دولت اوباما در جدیدترین گزارش خود از روند مقابله با داعش اعلام کرد طی دو سال گذشته حضور گروه تروریستی داعش در شبکه اجتماعی توییتر با کاهش ۴۵ درصدی همراه بوده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: وزارت خارجه آمریکا برای مقابله با حضور فعال گروه تروریستی داعش در شبکه‌های مجازی، روزانه هزاران تصویر و پیام در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند تا جنگ رسانه‌ای داعش را خنثی کند.

فضاهای مجازی موقعیتی مناسب برای گروه تروریستی داعش است تا با اشاعه افکار و ایدئولوژی خود، انسان‌ها را از گوشه و کنار جهان برای همکاری با این گروه تروریستی فراخواند. در اقدامی متقابل نیز وزارت خارجه آمریکا و متحدانش با ارسال تصاویری سعی در مقابله با تبلیغات داعش در سطح بین‌المللی دارند. در تصاویر ارسالی وزارت خارجه آمریکا بخشی از درد و رنج اسارت در دست سازمان افراطی-تکفیری داعش برای میلیون‌ها کاربر بازنشر می‌شود.

در میان تبلیغات ضدداعش وزارت خارجه آمریکا تصویری از یک خرس تدی است که پیام‌هایی مانند "داعش جلاد کودکان است"، "بی‌گناهان را می‌کشند" و.. به زبان عربی داخل تصویر ثبت شده است. اشک‌های خونین، بردگی زنان، ضرب و شتم و شلاق از دیگر تبلیغات ضد داعش آمریکا در شبکه‌های اجتماعی است.

کاهش 45 درصدی فعالیت داعش در توییتر

مقامات آمریکایی با استناد به تبلیغات ضدداعش در اینترنت اعلام کرده‌اند کاهش ترافیک توییتری داعش یکی از نشانه‌های غلبه نسبی بر پروپاگاندای این گروه تروریستی در جهان است.

اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که نسبت تبلیغات داعش در برابر تبلیغات ضدداعش وزارت خارجه آمریکا 1 به 6 بوده است. این روند موجب شد دنبال کنندگان هر حساب توییتری اعضای داعش از 1500 نفر به 300 نفر کاهش یابد.

اگرچه دولت آمریکا هیچ روابط رسمی با مقامات توییتر ندارد ولی قانون مسدود کردن هرزنامه‌ها در حساب‌های توییتر کمک شایانی به دولت آمریکا در مقابله با داعش کرده است. از اواسط سال 2015 توییتر بیش از 125 هزار حساب کاربری مشکوک را به حالت تعلیق درآورده است.

هنگامی‌که آمریکا در سپتامبر 2014 ائتلاف مبارزه با داعش را تشکیل داد، رسیدن به اهداف چندگانه‌ای را در سر داشت که برخی از آن‌ها شامل اقدامات نظامی علیه داعش، مقابله با ایدئولوژی افراطی این گروه تروریستی و محبوبیت ستیزه جویان در جهان بودند.