افزایش دو برابری ایدز جنسی در کشور

 دکتر علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در نشست مشترک وزارت بهداشت با مسئولان سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: ما توانستیم موج اول ایدز از طریق معتادان تزریقی را به خوبی کنترل کنیم.

وی با اعلام اینکه اولین مورد ابتلا به ایدز در سال ۱۳۶۵ و مربوط به دختر خانمی بود که از طریق فاکتور هشت به این ویروس مبتلا شد، گفت: موج اول ایدز در کشورمان مربوط به معتادان تزریقی بود.

سیاری افزود: ایران ۲۰ سال پیش کلینیک های مثلثی را با هدف کنترل ایدز از طریق معتادان تزریقی راه اندازی کرد، به طوری که توانستیم در این مناطق برای معتادان تزریقی متادون و سرنگ بدهیم تا بتوانیم از شیوع این بیماری به جامعه پیشگیری کنیم.

معاون وزیر بهداشت همچنین به برنامه های کنترل ایدز در زندان ها اشاره کرد و گفت: در آن سال ها مشکل اصلی در زندان ها بود از همین رو، برنامه کلینیک‌های مثلثی را در سطح زندان ها اجرایی کردیم و توانستیم موج اول ایدز را کنترل کنیم.

وی با اعلام اینکه موج دوم ایدز در کشور از طریق انتقال از تماس جنسی به وقوع پیوسته است، گفت: در سال های گذشته میزان انتقال ایدز از تماس جنسی از ۱۵ به ۳۰ درصد رسیده است.

سیاری تاکید کرد: در موج دوم ایدز بیشترین مسئله رفتارهای مربوط به خود مردم است زیرا با توجه به اینکه مشکل فرهنگی برای انتقال برخی مطالب و موضوعات وجود دارد و نمی توانیم همه مسائل را با مردم در میان بگذاریم، لازم است رفتارهای مردم در این خصوص اصلاح شود.