به گزارش دنیای اقتصاد نوشت، با احیای دوباره کمیته قیمتگذاری خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان داخلی تابستانی خوش را پشت سر گذاشتند و موفق به اخذ مجوز افزایش قیمت محصولات خود، از کمیته مذکور شدند.طبق لیستی که خودروسازان به نمایندگیهای خود ارائه کردهاند، قیمت اکثر قریب به اتفاق خودروهای داخلی افزایش یافته و قیمتهای جدید در سیستم فروش آنها اعمال شده است. این در شرایطی است که قرار بود قیمت خودرو در سالجاری ثابت بماند؛ اما ظاهرا رشد هزینههای تولید به حدی خارج از کنترل بوده که چارهای جز افزایش قیمت را برای تصمیمسازان باقی نگذاشته است.

تابستان خوش برای خودروسازان
خودروهای داخلی چقدر و چگونه گران شدند؟
گروه خودرو - با وجود آنکه خودروسازان وعده داده بودند امسال رشد قیمتی نخواهند داشت و سیاست‌های تثبیتی دولت را دنبال می‌کنند، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و سه خودروساز اصلی کشور قیمت محصولات خود را افزایش دادند.
جرقه این خلف وعده خودروسازان زمانی زده شد که مهدی غضنفری سرپرست وقت وزارت صنایع(وزیر فعلی صنعت) چراغ کمیته قیمت‌گذاری خودرو را پس از حدود سه سال، دوباره روشن کرد و قیمت‌گذاری خودروها را بر عهده این کمیته گذاشت. این در حالی بود که کمیته مذکور طی حدودا سه سال گذشته، تشکیل جلسه نداده بود و خودروسازان نیز به جز در مواردی خاص، اجازه افزایش قیمت نداشتند. با احیای کمیته قیمت‌گذاری خودرو، قرار شد خودروسازان ادله خود را برای افزایش قیمت ارائه کنند، تا در صورت مجاب شدن کمیته مذکور، با درخواست آنها موافقت شود. از جمله مهمترین دلایلی که خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود روی آنها مانور دادند، می‌توان به رشد هزینه‌های تولید و ایجاد شکاف بین قیمت بازار و کارخانه‌ای خودروها اشاره کرد.
همچنین هرچند در این سه سال، بیشتر مدیران و مسوولان خودروسازی کشور با وجود رشد هزینه‌های تولید، سیاستی محافظه کارانه را در قبال قیمت‌گذاری دنبال می‌کردند و حتی در موردی خاص، کاهش قیمت نیز داشتند، اما به محض فعال شدن دوباره کمیته قیمت‌گذاری، همه آنها اعلام زیان دهی و درخواست افزایش قیمت کردند.
از آن سو چون مهدی غضنفری در دوران سرپرستی خود، بابت افزایش قیمت خودرو چراغ سبز نشان داده بود و در نهایت بر صندلی وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» نیز نشست، کمیته قیمت‌گذاری با تشکیل جلساتی پی در پی، درخواست خودروسازان را مورد بررسی قرار داد.
نتیجه این بررسی‌ها نیز چیزی جز افزایش قیمت نبود، آن هم در شرایطی که مشتریان نسبت به قیمت‌های قبلی هم معترض بودند و در حال حاضر نیز دل خوشی از کیفیت خودروهای داخلی ندارند.
به هر ترتیب، احیای دوباره کمیته قیمت‌گذاری خودرو، تابستانی خوش را برای خودروسازان کشور رقم زد و سبب شد آنها بالاخره به آرزوی چندساله خود برای افزایش قیمت محصولاتشان برسند.
ویتارا به مرز ۵۰ میلیون رسید
حال نگاهی می‌اندازیم به روند تغییرات قیمتی خودروهای داخلی تا مشخص شود افزایش قیمت‌ها به چه میزان بوده است.
ابتدا از ایران خودرو شروع می‌کنیم، شرکتی که به جز پژو ۴۰۵، سایر محصولات سواری آن موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت شدند.
در این بین، سوزوکی گرندویتارا که تا همین چندی پیش اختلافی ۱۴ میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آمد، بیشترین رشد را تجربه کرد و قیمت آن با جهشی حدودا ۵/۶ میلیونی، به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
تندر - ۹۰ نیز در مدل E۲ افزایشی ۶۰۰ هزار تومانی را به خود دید و قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. تندر پارس‌خودرو نیز همین رشد قیمتی را تجربه کرد. همچنین تندر E۱ ایران خودرو نیز ۷۰۰ هزار تومان گران شد و قیمت آن به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. اما ایران خودرویی‌ها به جز ویتارا و تندر، مجوز افزایش قیمت خانواده پژو را نیز دریافت کردند. در این بین، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در دو مرحله گران شد، افزایشی ۷۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و قیمت آن به ۱۴ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان افزایش یافت. تیپ ۳ و تیپ ۵ نیز به ترتیب ۱۰۰ و ۱۷۵ هزار تومان گران شدند و هم اکنون ۱۵ میلیون و ۵۰۵ و ۱۶ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. تیپ ۶ هم که حدود ۱۰۰ هزار تومان گران شده، در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان قیمت دارد. در میان مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ هم، V۸ افزایشی ۱۲۵ هزار تومانی را تجربه کرده و V۹ نیز حدود ۱۰۰ هزار تومان گران شده است. این دو خودرو هم اکنون به ترتیب ۱۷ میلیون و ۲۵۵ و ۱۹ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسند. ایران خودرویی‌ها البته قیمت سمند و پژو پارس را نیز افزایش داده‌‌اند، به نحوی که سمند LX مالتی پلاکس ۱۰۰ هزار تومان گران شده و پارس نیز در مدل‌های سال و معمولی دوگانه سوز خود، به همین میزان افزایش قیمت داشته است.
رکوردزنی قشقایی
اما نگاهی نیز به روند افزایش قیمت محصولات پارس خودرو بیندازیم، محصولاتی که به خودی خود قیمتی بالا دارند و گران شدن آنها نیز حسابی به چشم می‌آید. در این بین، نیسان قشقایی با افزایش قیمتی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رکورد زد و هم اکنون ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت نیسان تینا نیز با جهشی ۵/۲ میلیونی، به ۶۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین ماکسیمای اتومات نیز افزایشی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و قیمت آن در نمایندگی‌ها به ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. هرچند کمیته قیمت‌گذاری در جلسات اخیر خود با افزایش قیمت مگان موافقت نکرد، اما پارس خودرویی‌ها پیش از این و در سه مرحله، حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به قیمت این محصول افزودند. مگان هم اکنون در مدل دو هزار سی سی و اتومات خود قیمتی برابر با ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.
پراید هم گران شد
سری هم به سایپا بزنیم و ببینیم افزایش قیمت محصولات این شرکت به چه شکل بوده است. آن طور که در لیست جدید سایپا به چشم می‌آید، محصولات خانواده X۱۰۰(پراید) افزایش قیمتی میانگین ۱۵۰ هزار تومانی را تجربه کرده‌اند. در نرخ‌های جدید، قیمت سایپا ۱۳۲SL از ۸ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان به هشت میلیون و۷۶۰ هزار تومان افزایش یافته و سایپا ۱۳۲SX نیز ۱۷۵ هزار تومان گرانی را به خود می‌بیند. این محصول هم اکنون ۹ میلیون و ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین قیمت سایپا ۱۳۱SL از ۸ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان به ۸ میلیون و۶۷۰ هزار تومان افزایش یافته و سایپا ۱۳۱SX نیز ۲۶۵ هزار تومان گران شده است. ریو نیز به عنوان دیگر محصول سایپا، حدود ۵۰۰ هزار تومان گران شده و هم اکنون در نمایندگیها ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش ميرسد. ظاهرا تیبا افزایشی نداشته و فعلا ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.