ابتکار: اربعین فرصتی برای مقابله با ریزگردها!

به نقل از عصرهامون، در حالی این روز ها مردم 17 استان کشور با مسئله ریزگرد ها دست به گریبان هستند که سیستان  در راس آن ها با سابقه 18 ساله مقابله با ریزگرد ها قرار دارد با این وجود اولین نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور در کرمانشاه که تنها 3 سال است با این معضل روبرو است برگزار شد تا نه تنها تحفه همسایگان  معضلی گلوگیر برای مردم سیستان شود بلکه بی توجهی مسئولین نیز نفس 18 ساله امید را در مردم خفه کند.

علی ای حال در نشستی که با حضور مدیر کل محیط زیست کشور و  نماینده سازمان ملل متحد در سالن استانداری کرمانشاه برگزار شد ، بانوی سبز دولت امید خبر از رفع معضل ریزگرد ها در اربعین داد.
وی در این نشست با بیان اینکه دولت موضوع ریزگرد‌ها را با جدیت پیگیری می‌کند، ادامه داد: ریزگرد‌ها ماهیت فرابخشی دارد و دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان محیط زیست، سازمان هوا‌شناسی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و... با آن درگیر هستند. 

 

اربعین فرصتی برای مقابله با ریزگردها
وی از آمادگی عراق برای مقابله با کانون‌های ریزگرد‌ها خبر داد و تصریح کرد: مشکل آنجا است که بخشی از کانون‌های گرد و غبار در تصرف داعش و محل اصلی درگیری‌هاست و عراق قول داده هر موقع شرایط فراهم شود برای حل مشکل اقدام کند. 
رئیس سازمان محیط زیست کشور یادآوری کرد: امیدواریم کارهایی در جنوب عراق و بصره انجام شود. 

 

 

وی اضافه کرد: باید از فرصت اربعین در کشور عراق برای کاشت نهال و توسعه فضای سبز برای مقابله با ریزگرد‌ها استفاده کنیم. 
ابتکار افزود: علاوه بر اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی در داخل کشور هم تدابیری برای کاهش اثرات ریزگرد‌ها اندیشیده شده است. 
وی مهم‌ترین این اقدامات را اصلاح و تقویت مصوبه مقابله با ریزگرد‌ها از سوی دولت اعلام کرد که به زودی ابلاغ خواهد شد. مقابله با کانون‌های گرد و غبار، ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای عایق کردن منازل و اماکن عمومی، نظام اطلاع رسانی و واکنش سریع، آزادسازی حق آبه تالاب‌ها، مستند سازی وقایع گرد و غبار، آمادگی وزارت بهداشت، جلوگیری از ایجاد کانون‌های داخلی و... از موارد این مصوبه است. 

 

طوفان های اهواز ییلاق مردم سیستان است
با این حال در حالی بانوی سبز دولت تدبیر هر سال به دنبال راهکاری برای مقابله با ریز گرد ها در کشور است که پرفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران و چهره ماندگار علمی کشور  چاره کار ریزگرد های کشور را سنگ های 250 گرمی خوانده و گفته است که بنده آمادگی دارم هر زمان که استاندار سیستان وبلوچستان بخواهند با هزینه شخصی در منطقه برای رفع مشکل مردم سیستان حاضر شوم.

 

 

وی همچنین در گفت و گویی که با این پایگاه خبری داشته بود طوفان های اهواز را غیر قابل مقایسه با طوفان های سیستان خوانده و گفته بود که سرعت طوفان های زابل 148 کیلومتر بر ساعت است و میزان شدت باد به حدی است که شب های طوفانی برخی خارج از خانه می خوابند چون شدت باد به حدی است که ممکن است درب خانه با خاک پلمپ شود و باز نشود لذا اگر یک سیستانی در طوفان های امروز اهواز به این شهر برود تصور می کند اینجا ییلاقی و خوش آب و هوا است.
با این حال امروز شنبه اولین روز از هفته در ادامه بی تدبیری های ابتکار باز هم مردم سیستان روز خود را با گرد و خاک آغاز کردند تا بار دیگر این هوای مسموم در دفتر خاطرات غبار گرفته مردم ثبت شود.