طي سالهاي اخير انتشار ايميلهاي هشداردهنده کذب، به يک بدعت جديد براي رقابت ناسالم در بازار کالاهاي توليد داخلي تبديل شده و بسياري از فعالان صنعتي آن را تهديد بزرگي براي توليد ملي قلمداد ميکنند.

به گزارش موج، این پدیده خطرناک زمانی اوج می‌گیرد که برخی شرکت‌ها با تکیه بر کیفیت و کمیت و همچنین تبلیغات مناسب به جایگاه قابل قبولی در بازار و در میان مصرف‌کنندگان دست پیدا می‌کنند.
در این میان گرچه به واسطه فراگیر شدن اینترنت، ارسال ایمیل‌های کذب و دروغ یک ابزار فراگیر برای کسانی که به دنبال رقابت ناسالم و اغراض ناپسند خود از طریق شایعه‌سازی هستند، محسوب می‌شود، اما در کنار این موضوع برخی سایت‌ها نیز با عدم پژوهش دقیق و مسئولیت‌شناسانه اقدام به انتشار این اخبار و شایعات به صورت گسترده می‌کنند.
چه بسا در این بین دیگر رسانه‌ها نیز با استناد به خبر درج شده در این سایت‌ها اقدام به انتشار آن خبر می‌کنند و در چنین شرایطی یک دروغ بزرگ می‌تواند ضربات مهلکی را بر پیکر تولیدات داخلی وارد کند.

اگر بخواهیم به یک نمونه بارز در رابطه با این موضوع اشاره کنیم، انتشار یک ایمیل مجعول با عنوان «فروش شامپوی ایرانی با نام خارجی» یکی از آن‌ها است که البته مخاطبان جدید آن را با آب و تاب بیشتر و یا عناوین دیگری دریافت کرده‌اند. در این ایمیل که تهیه‌کننده آن، شرکت پاکشو و گروه صنعتی گلرنگ را نشانه رفته بود، مهمترین نکته‌ای که نشان می‌داد تهیه و ارسال آن کاملاً مغرضانه بوده، عدم توانایی در انتقاد از کیفیت شامپو «اوه» بود! حتی این شایعه‌ساز هم نتوانسته بود کیفیت بالای این محصولات را زیر سؤال ببرد. محصولاتی که ضمن رقابت جدی با کالاهای خارجی به خوبی از آن‌ها سهم بازار گرفته‌اند و از این طریق به اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور کمک کرده‌اند و چه بسا چنین شایعه‌سازی‌هایی ریشه در همین رقابت موفق گروه صنعتی گلرنگ دارد و از سوی رقبای خارجی هدایت می‌شود؟
این در حالی است که اگر فردی با نیت خیر اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند باید دیگران را از معایب و خطرات یک کالای بی‌کیفیت آگاه کند. ضمن آن که به نظر می‌رسد فرد تهیه‌کننده بدون شناخت دقیق از فرآیند تولید و یا انتقال دانش فنی و نام تجاری به شرکت ایرانی، نسبت به تهیه این ایمیل اقدام کرده و کاملاً گویاست که این امر با هدایتی مغرضانه صورت گرفته است.
مسوولان شرکت تولیدکننده این شامپو نیز در این باره معتقدند مطالب عنوان شده در ایمیل جعلی مذکور درباره برند «اَوه»، یک اتهام واهی و نادرست است. انتشار اخبار نادرست در این باره در ایمیل‌ها و سایت‌ها در حالی است که روی لیبل این محصولات «ساخت ایران»، «شماره بهره‌برداری» و «آدرس کارخانه» کاملاً مشخص درج شده است.
در لیبل محصول «اوه‌ «که در ایران تولید شده، آدرس کارخانه ذکر شده و برخلاف مطالب کذب مطرح شده، به ساخت ایران بودن آن کاملاً اذعان شده است و تولید این محصول با کیفیت بالا و در حد استانداردهای جهانی از مهم‌ترین افتخارات شرکت پاکشو و گروه صنعتی گلرنگ به عنوان یک گروه صنعتی موفق و پویای ایرانی است. از طرف دیگر لیبل محصول اوه تولید انگلستان و فرانسه نیز در تصویر دیده می‌شود که خود به خوبی و با شفافیت کامل بیانگر سابقه فعالیت اوه در بازارهای اروپاست. امری که به طور کلی در ایمیل‌ها و مطالب مرتبط با آن انکار شده و یا به عمد نادیده گرفته شده است.
از سوی دیگر برخی سایت‌ها بدون این که حتی نگاهی به لیبل محصولات اوه بیندازند و یا با شماره «خدمات مشتری» درج شده در آن به منظور کسب اطلاعات مستند و واقعی تماس بگیرند، بر مبنای یک ایمیل غرض‌ورزانه و ناصواب به شایعاتی بی‌اساس دامن زده‌اند آن هم درباره یکی از مجموعه‌های فعال کارآفرین کشور که در حال حاضر بیش از پنج هزار نفر(۵۰۰۰) را در خانواده بزرگ صنعتی خود جای داده و با دریافت و انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و نیز با حضور جدی در عرصه صادرات، کوشیده است تا سهم بازار خود را از «رقبای خارجی» بگیرد و از این طریق و با ارتقاء مداوم کیفیت محصولات، نقش بسزایی در رشد صنعتی کشور داشته باشد.
از همه ناپسندتر این که در ایمیل مذکور سعی شده تا چهره‌ای مبهم از مدیرعامل این گروه صنعتی نشان دهند؛ چهره‌ای که از شخصیت‌های شناخته شده و دارای سابقه‌ای روشن در عرصه صنعت است.
در چنین شرایطی نه تنها تولید و اشتغال داخلی ضربه خواهد خورد، بلکه اعتماد مصرف‌کننده داخلی نسبت به محصولات با کیفیت تولید شده در ایران نیز سلب خواهد شد که به نظر می‌رسد شایعه‌سازان نیز همین هدف نامبارک را مد نظر داشته‌اند.
بنابراين با توجه به مطالب کذب منتشر شده توضيح اين مطالب ضروري به نظر ميرسيد که به خوبي، نادرستي و غرضورزي آشکار در ايميل و برخي خبرهاي منتشر شده را نمايان ميسازد؛ خبرهايي که آگاهانه يا ناآگاهانه غرضي جز ضربه زدن به صنعت و کارآفريني ملي را دنبال نميکند.