جلسه بانک مرکزی ایران با خزانه‌داری آمریکا به تعویق افتاد

 فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت، مقامات بانک مرکزی ایران، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین المللی روز سه‌شنبه در لندن با هم دیدار می‌کنند تا درباره عدم پیشرفت در از سرگیری روابط بانک‌ها با ایران پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه رایزنی کنند.

بانک‌های اروپایی که برخی از آنها در سالهای اخیر به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران جریمه‌های سنگینی را متحمل شده‌اند، به‌رغم لغو تحریم‌ها، تمایلی به از سرگیری روابط با ایران از خود نشان نداده‌اند تا زمانی که تضمین‌های محکمی برای عدم مجازات مجدد بابت همکاری با ایران دریافت نمایند.

هاموند در پاسخ به سؤال یکی از اعضای پارلمان انگلیس درباره اینکه وی چه بحث‌هایی با مقامات آمریکایی در زمینه تحریم‌های بانکی داشته تا بنگاه‌های تجاری بیشتری از انگلیس را برای سرمایه گذاری در ایران تشویق نماید، گفت، قرار است نشستی در این زمینه در لندن برگزار شود.

هاموند گفت: «امروز (سه‌شنبه) بعد از ظهر جلسه‌ای... بین بانک مرکزی ایران، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین المللی در لندن برگزار می‌شود تا برای حصول پیشرفت در این موضوع تلاش شود».

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه می به بانک‌های بزرگ اروپایی گفت که دلیلی برای نگرانی جهت از سرگیری روابط با ایران تا زمانی که آنها کنترل‌های لازم درباره شرکای تجاری‌شان را انجام دهند وجود ندارد.

اما بانک‌های غربی پس از دیدار با کری نیز بر نگرانی‌های خود تصریح کردند و بانک‌هایی همچون استاندارد چارترد و سوشیت جنراله اعلام کردند که برنامه فوری‌ای برای از سرگیری فعالیت‌های تجاری با ایران ندارند.

9 مدیر ارشد بانک‌های مطرح اروپایی در نشست ماه می حضور داشتند که از جمله می‌توان به مدیر ارشد داچ بانک و رئیس شعبه انگلیس بانک اچ‌اس‌بی‌سی اشاره کرد.

ساعاتی بعد خبرگزاری رویترز به‌نقل از دولت انگلیس نوشت، نشست بین بانک مرکزی ایران، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین المللی در لندن به تعویق افتاده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت، این نشست به تعویق افتاده و مجدداً درباره آن برنامه‌ریزی خواهد شد. وی اشاره‌ای به دلیل تعویق این جلسه نکرد و یا نگفت که جلسه چه‌زمانی برگزار خواهد شد.