پس از گذشت ۳روز مهار آتش سوزی پتروشیمی در ماهشهر متولی پیدا کرد!

به نقل از رهیاب نیوز:ساعت ۱۷ (چهارشنبه) یکی از واحدهای پتروشیمی بوعلی واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) شهرستان بندر ماهشهر به دلیل نشت یکی از پمپ‌ها دچار آتش سوزی و انفجار شد. این آتش سوزی به دلیل کمبود امکانات تاکنون به مخازن جدید سرایت کرده و آتش نشانان موفق به خاموش کردن آن نشدند. شدت آتش سوزی به حدی است که دود سیاه آن در قسمتی از سطح شهر ماهشهر از جمله ناحیه صنعتی قابل مشاهده است.

در پی این آتش‌سوزی گسترده تخلیه اضطراری پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی تند گویان در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

این حادثه کشته و مصدومی ندارد

فرماندار خرمشهر می‌گوید: این انفجار و آتش سوزی، هیچ مجروح و کشته‌ای نداشته است. منصور قمرمی‌افزاید: انفجار اولیه در مخزن 8001 شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و براثر نشتی گاز بوده است.

 

احتمال سرایت آتش به شهر و پاسخ مسئولان

به گفته پرسنل پتروشیمی چنانچه حریق به دکل مستقر در شرکت برسد دکل مذکور سقوط و حریق به مناطق و شرکت‌های مجاور منتقل می‌شود. برخی گزارش‌های محلی حاکی است خطر انفجار و گسترش آتش‌سوزی در ساعات آینده شهرستان ماهشهر را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

مسئولان منطقه از جمله علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس این خبر را رد می‌کند و معتقد است که مردم ماهشهر در امنیت کامل به سر می‌برند و آتش سوزی به شهر نمی‌رسد.

نیروهای آتش نشانی در حال تلاش برای جلوگیری از سرایت بیشتر آتش سوزی به سایر شرکت‌ها هستند.

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفته است مخازن زیادی وجود دارد که اگر آتش به آن مخازن برسد امکان به خطر افتادن سلامتی شهروندان نیز وجود دارد.

وی می‌گوید برای مهار آتش و اطفاء حریق، به بالگرد یا هواپیمای آتش نشان نیاز است که ستاد بحران کشور این بالگرد را تأمین کرده است و قرار است که به منطقه اعزام کند.

کمبود امکانات برای کنترل آتش

غلام شاهی رئیس روابط عمومی پتروشیمی بوعلی گفته است: در حال حاضر شرایط منطقه تا حدی بحرانی شده است و در صورتی که ما امکانات بیشتری داشتیم آتش سوزی را سریع‌تر مهار می‌کردیم.

 

آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا کنترل شد(ساعت 24 دقیقه بامداد پنجشنبه)

سخنگوی ستاد بحران شهرستان ماهشهر گفت: خوشبختانه با تلاش نیروهای آتش نشانی، آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا در کنترل است.

آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر خاموش شد

صبح امروز(پنجشنبه) آتش در برج ۸۰۰۱ واحد پارازیلین مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) شهرستان بندر ماهشهر به صورت کامل خاموش شد.

بی‌تدبیری و شاید بی‌تعهدی

علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر گفته است عدم وجود حداقل یک فروند بالگرد امداد و نجات در تشکیلات منطقه ویژه با وجود ده‌ها کارخانه پتروشیمی با ارزش میلیارد‌ها دلار برای صیانت از این سرمایه‌ها در مقابل حوادث احتمالی را بی‌تدبیری و شاید بی‌تعهدی عوامل ذی‌ربط می‌دانم

آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر

 

 
تصویر ارسالی مخاطبین رهیاب از اتش سوزی در پتروشیمی بوعلی
 

علت دقیق حادثه و میزان خسارات در دست بررسی

فرماندار ماهشهر امروز صبح گفت جای نگرانی وجود ندارد و شرایط به حالت کاملاً عادی بازگشته و آتش‌سوزی مهار شده است. وی با بیان اینکه این سانحه هیچ تلفات جانی در پی نداشته، متذکر شد: علت دقیق این حادثه و میزان خسارات‌ وارده به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.

 
صبح امروز/ پتروشیمی بوعلی بعد از ساعت ها آتش سوزی
 
فیلم/بعد از مهار آتش پتروشیمی بوعلی
 
 

شعله ور شدن مجدد آتش(ساعت 13 و 50 روز پنجشنبه)

بر اساس اخبار رسیده گویا وضعیت اضطراری در منطقه ویژه بندر ماهشهر اعلام شده و آتش سوزی مجددا به راه افتاده است.

پس از مهار آتش‌سوزی یکی از برج‌های فرآیندی پتروشیمی بوعلی در ساعات اولیه صبح امروز، دقایقی پیش مخازن این پتروشیمی دوباره دچار حریق شد.

گفته می‌شود نشت نفت از مخزن ۲۰۰۱ این پتروشیمی و حرارت شدید باقی‌مانده در محل، دلیل این آتش سوزی بوده است.

*تاکنون تلاش بالگرد‌ها برای اطفای حریق به جایی نرسیده است. افراد حاضر در محل، آتش سوزی را بسیار گسترده می‌خوانند

آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر

*شرکت‌های پتروشیمی و اداره بنادر و دریانوردی خوزستان تخلیه شدند

*شهیدی نیا مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر گفته است تنها می‌توان از سرایت آتش سوزی به نقاط دیگر جلوگیری کرد. وی می‌گوید آتش سوزی با اتمام مواد موجود در مخازن خاتمه می‌یابد

*یکی از مخاطبین کانال رهیاب که در منطقه حضور دارد می‌گوید پتروشیمی‌ها هنوز بطور کامل تخلیه نشدند و کارکنان پتروشیمی امیر کبیر در مجاورت بوعلی سرکار خود هستند و اجازه خروج به آن‌ها داده نشده است

محور ماهشهر-بندرامام مسدود شد( ساعت 16 روز پنجشنبه)

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: محور ماهشهر - بندرامام در استان خوزستان درپی آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر مسدود شده است و ماموران پلیس راه از تردد کامیون‌ها و کشنده‌ها در محورهای منتهی به بندر امام و ماهشهر جلوگیری به عمل می‌آورند.

*‏فرماندار ماهشهر: ۳۰۰ خودرو آتش‌نشانی و ۲ بالگرد مشغول خاموش کردن آتش در #پتروشیمی_بوعلی هستند

 

 

 

دستور تخلیه پتروشیمی بوعلی سینا صادر شد/ اعزام نیروی امداد

دستور تخلیه سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که پتروشیمی بوعلی سینا در آن قرار دارد به دلایل رعایت ایمنی صادر شد.

در حالی که پس از گذشت دو روز آتش سوزی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر ادامه دارد ولی تاکنون خبری از مسئولان ارشد وزارت نفت در منطقه نیست.

* اعزام یک بالگرد از جانب هلال احمر کرمانشاه و یک بالگرد امداد نیروی انتظامی تهران به منطقه ماهشهر

نیرو‌های امدادی نیز از برخی استان‌های همجوار به منطقه بندر ماهشهر اعزام شده‌اند.

خطر جدی رفع شد(ساعت 17 و 30 پنجشنبه)

یک کار‌شناس فرآیندی حاضر در محل آتش سوزی به ماهشهر امروز گفت: با تخلیه مواد موجود در مخزن کروی شکل که در مجاورت محل آتش سوزی قرار داشت، خطری جدی رفع شد.

وی ادامه داد: درصورت سرایت حریق و انفجار این مخزن‌ها منطقه ویژه و قسمتی از شهر آلوده می‌شدند.

 

 

مشخص نبودن زمان مهار آتش

احمدسیاحی معاون استاندار خوزستان گفته است نمی‌توان زمان مشخصی را برای مهار آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر اعلام کرد.

وی افزود: امروز یک مخزن دوباره شعله ور شد و تاکنون یک چهارم مواد این مخزن سوزانده شده است.

سیاحی می‌گوید: دوبالگرد از تهران و فارس در محل حادثه حضور دارند؛ همچنین شش بالگرد وزارت دفاع در حالت آماده باش هستند.

وی اضافه کرد: خطری مناطق مسکونی را تهدید نمی‌کند تنها دود ناشی از آتش مورد بحث است.

آتش نشانان در آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر

به گزارش رهیاب در حالی که تمام توجه مسئولان به خاموش کردن آتش سوزی در واحدهای پتروشیمی ماهشهر جلب شده است هیچ نهاد و مسئولی در خصوص مواد شیمیایی و سمی منتشر شده در آسمان ماهشهر توضیحی ارائه نداده است، مساله‌ای که رابطه مستقیمی با سلامت مردم منطقه دارد چرا از طرف دستگاههای مربوطه مانند وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اطلاع رسانی نمی‌شود.

*ربانی، عضو ستاد بحران منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر: اگر شب گذشته جلوی گسترش آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی گرفته نمی‌شد، آتش مانند دومینو به سایر پتروشیمی‌های منطقه ویژه سرایت می‌کرد و اتفاق بسیار بدی برای منطقه ویژه و شهرستان رخ می‌داد

*استاندار خوزستان به همراه معاونین استانداری در ماهشهر حضور یافت هم اکنون جلسه مدیریت بحران با حضور شریعتی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: با توجه به نوع حریق که سوخت آن نفتا است، دود حاصله دی اکسید کربن بوده و سمی نیست و شایعات مطرح شده مبنی بر آسیب به محیط زیست انسانی توسط بعضی منابع خبری را ندارد.

 

تا فردا(جمعه) آتش ادامه دارد

*استاندار خوزستان گفته است: اطفا حریق در مخزن پتروشیمی ماهشهر تا ۲۰ ساعت دیگر ممکن نیست؛ وی تاکید کرد هیچ خطری شهر را تهدید نمی‌کند.

تخلیه خوراک پتروشیمی بوعلی آغاز شد(ساعت 43 دقیقه بامداد جمعه)

رئیس روابط عمومی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از تخلیه خوراک مخزن این پتروشیمی باحجم ١٠٠ تن در ساعت خبر داد و گفت: تلاش برای بازکردن لاین ١٢ اینچ برای تخلیه ۴٠٠ تا ۵٠٠ تن در ساعت ادامه دارد.

ابراهیم غلامشاهی درباره آخرین اقدامهای صورت گرفته برای خاموش کردن مخزن ٢٠٠١c، به حضور مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا و کارکنان و تیمهای آتش نشانی در محل حادثه اشاره و اظهار کرد: خط ۴ اینچ برای تخلیه خوراک نفتا از داخل مخزن در حال آتش باز شده و کار تخلیه خوراک نفتا در حدود ١٠٠ تن در ساعت در حال انجام است.

وی افزود: همچنین باز کردن خط ١٢ اینچ دیگر نیز در دستور کار است که در صورت انجام آن، کار تخلیه خوراک نفتا ۴٠٠ تا ۵٠٠ تن در ساعت انجام می‌شود.

غلامشاهی با اعلام اینکه زبانه آتش مخزن بین ١۵ تا ٣٠ متر متغیر است، خاطرنشان کرد: آتش به طور کامل تحت کنترل قرار دارد و کارکنان در تلاش هستند به صورت کنترل شده خوراک مخزن در حال آتش را مدیریت کنند.

دمای مخازن کروی تحت کنترل است

رییس روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس به نقل از مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا گفت: دمای مخازن کروی تحت کنترل است ماشین‌های آتش نشانی آنجا برای کنترل مستقر هستند.

مدیر عامل پتروشیمی بوعلی افزود: نیرو‌ها منتظر تمام شدن سوخت داخل مخزن ذخیره هستند.

و برای انفجار احتمالی مخازن حاوی گاز صادر می‌شود و بر اساس گزارشهای می‌دانی تا شعاع یک کیلومتری تخلیه شده است.

خسارت آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا

آتش سوزی پتروشیمی تاثیری بر هوای ماهشهر نداشته است

مدیرکل هوا‌شناسی خوزستان با بیان اینکه دمای هوای امروز ماهشهر ۴۶ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است، گفت: آتش سوزی منطقه ویژه پتروشیمی، تأثیری بر دمای هوای ماهشهر نداشته است.

امید‌ها به باد است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان آلوده بودن دود ناشی از آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر را تایید کرد ولی در عین حال اظهار داشت: بنده با همکاران جهت وزش باد را بررسی کردیم که مشخص شد جهت وزش باد خوشبختانه به سمت دریا است. بنابراین این دود خطری برای مردم ماهشهر و بندر امام ایجاد نمی‌کند.

مدیرروابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از اعزام یک فروند هواپیمای اطفای حریق پویا به استان خوزستان برای پشتیبانی از عملیات خاموش کردن آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر خبرداد.

پیگیری‌ها حاکی از آن است جلسه کمیته بحران در محل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با حضور مسئولان از جمله استاندار و مدیر عامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در جریان است.

این جلسه با هدف بررسی آخرین اقدامهای انجام شده در حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا و همچنین اتخاذ تصمیمهای جدید تشکیل شده است.

اعزام تیم کارشناسی پنج نفره به ماهشهر

مدیراچ اس یی شرکت ملی نفت ایران از اعزام یک تیم پنج نفره کار‌شناسی به ماهشهر برای کمک به بررسی دلایل وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا خبر داد.

سیاوش درفشی با اشاره به اینکه این تیم کار‌شناسی اواخر امروز یا ساعتهای نخستین فردا (جمعه، ١٨ تیرماه) به ماهشهر اعزام می‌شود، تصریح کرد: این تیم به منظور کمک به بررسی علت آتش سوزی در این محل حضور پیدا خواهند کرد.

زنگنه وزیر نفت در آتش سوزی پتروشیمی

زنگنه تا اطفای کامل آتش در ماهشهر می‌ماند

در جلسه ستاد بحران به ریاست وزیر نفت مصوب شد که ابتدا مخزن نفت تخلیه و سپس برای مهار آتش اقدام شود. همچنین بنا بر اخبار اعلام شده وزیر نفت تا پایان عملیات حریق در ماهشهر می‌ماند.

 

 

 

 

پیش‌بینی مهار آتش در پتروشیمی بوعلی سینا تا ساعاتی دیگر/خبر آتش سوزی در مخزن دیگر صحت ندارد
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
تاکنون هیچ مشکلی در روند مهار آتش‌سوزی وجود نداشته است و پیش‌بینی می‌شود تا چند ساعت دیگر عملیات مهار آتش این مخزن به پایان برسد.
خبر سرایت آتش به یک مخزن دیگر در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر،صحت ندارد. و تغییری در وضعیت آتش‌سوزی پیش نیامده است.
اکنون عملیات تخلیه مواد از پایین مخزن در حال انجام است. همچنین خنک کردن مخزن نیز انجام می‌شود.
 
تردد در آزادراه اهواز-ماهشهر عادی است/ دود آتش سوزی پتروشیمی سمی نیست
 
 
زنگنه: برای پشتیبانی و نظارت تا مهار کامل آتش در بندرماهشهر می مانم
 
بیژن زنگنه وزیر نفت گفت:
 
تا پایان عملیات اطفای حریق در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی در بندر ماهشهر می مانم.
 
{با تاکید بر لزوم اقدام فوری برای مهار آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا} فعلا دنبال مقصر حادثه نمی گردیم. 
 
عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود
 
{با تاکید بر لزوم جلوگیری از سرایت آتش به مخازن اطراف} بالگرد و هواپیمای آب پاش کمکی به اطفای حریق نکرده و باید از راه‌های دیگر موضوع را دنبال کرد.
 
پس از گذشت ۳روز مهار آتش سوزی پتروشیمی در ماهشهر متولی پیدا کرد!
 
کمیته ی بحران حرفه ای در شرکت بوعلی سینا از صبح امروز با حضور مستقیم وزیر نفت،استاندار خوزستان، نژاد سلیم مدیرعمل هلدینگ خلیج فارس و  سایر مدیران عالی و متخصص تشکیل شده و بر اطفای  حریق نظارت کامل دارد.
 
استاندار خوزستان : اقدامات لازم برای خارج کردن مواد هیدروکربنی از مخزن دچار حریق شده واحد بوعلی منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر همچنان ادامه داد.
 
 
بر اساس اخبار و تصاویر دریافتی: 
 
با خم شدن لبه های مخزن به نظر کمی وضعیت پیچیده شده است
 
امید می رود هرچه زودتر جلوی ادامه آتش سوزی گرفته شود
 
 
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس همزمان با بحران آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر در جشنواره غذا شرکت کرد
 
 
 
تلاش ها برای اطفاء حریق و جلوگیری از پاره شدن مخزن ادامه دارد
در صورت ایجاد شکاف در بدنه مخزن و خروج مواد آتش زا حادثه ای خسارت بار رخ خواهد داد
 
 
 
حمله همه جانبه به مخزن آتش گرفته پتروشیمی بوعلی پس از فروکش کردن حریق
 
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:
 
 براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و طی یک حمله همه جانبه به مخزن، عملیات اطفای حریق از ساعت ۱۴ آغاز می شود و امیدواریم تا قبل از ساعت 15 پایان یابد
 
گفتنی است برخی مقامات مسئول پیش از این اعلام کردند مواد موجود در مخزن رو به پایان است و با سوختن این مواد آتش خاموش خواهد شد
 
 وزیر نفت در جمع خبرنگاران :
 
علت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری نبوده و دلایل فنی داشته است
 
اگر قصوری انجام شده است پس از انجام بررسی اعلام می‌شود.
 
متاسفانه برخی از کشورهای همسایه پس از این آتش سوزی ابراز خوشحالی کردند. یک کشور مسلمان نباید نسبت به آسیب دیدن کشور مسلمان دیگر خوشحال باشد و باید ابراز ناراحتی کند.
 
عنوان می کنند شهر در حال از بین رفتن است که شایعه ای بیش نیست، هم اکنون در ٢٠٠ متری محل حادثه هستم و با تلاش تیم حرفه ای عملیات اطفاء حریق در حال انجام است که انشاء ا.. موفق می‌شوند.
 
نیاز داریم با نیاز نداریم؟
در حالی که معاون استاندار خوزستان از بی نیازی استفاده از امکانات استان های همجوار گفته بود برخی منابع خبری از اعزام یک فروند بالگرد  از کرمانشاه به محل پتروشیمی بوعلی خبر می دهند.
گفتنی است نوع این بالگرد در خبرها متناقض ذکر شده است