نقشه‌های ماهواره‌ای با کاربرد نظامی به چند کشور صادر شد

جمهوری اسلامی ایران که یکی از پرتاب کنندگان ماهواره با ماهواره‌برهای ایرانی است، با دریافت تصاویر خام از ماهواره‌ها توسط ایستگاه‌های سنجش از دور ثابت و متحرک در داخل کشور و پردازش آنها در مقیاس‌های مختلف، نقشه‌های جغرافیایی را برای کاربردهای متنوع دفاعی - تجاری تولید کرده است.

تولید این نقشه‌ها با توجه به کاربردهای متنوعی که در ثبت املاک، ناوبری زمینی، هوایی و دریایی، مرزبانی و حل اختلافات ارضی، مطالعات زیست محیطی و مراقبت از منابع طبیعی، پژوهش‌های علمی و موارد متعدد دیگر دارند، به خودی خود بسیار ارزشمند هستند.

این نقشه‌ها هم‌اکنون علاوه بر استفاده در داخل، به عنوان یک کالای تجاری - دفاعی، توسط ایران به برخی از کشورهای منطقه نیز فروخته شده است.

شاید فروش این نقشه‌ها به چند کشور منطقه، ارزآوری بالایی نداشته باشند ولی در این زمینه 2 نکته قابل توجه است. اول اینکه جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های فضایی خودش بهره‌برداری‌های مهمی کرده و نیازهای داخلی را مرتفع می‌کند و دوم اینکه، علاوه بر رفع نیازهای داخلی، با نگاه اقتصادی و سیاسی، محصولات حوزه فضایی خود را به سایر کشورها نیز فروخته است.

حال اینکه، اگر ایران توان دریافت اطلاعات سنجش از دور (از فضا) را نداشت، باید آن را حتما از دیگر کشورها می‌خرید کما اینکه پیش از این، ایران واردکننده این نقشه‌های پرکاربرد بوده است.

*** نقشه‌های توپوگرافی چیست؟

نقشه‌های توپوگرافی، نقشه‌هایی هستند که برای نمایاندن ویژگی‌های فیزیکی سطح زمین از جمله اطلاعات فواصل افقی، ارتفاع و یا برای شناسایی عوارض سطح زمین به کار می‌روند و در مقیاس‌های مختلف و توسط ماهواره‌ها تولید می‌شوند.

یکی از مهمترین کاربردهای این نقشه‌ها، کاربرد نظامی آنها است. به‌طور مثال، شاید مشهورترین و بهترین نوع هدایت موشک‌های کروز و پهپادها در فواصل دور، استفاده از "هدایت ماهواره‌ای" و یا ترکیبی باشد اما اگر کشوری از ماهواره‌های لازم در فضا برای هدایت پرنده، بی‌بهره باشد مجبور است از روش‌های جایگزین استفاده کند.

لحظه شلیک موشک کروز سومار

بعد از هدایت ماهواره‌ای، شاید بهترین و دقیق‌ترین نوع هدایت، استفاده از "نقشه‌های جغرافیایی و مکانی از سطح زمین" یا همان نقشه‌های توپوگرافی باشد. این نقشه‌ها می‌توانند در هدایت پهپادها و یا هدایت موشک‌های کروز به‌خصوص کروزهای برد بلند مورد استفاده قرار گیرند.

اگر چه این نقشه‌ها از دقت بالا و خطای اندکی برخوردارند، اما باز هم خطایی چند متری دارند، چیزی که در هدایت ماهواره‌ای فقط چند سانتی‌متر است.

غیر از کاربرد نظامی نقشه‌های ماهواره‌ای از سطح زمین، این نقشه‌ها در مطالعات زمین‌شناسی نیز به دلیل داشتن اطلاعات فواصل افقی یا ارتفاع عمودی بسیار به کار می‌روند.