بعد از جدایی محمدرضا نورمحمدی و محسن بنگر به عنوان کاپیتان‌های اول و دوم پرسپولیس در فصل گذشته، بازوبند کاپیتانی این تیم به سید جلال حسینی رسید و امید عالیشاه و حسین ماهینی به ترتیب کاپیتان‌های دوم و سوم پرسپولیس در فصل پیش‌رو خواهند بود.

 

بازوبند کاپیتانی پرسپولیس در سالیان گذشته بر بازوی بسیاری از بزرگان فوتبال پرسپولیس و ایران بوده است. افرادی مثل افشین پیروانی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی و .. در سال‌هایی که لیگ برتر آغاز شده کاپیتان این تیم بوده‌اند. البته در گذشته و قبل از شروع لیگ برتر هم بازیکنانی مثل زنده‌یادان همایون بهزادی و عزیز اصلی، علی پروین، محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، حسین عبدی، مجتبی محرمی، احمدرضا عابدزاده و ... کاپیتان این تیم بوده‌اند. در زیر نگاهی به کاپیتان‌های 15 سال اخیر پرسپولیس در لیگ برتر انداختیم و به صورت گذرا به کاپیتان‌های ادوار پرسپولیس اشاره شده است.

 

1-  افشین پیروانی؛ قهرمانی در اولین سال کاپیتانی

 

 

کاپیتان متعصب پرسپولیس در اولین فصل از لیگ برتر افشین پیروانی بود. او بعد از رفتن عابدزاده و به مدت سه فصل پیاپی کاپیتان اول پرسپولیس به شمار می‌رفت. در اولین سال کاپیتانی، پیروانی موفق شد به همراه پرسپولیس و به رهبری علی پروین اولین قهرمانی لیگ برتر را جشن بگیرد. پیروانی 219 بازی برای پرسپولیس انجام داد و 9 بار هم موفق به گلزنی شد. افشین پیروانی فوتبال خود را از تیم پایه‌های برق شیراز شروع کرده بود و با درخشش در بانک تجارت به پرسپولیس پیوست، سال آخر دوران حضور خود را در پیکان گذراند و به مربیگری روی آورد. پیروانی در این سال‌ها تجربه مربیگری و دستیاری در بسیاری از تیم‌ها را عهده دار بوده است و هم اکنون به عنوان مدیر فنی تیم ملی در حال همکاری با کارلوس کی‌روش است.

 

2-  بهروز رهبری‌فر؛ بازگشت با طمع کاپیتانی

 

 

 مدافع متعصب پرسپولیس با نظر علی پروین به تیم پرسپولیس اضافه شد و مدت نه فصل در این تیم بازی کرد. رهبری فرد در این مدت یکی از بازیکنان ثابت پرسپولیس در خط دفاعی به شمار می‌رفت و بعد از پیروانی به مدت یک‌سال بازوبند کاپیتانی را در فصل 84-1383 به بازو بست. رهبری فرد در طی سال‌های حضور در پرسپولیس در دو مقطع برای این تیم بازی کرد و موفق شد تعداد 195 بازی و 14 گل را برای پرسپولیس به ثمر برساند. رهبری‌فر در دومین مقطع حضور خود در این تیم به عنوان کاپیتان این تیم برگزیده شد که یکسال بیشتر طول نکشید. مدافع سال‌های گذشته پرسپولیس این روز‌ها به دنیای بازیگری هم روی آورده است.

 

3-  کریم باقری؛ کاپیتان بزرگ

 

 

کریم باقری فوتبال خود را با تیم تراکتورسازی شروع کرد و اولین بار در هفته پنجم لیگ آزادگان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی و در حالی که ۱۷ سال داشت، به میدان رفت. او در سال 73 به کشاورز و سال بعد با رقمی مناسب در آن سال‌ها به پرسپولیس اضافه شد. او در مقطع اول حضور خود به پرسپولیس 20 بازی و 4 گل را به نام خود ثبت کرد. این دوران آغاز درخشش کریم باقری در پرسپولیس و تیم ملی بود و پست کریم باقری هم از دفاع به هافبک تغییر کرده بود. با درخشش در پرسپولیس کریم باقری راهی تیم آرمینیا بیله‌فلد شد. و سپس در النصر امارات،چارلتون انگلیس و السد قطر بازی کرد تا دوباره به پرسپولیس برگردد و کاپیتان اول این تیم شود. در مقطع دوم حضور در پرسپولیس کریم باقری 178 بازی و 29 گل را به نام خود ثبت کرد. او هم‌چنین موفق شد مقام قهرمانی در لیگ و جام حذفی را هم بدست بیاورد. گل او به استقلال در دقایق پایانی و از فاصله ای دور هنوز در ذهن‌ها ماندگار است. او در سال 1387 بالاتر از دیگران به عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب شد.

 

4-  شیث رضایی؛ بازوبند گشاد بر دستانش

 

 

با کنار رفتن کریم باقری کاپیتان شد، ولی فقط حدود یک ماه کاپیتان بود و به دلیل مسائل حاشیه‌ای کاپیتانی را از دست داد. شاید پررنگ ترین تصویر از حضور شیث در پرسپولیس مربوط به شادی پس از گل این بازیکن با محمد نصرتی در بازی با داماش گیلان باشد. هم‌چنین گل فرهاد مجیدی در دقایق پایانی به پرسپولیس پس از جا ماندن این بازیکن به ثبت رسید که دست‌مایه شعارهای هواداران استقلال هم شده است. شیس رضایی در دو مقطع حضور در پرسپولیس 129 بازی و 6 گل به نام خود ثبت کرد.

 

5-  سپهر حیدری؛ کاپیتان سر طلایی

 

 

سپهر حیدری در فاصله سال‌های 86 تا 90 عضو تیم پرسپولیس بود. او بعد از سه سال و با خداحافظی کریم باقری به بازوبند کاپیتانی این تیم رسید. سپهر حیدری که این روزها بیشتر به عنوان کارشناس در برنامه های تلویزیونی دیده می‌شود در دوران حضور خود در جمع سرخپوشان پایتخت 122 بازی برای این تیم انجام داد و 11 گل هم به ثمر رساند. اما بدون تردید با ارزش ترین و به یادماندنی‌ترین گل او گل دقایق پایانی این بازیکن به سپاهان بود. در حالی که بازی در حال اتمام بود و سپاهان قهرمان جام می‌شد، ضربه سر سپهرحیدری مسیر خوشحالی را از اصفهان به سوی تهران برگرداند و بیراه نیست اگر گل او را یکی از مهم‌ترین گل‌های پرسپولیس در لیگ برتر در این 15 ساله بدانیم. گلی که قهرمانی را برای پرسپولیس به ارمغان آورد. او در نهایت با تیم ذوب‌آهن که از همان تیم به پرسپولیس آمده بود، به دوران حرفه‌ای خود پایان داد.

 

6-  علی کریمی؛ کاپیتان جادوگر

 

 

علی کریمی فوتبال حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۵ با فتح در لیگ دسته دوم فوتبال ایران آغاز کرد و پس از ۲ سال به پرسپولیس پیوست، جایی که در ۳ فصل بازی موفق به ۲ بار قهرمانی در جام آزادگان و یک بار قهرمانی در جام حذفی شد و همزمان با تیم ملی، در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک مدال طلا را به گردن آویخت. با درخشش در تیم ملی بازیکن مستعد فوتبال ایران به الاهلی امارات پیوست و مقصد‌های بعدی این بازیکن بایرن مونیخ و مجددا کشور‌های حاشیبه خلیج فارس بودند، تا راه بازگشت به پرسپولیس هموار شود.  کریمی در سه مقطع در پرسپولیس حضور یافت و در این مدت 103 بازی و 29 گل به نام خود ثبت کرد. او در فصل 1390 به عنوان کاپیتان اول پرسپولیس برگزیده شد ولی با آمدن مهدوی‌کیا بازوبند کاپیتانی را به این بازیکن سپرد و با بی‌مهری هایی که در حق او کردند ترجیح داد فوتبال خود را هم در خارج از خانه به پایان رساند.

 

7-  مهدی مهدوی کیا؛ کاپیتان پرسپولیس در تیم قرن هامبورگ

 

 

مهدی مهدوی کیا هم با درخشش در پرسپولیس و تیم ملی خود را به فوتبال اروپا معرفی کرد و موفق شد بیشترین حضور مداوم را میان لژیونرهای ایرانی رقم بزند. او همزمان با بازگشت مصطفی دنیزلی به پرسپولیس بازگشت و کاپیتان این تیم شد. دوران حضور مهدوی‌کیا در پرسپولیس دوران درخشانی برای این تیم نبود و باخت در بازی فینال جام حذفی در مقابل سپاهان که آخرین بازی مهدوی کیا بود، خاطره‌ی تلخی برای این بازیکن و هواداران پرسپولیس رقم زد. البته برد 3 بر 2 پرسپولیس در مقابل استقلال در شرایطی رقم خورد که مهدوی‌کیا به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد و با  ارسال پاس‌های دقیق به پرسپولیس کمک کرد تا به یک برد تاریخی دست پیدا کند. مهدوی کیا در دو مقطع حضور در تیم قرمزپوش پایتخت 81 بازی برای این تیم انجام داد و 21 گل هم به ثمر رساند. مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان پرسپولیس در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر قرن بیستم تیم هامبورگ انتخاب شد.

 

8-  محمد نوری؛ کاپیتان گلزن

 

 

گلزن‌ترین هافبک پرسپولیس بعد از خداحافظی مهدوی کیا و رفتن کریمی از تیم به عنوان کاپیتان پرسپولیس برگزیده شد و دو سال هم بازوبند را بر بازو بست. او با پایان لیگ چهاردهم پرسپولیس را ترک کرد و به قطر رفت. نوری در 5 فصل حضور خود در پرسپولیس در فاصله سال‌های 89 تا 94 توانست 138 بازی و 27 گل به نام خود ثبت کند. کاپیتان سرخ‌ها سابقه گلزنی در دربی را هم دارد.

 

9-  هادی نوروزی؛ بازوبندی که ابدی شد

 

 

هادی نوروزی با خروج محمد نوری به عنوان کاپیتان اول پرسپولیس انتخاب شد، اما دوران حضور او به عنوان کاپیتان اول سرخ‌پوشان پایتخت دیری نپایید و این بازیکن در آغاز لیگ پازدهم و در روز 9 مهرماه سال 1394 دار فانی را وداع گفت. هادی نوروزی در مقطع اول حضور خود در فاصله بین سال‌های 1387 تا 1392  در 127 بازی برای پرسپولیس به میدان رفت و 23 گل هم به ثمر رساند. او مدت کوتاهی و به صورت قرضی در میانه فصل 93-1392 به تیم نفت تهران پیوست و بلافاصله به پرسپولیس بازگشت. حضور دوم هادی نوروزی با 23 بازی و 3 گل همراه بود. گل زیرطاق او از فاصله دور به پدیده در اولین بازی لیگ پانزدهم در ورزشگاه آزادی هرگز از یاد فوتبالی‌ها پاک نخواهد شد.

 

10-  علیرضا نورمحمدی؛ کاپیتانی از روی نیمکت

 

 

رضا نورمحمدی بعد از فوت ناگهانی هادی نوروزی به عنوان کاپیتان اول پرسپولیس معرفی شد، ولی اکثر بازی‌های فصل گذشته را از روی نیمکت نظاره گر عملکرد بازیکنان پرسپولیس و کاپیتان دوم این تیم یعنی محسن بنگر بود. نورمحمدی در دوران حضور 5 ساله خود در تیم سرخ‌پوش پایتخت 122 بازی و 6 گل را به ثمر رساند. این بازیکن با توجه به اینکه در برنامه‌های برانکو جایی برای خود نمی دید، پرسپولیس را ترک کرد و به مشهد(سیاه‌جامگان) پیوست و البته بازوبند این تیم در لیگ شانزدهم بر دستان این بازیکن خواهد بود.

 

11-  سیدجلال حسینی؛ رسیدن به کاپیتانی در دومین حضور

 

 

سید جلال حسینی مدافع متعصب چندین سال اخیر فوتبال ایران با خروج مایکل اومانیا، محسن بنگر و رضا نورمحمدی برای ترمیم خط دفاعی پرسپولیس به این تیم آمد و با انتخاب برانکو کاپیتان اول این تیم لقب گرفت. سیدجلال حسینی در فاصله سال‌های 91 تا 93 اولین حضور خود در پرسپولیس را گذراند و 57 بازی و 3 گل را به نام خود ثبت کرد. البته او در دو سال اول حضور در ترکیب پرسپولیس یک نائب قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی را بدست آورد. حالا و بعد از دو سال دوری از پرسپولیس سیدجلال به عنوان کاپیتان اول به تیم بازگشته تا رهبر خط دفاعی پرسپولیس در فصل جاری باشد.

 

البته بازیکنان بزرگ دیگری در تاریخ پرسپولیس بازویند این تیم را را بر دست داشته‌اند. بازیکنانی که هر کدامشان جزو بازیکنان تاثیرگذار فوتبال ایران بوده‌اند. در زیر اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها انداختیم.

 

 حمید جاسمیان: جاسمیان کاپیتان اول سرخپوشان در سال های ۴۷ تا ۴۹ بود.

 

 همایون بهزادی: برخی اوقات با حضور جاسمیان هم کاپیتان اول بود، او از شهریور ۴۹ تا آبان ۵۴ هرگاه در میدان بود، کاپیتان اول بود.

 

جعفر کاشانی؛ در سال ۵۳ بیشترین کاپیتانی را داشت. بیوک وطنخواه و همایون بهزادی مسن ترین و با تجربه تر از او، بیشتر نیمکت نشین بودند.

 

 بیوک وطنخواه: در سال های ۴۷ تا ۵۳ در پرسپولیس بود و بعد از جاسمیان و همایون، کاپیتان سوم بود و در تمام بازی های تیم آماتور سال ۵۱ کاپیتان اول بود.

 

 ابراهیم آشتیانی: بعد از خداحافظی کاشانی، کلانی، طاووسی، محراب شاهرخی و بیوک وطنخواه در سال ۵۴ کاپیتان اول سرخ ها بود و در تیمی بازوبند می بست که ادیبی، وطنخواه و پروین حضور داشتند.

 

 علی پروین: از اسفند ۵۴ تا تیر ۶۶ کاپیتان اول سرخها و رکورددار این عرصه محسوب می شد.

 

 محمد مایلی‌کهن: از سال ۱۳۶۱ بازوبند سرخها را برای اولین بار به بازو بست، وقتی ناصر نورایی بود بعد از پروین و نورایی اولویت سوم بود. از سال ۶۳ تا ۶۶ کاپیتان دوم و تا آخر سال ۶۸ کاپیتان اول بود.

 

 محمد پنجعلی: از تیر ۶۶ بعد از مایلی کهن کاپیتان دوم سرخ ها بود و بعد از خداحافظی مایلی‌کهن در سال 68 تا آخر سال 72، کاپیتان اول سرخ ها بود.

 

 کاظم سیدعلیخانی: در سال های 66 و 67 که محمد پنجعلی و حمید درخشان به لیگ قطر رفته بودند و مایلی‌کهن رفته رفته نیمکت نشین شد و کاپیتانی را به سیدعلیخانی داد.

 فرشاد پیوس: از خرداد 73 تا تیر 76 کاپیتان اول سرخپوشان محسوب می‌ شد.

 

حسین عبدی: به دنبال جدایی و نیمکت نشینی فرشاد پیوس،  مرتضی کرمانی و عاشوری از سال 74 تا سال 78 که پایان فوتبالش بود، کاپیتان اول سرخ‌ها بود.

مجتبی محرمی: در بازی های پرتعداد لیگ، جام‌حذفی و آسیا در سال 75 محرمی کاپیتان اول سرخ ها بود.

 

احمدرضا عابدزاده: اولین بار در سال 74 زمانی که پیوس، کرمانی، عبدی، محرمی، عاشوری و ... در میدان نبود کاپیتان اول شد و تا سال 76 در زمان غیبت محرمی و عبدی و تا سال 78 در زمان غیبت عبدی کاپیتان اول بود. احمدرضا عابدزاده کاپیتا اول پرسپولیس در فاصله سال های 1378 تا 1380 بود.

البته در میان کاپیتان‌های پرسپولیس بیشترین تعداد کاپیتانی از حیث سال و تعداد بازی به ترتیب به همایون بهزادی ـ علی پروین ـ محمد پنجعلی ـ فرشاد پیوس ـ حسین عبدی ـ افشین پیروانی و کریم باقری تعلق دارد.

 

هم‌چنین همایون بهزادی، علی پروین،  محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، محرمی، عابدزاده، نادر محمدخانی، علی دایی، کریم باقری، مهدوی کیا، افشین پیروانی و علی کریمی بازیکنانی بودند که علاوه بر پرسپولیس در تیم ملی هم کاپیتان بوده‌اند.