رویت هلال ماه شوال برای مسلمانان سراسر جهان به معنای پایان روزه‌داری و نویددهنده عید فطر است. در دنیا یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان زندگی میکنند که این عید بزرگ را به شیوه‌های مختلف جشن می‌گیرند. در ادامه 5 نمونه منحصر به فرد از این جشن را که نماد تنوع در آداب و رسوم برگزاری این عید در میان مسلمانان جهان است مشاهده خواهید کرد.

 

1.    افغانستان: مسابقه تخم‌مرغ جنگی

افغانها نیز مانند سایر مسلمانان جهان روز عید فطر در نماز جماعت شرکت می‌کنند. آن‌ها همچنین خانه‌های خود را پاکیزه می‌کنند و با پختن شیرینی به استقبال عید می‌روند. اما مردم این کشور در چنین روزی یک رسم عجیب و منحصربه‌فرد دارند که به آن مسابقه تخم‌مرغ جنگی می‌گویند. روز عید افغان‌ها از سنین مختلف در پارک‌ها جمع می‌شوند و سعی می‌کنند تخم‌مرغ دیگری را که حسابی پخته شده است بشکنند.

 

گالف نیوز: 5 رسم منحصربه‌فرد بزرگداشت عید فطر در میان مسلمانان جهان

 

2.     اندونزی: لِباران

 

در اندونزی که دارای بزرگترین جمعیت مسلمانان جهان است، عید فطر را «لباران» می‌نامند. مردم اندونزی با پوشیدن لباس محلی در چنین روزی هم آداب دینی و هم فرهنگی خود را به جا می‌آورند. آن‌ها همچنین در روز عید فطر کیک هزار لایه را که فرهنگ آن ریشه در دوران استعمار این کشور بوسیله هلند دارد می‌خورند. 

 

گالف نیوز: 5 رسم منحصربه‌فرد بزرگداشت عید فطر در میان مسلمانان جهان

 

3.    چین: زیارت مقبره سید اجل شمس‌الدین

علاوه بر اکثریت مردم چین که از قوم «هان» هستند، 56 گروه قومی دیگر در این کشور به رسمیت شناخته می‌شوند. تعدادی از این اقلیت‌های قومی مانند «هوی» یا «اویغور» مسلمان هستند که در مجموع حدود 25 میلیون نفر از جمعیت چین را تشکیل می‌دهند. مسلمانان استان «یون‌نان» چین روز عید فطر به زیارت مقبره سید اجل می‌روند. «سید اجل شمس الدین عمر،» نخستین فرماندار این استان بود که اسلام را در آنجا ترویج داد و با پیروان ادیان دیگر با دوستی و مدارا برخورد کرد. مسلمانان روز عید فطر کنار مقبره او به صورت جمعی قرآن تلاوت می‌کنند. 

 

گالف نیوز: 5 رسم منحصربه‌فرد بزرگداشت عید فطر در میان مسلمانان جهان

 

4.    ترکیه: جشن شیرینی‌

در ترکیه به عید فطر، عید رمضان یا عید شیرینی نیز می‌گویند. در این روز مسلمانان ترکیه علاوه بر دورهم جمع شدن و خواندن نماز عید، به کودکان شیرینی‌هایی مانند باقلوا می‌دهند. مردم ترکیه همچنین روز عید فطر به دیدن بزرگترهای فامیل می‌روند و دست راست آن‌ها را می‌بوسند.

 

گالف نیوز: 5 رسم منحصربه‌فرد بزرگداشت عید فطر در میان مسلمانان جهان

 

5.    استرالیا: برپایی جشنواره و نمایشگاه‌های فرهنگی متنوع عید

مسلمانان استرالیا عید فطر را با مردم غیرمسلمان این کشور جشن می‌گیرند. آن‌ها در کنار یکدیگر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی را برپا می‌کنند. این سنت ابتدا در سیدنی و در سال 1994 پا گرفت و اکنون چنین جشن‌هایی در ملبورن و کانبرا نیز برگزار می‌شود. بیشتر شرکت‌های استرالیایی در چنین روزی به کارمندان مسلمان خود مرخصی عید می‌دهند تا آنها بتوانند در این جشن بزرگ شرکت کنند.