مکمل ها و مواد محبوب بدنسازان

گروه ورزشی- اکثر جوانان آرزو دارند در کوتاه ترین زمان ممکن به اندامی زیبا و ایده آل دست یابند و تنها راه رسیدن به این آروز را فعالیت در رشته های  بدنسازی و پرورش اندام می دانند به طوری که این رشته ها چند سالی است که پرطرفدارترین رشته های ورزشی بین جوانان تبدیل شده است.

به گزارش افکارنیوز، بسیاری از این جوانان خواهان آن هستند که در زمانی کوتاه و با زحمت کم به اندام مورد علاقه خود برسند و در این راه حتی حاضرند روزانه چند نوع دارو، مکمل و ... مصرف کنند.

 بسیاری از این ورزشکاران فکر می کنند داشتن بدنی زیبا در کنار ورزش کردن باید از دارو و مکمل ها یمختلف نیز بهره ببرند و به این صورت سلامت خود را به مخاطره می اندازند.

 

* مکمل های محبوب بدنسازان

معروف ترین و محبوب ترین مکمل بدنسازان پودر کراتین و بیشتر ورزشکاران حداقل تجربه یک بار مصرف از این مکمل را داشته اند.

پودر کراتین موجود در بازار در حقیقت پودر غنی شده از پروتئین است که هر۲۰ گرم آن معادل ۴ کیلو و ۶۰۰ گرم گوشت است.( کراتین در غذاهای طبیعی روزانه از جمله گوشت قرمز و ماهی نیز موجود است)

پودر کراتین نسبت به دیگر مکمل های غذایی در بین ورزشکاران بیشتر رایج بوده و در صورت مصرف صحیح ، این ماده برای بدن ورزشکار موثر است، اما بعد از پایان یک دوره مصرف کراتین، مقداری از حجم عضلانی ساخته شده در بدن خود به خود از بین می رود.

مصرف این ماده یک دوره بارگیری دارد که در این زمان به مدت ۵ روز، ۲۰ گرم در هر روز مصرف می شود و بعد از ۵ روز اول، مصرف به ۲ وعده ۵ گرمی در روز می رسد که نتیجه اش در هفته اول افزایش وزن ۳ تا ۵ کیلوگرم است؛ اگر این ماده به مقدار زیاد مصرف شود، عوارض کلیوی و گوارشی به دنبال خواهد داشت. البته باید گفت متاسفانه به دلیل نبود پزشک ورزشی در باشگاه ها و تیم ها، بسیاری از ورزشکاران به دلیل عدم آگاهی از این ماده استفاده بیش از حد می کنند.

ورزشکاران هنگام استفاده از این ماده، باید روزانه از حد متوسط آب بیشتری مصرف کنند بیشتر کنند در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای سلامتی آنها شود.

 

* استروئیدهای آنابولیک، آمپول محبوب ورزشکاران

استروئیدهای آنابولیک گرچه در افزایش توان ورزشکاران موثرند اما به علت ایجاد اثرات مخرب می توانند سلامت ورزشکاران را تهدید کنند زیرا استروئیدهای آنابولیک بر روی بسیاری از دستگاه های بدن اثر می گذارند، اثرات مخرب آنها نیز متعدد است به طور کلی اثرات جانبی ناشی از تجویز این مواد به صورت خوراکی، بیش از تجویز تزریقی است. استروئیدهای آنابولیک پرطرفدارترین ترکیبات نیروزا هستند که در باشگاه های بدنسازی استفاده می شوند.

 

* آمفتامین ها و بدنسازی

دیده شده در ورزشکاران تازه وارد که نمی توانند زیر فشار بیش از حد و غیر اصولی تمرینات دوام بیاورند مربیان توصیه به استفاده از موادی می کنند که انرژی آنها را هنگام تمرین چند برابر می کند. در این بین این ترکیبات آمفتامین ها، مت آمفتامین ها، افدرین، پسودو افدرین، کوکائین و پروپانولامین از شایع ترین نمونه ها هستند که با بدترین ناخالصی ها در محیطی کاملا غیربهداشتی تهیه می شوند. این ترکیبات در واقع مشابه یا خود ترکیباتی هستند که در اکستاسی هم مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیبات عوارض بسیار خطرناکی بر روی بدن دارند.

 

* ناآگاهی درباره مصرف مکمل ها

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان در اصل نیازی به مصرف مکمل ها و داروها و ... ندارند زیرا در بعضی موارد ممکن است این مواد منجر به صدمات جبران ناپذیر شده و حتی عملکرد ورزشی را نیز کاهش دهد.

داروی نامناسب، میزان مصرف غیر صحیح دارو یا مکمل از مهم ترین دلایل عدم تناسب بدن ورزشکار و از آن مهمتر اصلی ترین دلیل عوارض بسیار شدید دارو بر بدن افراد است.

ورزشکاران باید توجه کنند برای مصرف هر دارویی با توجه به نتیجه مصرف، میزان استاندارد و علمی در نظر گرفته شده که با توجه به بدن، سن، وزن، قد و فاکتورهای دیگر(نظیر حجم توده عضلانی یا میزان بافت چربی) مشخص می شود. میزان مصرف بیش از حد مجاز اصلی ترین عامل مرگ و میر بدنسازان و ورزشکاران می شود اما متاسفانه بیشتر مربیان پرورش اندام و بدنسازی دانش علمی و سواد ورزشی و اطلاعات به روز ندارند و ناآگاهی آنها گاهی اوقات می تواند منجر به ازدست رفتن سلامت و یا مرگ ورزشکاران شود.

متاسفانه در اکثر باشگاه های ورزشی کشور پزشک متخصص و مربی تحصیل کرده وجود ندارد مربیان تجربی اقدام به تجویز دارو و مکمل و ... می کنند.

 

*مکمل های غیر مجاز

به طور کلی بیش از ۹۰۰ نوع مکمل در جهان تولید می شود که دوسوم آنها تأثیرات چندان زیادی در ورزشکاران ندارد. در مطالعه ای که از سوی یک گروه مستقل از شرکت های داروسازی در سراسر جهان انجام شد تعداد بسیار زیادی از مکمل های رایج مورد آزمایش قرار گرفت و پس از انجام آزمایش ها مشخص شده، یک چهارم این مکمل ها مشکلات عمده ای دارند. در برخی از این مکمل ها محتویاتی که روی برچسب نوشته شده بود با محتویات درون مکمل همخوانی نداشت. در برخی از آنها محتویاتی وجود داشت که میزان آنها بیشتر از حد مجاز بوده است. در برخی هم به جای ترکیبات طبیعی که روی مکمل نوشته شده بود، داروی همان ترکیب وجود داشت.

 

با وجود هشدارهای مکرر وزات بهداشت درباره این مکمل ها و مواد متاسفانه هر روز بر تعداد کسانی که اقدام به مصرف آنها می کنند، افزوده می شود بنابراین به نظر میرسد دولت و وزارت بهداشت باید با ارائه برنامه های آموزشی جوانان و خانواده ها را با عوارض مصرف این گونه مواد بیشتر آشنا کرده و هشدارهای خود را چند برابر کند و در مقابل مسوولان انتظامی و همچنین ماموران گمرک در سراسر کشور نظارت بیشتری بر نحوه واردات غیر رسمی و قاچاق این مواد داشته باشند.