت هم وطن خود را می گیرند. سایت های خارجی از من حمایت کردند ولی ایرانی ها زیر پیجای خارجی در اینستاگرام می نوشتند که "این کیه مگه بهش اهمیت می دیدید؟"،" ما تو ایران اصلا این را حساب نمی کنیم". یک چیز من را خیلی ناراحت کرد. یک فرد که مقیم انگلستان بود و فارسی هم می دانست به من گفت:"مگه تو ایرانی نیستی؟ چرا اینقد به تو توهین می کنند هم وطنانت؟" برای اولین بار جوابی نداشتم بدم. ایشان گفتند:" آمریکا از شما تعریف می کند. چرا هم وطنانت با تو خوب نیستند؟"  امیدوارم که این 20 درصد حسادت هم از بین برود و برای خودشان ارزش و احترام قائل شوند. در پایان به مردم کشورم قول شرف می دهم که پرچم کشورم را بالا خواهم برد.