موضوع ورود تلفن همراه به مدارس، از آن دست مباحث است که همواره با مخالفت وزارت آموزش و پرورش مواجه بوده است اما این وزارتخانه تا کنون نتوانسته است در مقابل انواع تلفن همراه‌هایی که توسط دانش‌آموزان به مدارس وارد می‌شود، اقدامی کند.

برخی دانش‌آموزان با ترفندهای متعدد، تلفن همراه‌شان را به مدرسه می‌آورند و ماحصل آن نیز تصاویر و فیلم‌هایی است که گاهی اوقات، زندگی آینده دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آموزش و پرورش عنوان می‌کند که در حال حاضر کاری از دستش بر نمی‌آید مگر اینکه از ورود تلفن همراه به مدارس جلوگیری کند و به عبارت دیگر فعلاً «تلفن همراه به سن مدرسه رفتن نرسیده است».

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص ورود تلفن همراه به مدارس و عواقب آن برای دانش‌آموزان اظهار داشت: ورود تلفن همراه  به مدارس در دنیا بسیار پیچیده شده است و در برخی از کشورها، آیین‌نامه‌های انضباطی سختگیرانه‌ای در این خصوص نوشته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث تلفن همراه، ورود به حریم شخصی افراد را در بر می‌گیرد؛ برای نمونه دانش‌آموز تلفن همراه را وارد مدرسه می‌کند و از این طریق، از همکلاسی خود عکس یا خبری را منتشر می‌کند.

زرافشان افزود: در حال حاضر کاری که از آموزش و پرورش بر می‌آید، این است که جلوی ورود تلفن همراه به مدارس را بگیرد و در غیر این صورت کنترل این موضوع در مدرسه بسیار دشوار است؛ به خصوص با وجود تلفن‌های همراه هوشمندی که کارایی‌های متعددی دارند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال بررسی این موضوع هستیم، خاطرنشان کرد: یکبار نیز بنده در شورای عالی آموزش و پرورش گزارشی را در این خصوص ارائه کردم؛ ضمن اینکه تجربه برخی از کشورها را در خصوص ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به مدارس بررسی می‌کنیم تا تصمیم لازم گرفته شود.