بیم و امیدِ بازار بزرگ تهران یکسال پس از لغو تحریم‌ها

 برخی از مغازه‌های بازار بزرگ تهران در گذر تاریخ کودتاها‌، جنگ‌ها و انقلاب را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر نیز فراز و نشیب تحریم‌های بین المللی را پشت‌سر می‌گذارند. در این بازار معروف مغازه‌ای قرار دارد که قدمتش به دوران قاجار در قرن نوزدهم می‌رسد. صاحب این مغازه که یک خیاط کهنه‌کار است در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: « شیک‌پوش‌ترین مردم جهان ابتدا فرانسوی‌ها و بعد ایرانی‌ها هستند؛ اما انگلیسی‌ها بهترین پارچه را تولید می‌کنند.» این درحالیست که به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی بیشتر پارچه‌ها از چین وارد می‌شوند.

 

فرزند این خیاط که حالا سکان مغازه را در دست گرفته، می‌گوید:«اروپایی‌ها ما را به سمت چین سوق دادند. ده سال پیش ما هیچ پارچه‌ای از چین وارد نمی‌کردیم؛ اما کیفیت آنها در حال‌حاضر بهبود یافته است. به نظر من تحریم‌ها باعث ترقی اقتصاد چین شد.»

 

دیلی میل نوشت: این بازار معروف هنوز هم اصلی‌ترین مرکز تجارت در ایران است . توافق هسته‌ای ایران و کشورهای بزرگ جهان به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران انجامید. لغو تحریم‌ها تغییراتی مشهود را برای مغازه‌های کوچک این بازار به همراه داشت.

 

ایران کشوری است با تاریخی طولانی که همین امر باعث شده هدف مناسبی برای تجار غربی باشد. «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران در سال 2013 به این سمت رسید و جلوی سقوط ارز و افزایش تورم را گرفت. روحانی امیدوار است پایان تحریم‌ها به ایران کمک کند تا سرمایه سالانه 30 تا 50 میلیارد دلاری را جذب کند و به رشد 8 درصدی مورد نظر وی برسد.