باز هم گناه را گردن ایران انداختند/ نظام بانکی ایران شفاف نیست

«استفان مول» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور مربوط به توافق هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه گفت اگر واشنگتن از توافق هسته‌ای کنار بکشد، خود را در جهان منزوی خواهد دید.

اظهارات وی که در نشست مرکز سیاست دو حزبی آمریکا مطرح شد، واکنشی بود به دستکم سه طرحی که نمایندگان کنگره آمریکا برای اعمال محدودیت‌های جدید علیه ایران در دست بررسی دارند.

آقای مول گفت که اگر برجام نبود، «آنوقت مجبور بودیم با این واقعیت روبرو شویم که در جهانی که در آن دیپلماسی شکست خورده، باید چطور با برنامه هسته‌ای ایران برخورد کنیم.»

وی افزود: «توافق بهتری وجود نداشت که به آن برسیم. اگر ایران به اجرای تعهداتش ادامه دهد و ما کنار برویم، ما تنها خواهیم بود.»

هماهنگ‌کننده ارشد کاخ سفید در امر برجام بار دیگر از پیشرفت برنامه موشکی ایران، حمایت تهران از گروه‌های مقاومت و آنچه او نقض حقوق بشر خواند، ابراز نگرانی کرد، اما گفت که «توافق دارد کار می‌کند.»

ایران می‌گوید با وجود آنکه بیش از 6 ماه از زمان اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و هراس بانک‌های بزرگ از روبرو شدن با جریمه از سوی واشنگتن، موجب شده تا منافع برجام برای تهران محقق نشود. 

با این حال، مول مانند دیگر مقامات آمریکایی مسئولیت را به گردن ایران انداخت و گفت نظام بانکی ایران از ضعف شفافیت رنج می‌برد و همین امر بانک‌های خارجی را نسبت به مراوده با این کشور بی‌میل کرده است. 

وی گفت: «تکالیف زیادی هست که ایران باید انجام دهد.»