آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی و واکنش‌های مختلف آمریکا به آنها، تنش‌های اخیر میان این دو کشور را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

 

کره شمالی برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود که به گفته مقامات پیونگ یانگ، تنها هدف آنها افزایش قدرت بازدارندگی این کشور در برابر تهدیدهای روزافزون آمریکاست، سالهاست که از سوی سازمان ملل و کشورهای غربی هدف شدیدترین تحریم‌های ممکن قرار گرفته است. 

 

اما نقطه شروع تنش میان واشینگتن و پیونگ یانگ طی ماه‌های اخیر، آزمایش هسته‌ای کره شمالی در 16 دی 1394بود که متعاقب آن، چندین آزمایش موشکی نیز در دستور کار این کشور قرار گرفت تا این تنشها از افزایش بی‌سابقه‌ای نسبت به سالهای گذشته برخوردار شود.

 

به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا در پی آخرین آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز پیونگ یانگ در ماه گذشته اعلام کرد این آخرین سندی است که نشان می‌دهد کره شمالی در حال توسعه توانمندی موشکی بالستیک خود برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در اقیانوس آرام است.

 

این تنشها اما با تصمیم اخیر آمریکا برای تحریم رهبر کره شمالی به نقط اوج خود رسید. دولت آمریکا هفته گذشته در ادامه تحریم‌های گسترده خود علیه برنامه هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌های جدیدی را به بهانه نقض حقوق بشر علیه «کیم جونگ اون» رهبر این کشور وضع کرد.

 

با وجود اینکه کره شمالی سالها تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد؛ این نخستین بار بود که واشینگتن مستقیماً رهبر این کشور را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.  

 

پیونگ یانگ به دنبال تحریم کیم جونگ اون، این اقدام آمریکا را به منزله "اعلام علنی جنگ به کره شمالی" عنوان و در اولین واکنش به این تصمیم، تنها کانال ارتباطی دیپلماتیک خود با آمریکا که از سالها قبل برای ارتباط دیپلمات‌های دو کشور در نیویورک و گفتگو درباره برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ ایجاد شده بود را قطع کرد. 

 

پیونگ یانگ همچنین تهدید کرد به تلافی تحریم‌های آمریکا علیه رهبر خود، مجازات سخت‌تری را برای آمریکایی‌های بازداشت شده در این کشور در نظر خواهد گرفت و قوانین مربوط به زمان جنگ را درمورد آنها اعمال خواهد کرد. 

 

این اقدام کره شمالی در حال حاضر، آزادسازی دو شهروند آمریکایی در این کشور که به جرم جاسوسی به 10 و 15 سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده‌اند را نیز غیرممکن کرده است.

 

وزارت دفاع آمریکا همچنین هفته گذشته در پی تشدید آزمایشات موشکی پیونگ یانگ در اظهار نظری جنجالی اعلام کرد که بر سر مکان استقرار سپر موشکی آمریکا در کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات موشکی کره شمالی با مقامات این کشور به توافق رسیده است.

 

به دنبال این اظهار نظر، کره شمالی نیز بار دیگر تهدید کرد همسایه جنوبی خود را به "دریای خون" تبدیل خواهد کرد. پیونگ یانگ همچنین استقرار این سامانه را در چارچوب نقشه آمریکا برای تسلط بر جهان عنوان و تهدید کرد از اولین دقیقه‌ای که سئول رسماً استقرار این سامانه را در خاک خود تایید کند، اقدامات تلافی‌جویانه خود را آغاز خواهد کرد.

 

پیونگ یانگ در بیانیه شدید اللحن دیگری نیز اعلام کرد آمریکا با استقرار سپر موشکی خود در کره جنوبی به دنبال ایجاد "نسخه آسیایی ناتو" در منطقه برای حفظ هژمونی نظامی خود در برابر قدرتهایی مانند چین و روسیه است. 

 

استقرار این سامانه موشکی که با نام "تاد" شناخته می‌شود، در چین و روسیه نیز نگرانی‌هایی را به همراه داشته است. با وجود اینکه مقامات سئول اعلام کرده‌اند تنها هدف این سامانه موشکی، کره شمالی است، چین و روسیه معتقدند که تجهیزات این سامانه موشکی به رادارهای آمریکا در شناسایی موشک‌ها و جاسوسی از مراکز نظامی این دو کشور نیز کمک خواهد کرد.

 

در حالیکه تنش کره شمالی با آمریکا در پی تحریم رهبر کره شمالی و جدی شدن موضوع استقرار سپر موشکی آمریکا در کره جنوبی با افزایش شدیدی نسبت به گذشته رو به رو شده است، به نوشته نیویورک تایمز، این کشور شنبه هفته جاری یک موشک قاره‌پیمای دیگر را نیز برای پرتاب از زیردریایی مورد آزمایش قرار داد. 

 

این آزمایش موشکی هرچند به گفته رسانه‌های کره جنوبی با شکست مواجه شده است، اما می‌تواند دامنه تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی را از گستردگی بیشتری برخوردار کند؛ همچنانکه در پی انتشار خبر این آزمایش موشکی، «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از کره شمالی خواست تا ضمن خودداری از انجام اقدامات تحریک‌آمیز که منجر به بی ثباتی بیشتر منطقه می‌شود، به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.