در سالگرد اجرای برجام ، معاون بین الملل وزیر نفت حال از وضعیت مناسب کشور در حوزه نفتی خبر می دهد و این به معنای تولید بیشتر ثروت و خروج اقتصاد از رکود است که در نهایت باید منجر به ایجاد شغل بیشتر و بهبود سطح استاندارد های زندگی اقشار مختلف مردم شود.

*جهانی متعجب از افزایش تولید نفت ایران

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در این خصوص به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:امروز دنیا متعجب از میزان تولید نفت در کشور ماست، چراکه در عرض مدت کوتاهی صادرات نفتی خود را دو برابر کرده و آن را از یک میلیون بشکه در روز به دومیلیون و 800هزار بشکه در روز رسانده ایم.

وی ادامه داد: ما با همت صنعتگران نفت میتوانیم 3.8 میلیون بشکه در روز نفت تولید کنیم که نتیجه پیشرفت علمی مهندسین و به طور کلی صنعت نفت در کشور است .

 

*پرداخت بدهی شرکت های خارجی

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در خصوص بدهی های نفتی شرکت های خارجی به کشور اظهار داشت:خوشبختانه با اجرایی شدن برجام و حل بخش اعظم مشکلات بانکی، عواید حاصل از فروش نفت مستقیما به حساب بانک مرکزی واریز می شود و امیدواریم که تمامی مشکلات بانکی حل شود تا در زمینه دریافت پول نفت و گاز صادر شده مشکلی نداشته باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت نفتی "شل" در همان ابتدای اجرایی شدن برجام، 1.77میلیارد یورو از بدهی خود را پرداخت کرد.

 

گفتنی است طبق گفته وزیر نفت تمامی بدهی های نفتی تا پایان سال جاری تسویه خواهد شد.

شرکت شل پرداخت بدهی خود به ایران  را تسویه کردو همچنین شرکت اینوک امارات متحده عربی نیز حدود 5.3 میلیارد یورو بابت دریافت میعانات گازی به ایران بدهکار بود که با رفع تحریم ها، تسویه بدهی خود را آغاز کرد.

در میان بدهکاران نفتی ایران، تنها یونانی ها هستند که به دلیل وضع وخیم اقتصادی در این کشور، قرار شده که به تدریج این بدهی را تسویه کنند؛ همچنین چند شرکت ایتالیایی نیز که به ایران بدهکار بودند که آماده پرداخت بدهی های خود هستند.

هندی ها نیز بخشی از بدهی حدود 6.6 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت کردند که از این میان می توان به پرداخت 770 میلیون دلار از شرکت های مانگالور، ایندین اویل و هندوستان پترولیوم را به یورو و از طریق یونیون بانک و هالک بانک به شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد.

*بازپس گیری 80 درصد سهم بازار های جهانی

طبق گفته سایر مدیران ارشد شرکت ملی نفت در حال حاضر از 3.8میلیون بشکه تولید نفت در روز رقمی در حدود دومیلیون بشکه صادر می شود که 80 درصد میزان سهم از بازار در دوران قبل از تحریم است که این میزان مجددا در اختیار ایران قرار گرفته است.

همچنین گفته شده که اوج صادرات روزانه ما بالای 4 میلیون بشکه در روز است که وزارت نفت برای آن برنامه هایی در نظر گرفته و منتظر مساعد شدن شرایط است.

 

 

*ضرورت توجه به میادین مشترک برای تصاحب بازار نفت و گاز

سید مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت نیز در خصوص احیای کامل سهم نفتی ایران در پسابرجام به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: برای توسعه هرچه بیشتر صنعت نفت و گاز نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم چراکه این امر در همه کشور ها اجرا شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی پاشنه آشیل این صنعت را میادین مشترک عنوان کرد و گفت:یکی از مناطق حساسی که باید هرچه سریع تر تصمیمات جدی در خصوص آن گرفته شود میادین مشترک نفت و گاز است چراکه اگر ما برداشتی نداشته باشیم، کشور های همسایه از آن استفاده خواهند کرد.

وی افزود:برداشت کشورهایی نظیر عراق و قطر از میادین مشترک نسبت به ما قابل قیاس نیست ؛بنابراین اگر میخواهیم صد در صد سهم خود را از بازار های جهانی و حتی بیش از آن را احیا کنیم باید به میادین مشترک و توسعه آن ها توجه ویژه داشته باشیم.

 

*100میلیارد دلار برای تثبیت جایگاه کشور در اوپک

گفتنی است طبق گزارشات مقامات ارشد بین الملل وزات نفت برای ارتقاء این صنعت بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی لازم است تا مجموع نفت خام و میعانات تا سال 2021 به 5.8 میلیون بشکه در روز برسد؛ این امر موقعیت کشور را به عنوان دومین تولید کننده عضو اوپک پس از عربستان بازیابی میکند.

در سال‌های آینده، شرکت ملی نفت ظرفیت تولید نفت خام خود را از چند طریق افزایش خواهد داد که در این خصوص می توان به جلوگیری از افت تولید بیشتر در میادین نفتی قدیمی با استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت و عملیات شرکت‌های نفتی بین‌المللی و ایجاد منابع جدید نفت خام از میادین نفتی واقع در غرب رودخانه کارون اشاره کرد.

 

*وقتی گرما به کمک ما می آید/چالش جدی سعودی ها در صادرات نفت خام

در حال حاضر یکی از برگ برنده های کشور ما برای بازگشت به دوران اوج صادرات ، گرمای بی سابقه تابستان در کشور های عربی به ویژه عربستان سعودی است که زمینه شکست سیاست های ضد ایران رژیم آل سعود را فراهم کرده است.

افزایش گرمای تابستانی و افزایش چشمگیر مصرف برق در خاورمیانه درحالی توان صادرات نفت سعودی ها را کاهش داده که گازهای ترش(تصفیه نشده) پارس جنوبی این روزها به برگ برنده ایران در تجارت نفت تبدیل شده است.

کشور ما با افزایش تولید و برداشت گاز طبیعی به ویژه از فازهای جدید پارس جنوبی، گاز بیشتری به نیروگاه‌های برق عرضه می‌کند و نیروگاه‌های کشور به جای گازوئیل و نفت کوره از گاز به عنوان سوخت اول خود استفاده می‌کنند.

از این رو با توقف مصرف سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی با افزایش تولید در پارس جنوبی، گاز بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌دهد و این ظرفیت گازی موجب شده که در کنار توقف واردات سوخت‌های حرارتی، ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده گازوئیل و نفت کوره در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

این امر سبب شده تا رکورد صادرات نفت کوره کشور نیز در خرداد امسال شکسته شود و به رقمی معادل بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن  برسد؛ همچنین با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و ظرفیت مازاد انواع سوخت مایع از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل صادر شده است.

از طرف دیگر عربستان به سبب نداشتن ذخایر غنی گاز در فصل تابستان با محدودیت‌های جدید در تولید و صادرات نفت خام روبرو شده چراکه افزایش دما در اکثر نقاط عربستان سعودی، مصرف برق و در نهایت مصرف نفت خام و فرآورده‌های نفتی در واحدهای نیروگاهی این کشور را به شدت افزایش داده است.

در آوریل سال جاری صادرات نفت خام عربستان با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش در روز به هفت میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه رسیده و مصرف در نیروگاه‌های این کشور  بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است که سبب کاهش توان صادرات طلای سیاه عربستانی ها شده است.

درحال حاضر هر چه تجارت نفت سعودی ها از نداشتن ذخایر گازی آسیب میبیند ، افزایش تولید گاز به عنوان برگی برنده به کمک صادرات نفت ایران درآمده تا بار دیگر جایگاه خود را در بازار های جهانی تثبیت کند.