به گزارش خانه ملت،حمیدرضا کاتوزیان بیان کرد: دولت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها برای تعیین نرخ بهای حاملهای انرژی با کمیسیونهای مجلس هیچ مشورتی نداشته است.


دولت در بیشتر مسائل مهم، بدون مشورت تصمیم می‌گیرد


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در بیشتر موارد رأس تصمیم‌گیری می‌کند.

کاتوزیان با بیان این که درباره تعیین قیمت حامل‌های انرژی با کمیسیون‌های مجلس هیچ‌گونه مشورتی نشده، گفت: متأسفانه دولت در بیشتر موضوع‌های مهم بدون مشورت، تصمیم‌گیری می‌کند.


دولت در پرداخت یارانه‌های کنونی، کسری ۱۵۰۰۰ میلیاردی دارد


نماینده دو دور اخیر مردم در مجلس درباره سه‌برابر شدن یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم که به‌تازگی مطرح شده است، افزود: دولت در پرداخت یارانه‌های کنونی با مشکل جدی روبه‌رو است و کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی دارد؛ در این شرایط دولت چگونه می‌خواهد یارانه‌ها را سه‌برابر کند.


اعلام می‌کنم: پولی برای افزایش یارانه‌های نقدی موجود نیست


وی ادامه داد: سه‌برابر شدن یارانه‌های نقدی، شعاری عوام‌پسندانه است که متأسفانه در میان عامه مردم انتظارها و توقع‌های کاذب به‌وجود می‌آورد.

کاتوزیان تأکید کرد: من به عنوان نماینده‌ مردم در مجلس که هر ساله در تصویب بودجه کشور نقش دارم، اعلام می کنم که چنین پولی برای پرداخت یارانه‌ها به مردم وجود ندارد؛ در شرایط کنونی بهتر است برای جبران کسری بودجه یک سوم یارانه‌ها حذف شود.

وی با بیان این توضیح که دولت برای افزایش پرداخت یارانه‌ها نیاز به افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارد، یادآور شد: طبق قانون مصوب مجلس افزایش قیمت‌ها تنها تا ۲۰ درصد ممکن است و این ۲۰ درصد هم برای اقلامی است که امکان افزایش قیمت برای آن وجود دارد.


بهای بنزین از ۷۰۰ تومان گران‌تر نمی‌شود


رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، برای نمونه بهای بنزین را مثال زد که در شرایط کنونی حتی افزایش ۲۰ درصدی بهای آن نیز غیرقانونی است زیرا طبق قانون مصوب مجلس، سقف بهای بنزین ۹۵ درصد بهای بنزین آزاد خلیج فارس(FOB) اعلام شده است و بنزین از ۷۰۰ تومان کنونی بیشتر نخواهد شد.

مفهوم قیمت‌گذاری بر پایه فوب(FOB) خلیج فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت می‌شود.

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که از اواخر آذرماه سال گذشته به اجرا گذاشته شده است، قرار بود دولت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی را با قیمت‌های بدون یارانه و بالاتر عرضه کند؛ ۵۰درصد از وجوه حاصل از اجرای این قانون را به خانوارها پرداخت کند، ۳۰ درصد را به بخش تولید و ۲۰درصد را صرف بودجه عمومی دولت و پروژه‌های عمرانی کند.


تورم یک رقمی؟!


پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها همچنین وعده داده شده بود که نرخ تورم تک رقمی می‌شود، اما منتقدان با انتقاد از این وعده، گفته‌اند که مشکلات تولید و نرخ تورم در نتیجه اجرای این قانون به شکل کنونی و پخش پول میان مردم افزایش یافته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش از این نیز گفته بود که اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در زمینه کنترل مصرف سوخت و انرژی، تحقق نیافته و کاهش تولید را یکی از موانع اجرای صحیح قانون یارانه‌ها برشمرده بود.


یارانه نقدی بدون پشتوانه مالی، غیرکارشناسی و ناصحیح است


مصطفی پورمحمدی همچنین در واکنش به وعده سهبرابر شدن یارانه ها اعلام کرده بود که وعده سه برابر شدن یارانه نقدی بدون پشتوانه مالی، غیرکارشناسی و ناصحیح است.