ضد و نقیض خرید ایرباس A۳۸۰ در وزارت راه

 ماجرای خرید ایرباس آنچنان در دست‌اندازهای آمریکایی‌ها گرفتار آمده که حتی دیگر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌المللی به‌عنوان یکی از مقامات مسئول مستقیم این خرید حاضر به اظهارنظر درباره آن نیست.

فخریه کاشان پیش‌تر از نهایی شدن خرید 118 فروند ایرباس تا نیمه خردادماه امسال یعنی کمی بیش از یکماه قبل خبر داده و  با اشاره به حضور مدیران ایرباس برای ادامه مذاکرات قراردادی در ایران به تسنیم گفته بود: احتمالا قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس تا نیمه خرداد نهایی می‌شود.مذاکرات قراردادی با هواپیماسازی ایرباس همچنان ادامه دارد و مدیران این شرکت امروز هم در ایران هستند.

وی با بیان این‌که امیدواریم هر چه زودتر این قرارداد نهایی شود، افزود: مذاکرات مربوط به تامین مالی این قرارداد نیز به‌طور جداگانه در حال پیگیری است و چنانچه مشکلی در رابطه با قرارداد پیش نیاید، احتمالا تا نیمه ماه جاری قرارداد بین ایران و ایرباس نهایی خواهد شد. دولت ایران هیچ ضمانتی برای تامین مالی خرید هواپیما از ایرباس نمی‌دهد و امیدواریم تامین مالی خرید هواپیماها نیز طی ماه جاری عملیاتی شود.

این در حالی بود که در آخرین ماه بهار 95 خبر امیدوارکننده‌ای در این‌باره مخابره نشد. در ماه جاری نیز تنها خبر تفاهم 17 میلیارد دلاری با بوئینگ برای خرید 109 فروند هواپیما از سوی مقامات مسئول ایران و آمریکا تایید شد. اما بلافاصله مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب متممی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا را  از صدور مجوز فروش هواپیما منع کرد تا به این ترتیب خرید و ورود هواپیماها هوا برود.

در همین اثنا، خبرهای غیر رسمی در خصوص تردید ایران برای خرید 12 فروند ایرباس غول‌پیکر 380 مطرح شد. در ادامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به‌طور تلویحی بر این خبر صحه گذاشت. وی اواسط ماه جاری با اشاره به تداوم مذاکرات با هواپیماسازی‌های بوئینگ و ایرباس، گفته بود: توافقات در این زمینه بر اساس موعد زمانبندی که اعلام کرده‌ام، اجرایی می‌شود. باور کنید قراداد خیلی خیلی خیلی پیچیده‌ای است و در خصوص زمان تحویل هواپیماها بنده تعیین کننده نیستم ولی کار را انجام می‌دهیم.

آخوندی درباره هواپیماهای ایرباس A380 نیز گفت:‌خرید این هواپیما اختیاری است و می‌توانیم آنرا بخریم و می‌توانیم نخریم.

پیش از اظهارات وزیر راه و شهرسازی رویترز در خبری از تردید ایران برای خرید هواپیماهای مذکور خبر داده و به نقل یک مقام کشورمان گفت: «همواه گفته‌ایم خرید هواپیماهای ای 380 تنها یک گزینه برای ما بوده است. امکان دارد به خرید مدل های دیگر متمایل شویم.

یک منبع صنعتی نیز گفت ایران به خرید هواپیماهای دیگر متعهد است اما علاقه کمتری به خرید ایرباس های ای 380 دارد که تاحدودی به دلایل سیاسی سفارش خرید آن ها را داده است. منابع دیگری هم گفتند احتمال دارد سفارش 5.2 میلیارد دلاری ایران برای خرید این هواپیماها لغو و یا اصلاح شود و بر اساس متن توافقات جریمه ای در این حال مشمول ایران نمی شود.»

این در حالی است که مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به‌‌عنوان یکی از مدیران رده میانی وزارت راه و شهرسازی در خصوص هواپیماهای ایرباس A380 با بیان این‌که امکان نشست و برخاست A380 در فرودگاه وجود دارد و قبلا هم  یک مورد‌A380 بر باند فرودگاه نشسته است، گفته است: نباید با بهانه عدم وجود زیرساختهای لازم در فرودگاه های کشور مخالف ورود هواپیماهای نو به کشور شد، ما پیش بینی کرده‌ایم که قبل از ورود کامل ناوگان جدید زیرساختها کامل شود. ساخت باند جنوبی و ترمینال سلام در همین راستا انجام می گیرد. ترمینال سلام در صورت تکمیل برای نشست و برخاست A380  جا دارد و برای طولانی مدت هم برنامه ریزی شده است.

به گزارش تسنیم، طی یکماه اخیر مسئولان مستقیم در امر خرید هواپیما روزه سکوت گرفته‌اند و حاضر به اظهارنظر درباره جدیدترین وضعیت مذاکرات با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها نیستند. در این شرایط برخی مدیران رده میانی وزارتخانه سخنان بسیار متفاوتی را با اظهارات مقامات عالی‌رتبه وزارت راه و شهرسازی بیان می‌کنند که حکایت از وجود ضدو نقیض در خصوص خرید بزرگ‌ترین هواپیما مسافربری جهان دارد.